Page 24 - Okul Güvenliği
P. 24
MAKALE
görüldüğü üzere, Amerika Birleşik için oyun alanları, oturma alanları,
Devletleri’nde Massachusetts park etme mekanları, bisiklet park
eyaletine bağlı Sommerville alanları yaratmak böylece yaşam
şehrindeki bir sokakta farklı sokak kalitesini artırmak hedeflenmekte-
elemanları ile trafik yavaşlatılmıştır. dir. Şekil 3’te de görüleceği üzere Sakin Bölge iyi
Bu sayede Şekil 2’de görüldüğü yolun dokusu, renkler, kent mobil- tasarlanmışsa taşıt
üzere sokaklar çocuklar için oyun yaları sürücülerin alışkanlıklarını da hızı yaya hızıyla aynı
alanı haline gelmiştir. değiştirir, tasarımsal çözümlerle bir-
likte sürücü yola girdiğinde yavaşla- seviyededir. Sokak
• Kaldırım düzenlemesi: Taşıt içerisinde kullanılan
hızını azaltmak, taşıt ve yaya ması gerektiğini bilmektedir.
hiyerarşisini ortadan kaldırmak Sakin Bölge iyi tasarlanmışsa taşıt elemanlar taşıt hızını
amacıyla kaldırımlar tamamen hızı yaya hızıyla aynı seviyededir. kesmekte rol alır.
ortadan kaldırılmaktadır. Taşıt, Sokak içerisinde kullanılan ele- Hız kesiciler, yoldaki
yaya ve bisiklet yolları farklı zemin manlar taşıt hızını kesmekte rol alır. dönemeçler, daraltmalar
ve renklerle belirginleştirilmektedir. Hız kesiciler, yoldaki dönemeçler,
daraltmalar veya virajlar, peyzaj veya virajlar, peyzaj
• Parklanma ihtiyacı: Çok yoğun elemanları, sokağa giriş kapıları bu elemanları, sokağa giriş
ve sürekliliğin hakim olmayacağı
şekilde araçlara belli aralıklarla elemanlar arasındadır. Bu uygula- kapıları bu elemanlar
parklanma imkanı sunulmaktadır. mada standart bir plan yoktur. Top- arasındadır.
lumun ihtiyaçları ve kültürel özellik-
Sakin Bölge Uygulaması lerine göre tasarım ilkeleri belirlenir.
(İngiltere) Okula Güvenli Rotalar
Sakin Bölge (Home Zone) uygu- (Danimarka)
laması ilk olarak İngiltere’de 1998 Okula Güvenli Rotalar (Safe Routes
yılında başlatılmıştır. Sakin Bölge to School) uygulaması 1970’li yıllar-
uygulamasında kamusal mekân- da trafik kazalarından kaynaklanan
ların insanları yürümeye, bisiklet çocuk ölümlerinin yüksek seviyede
kullanmaya ve sosyal etkileşim olması nedeni ile okula yürüye-
kurmaya teşvik edecek mekanlar rek ya da bisikletle giden çocuklar
olarak tasarlanmasına önem veril- için gidiş ve geliş yollarında tehlike
miştir. Bu uygulamadaki en önemli oluşturabilecek etmenlerin ortadan
bileşen sokakta taşıt trafiğine hız kaldırılması ve güvenli okul rotaları-
sınırlandırması getirilerek yaya gü- nın oluşturulması hedeflenmiştir. İlk tejileri belirlemiş ve her yıl ilerleme
venliğinin sağlanmasıdır. Çocuklar olarak Danimarka’da başlayan bu raporu kaydetmişlerdir.
uygulama daha sonra diğer Avrupa Proje uygulanırken katılımcılık
kentlerine hızla yayılmıştır. Uygula- prensibine dayalı olarak farklı di-
ma sonrasındaki 10 yıllık zaman di- siplinlerden insanlar ve yerli halkın
liminde Danimarka’da trafik kazası katılımı göz önünde bulundurul-
kaynaklı çocuk ölüm veya yaralan- muştur. Aileler, okul yetkilileri, sivil
malarında yaklaşık %45 oranında toplum örgütleri, akademisyenler,
azalma gözlenmiştir. merkezi yönetim yetkilileri, beledi-
Okul ve ev arasındaki rotanın gü- ye çalışanları, mühendisler, şehir
venli hale getirilmesi amacıyla mer- plancıları bu çalışmaya katılmış-
kezi ve yerel yönetimler işbirliği için- lardır. Trafik sıkışıklığı, yaya ve bi-
de çalışmıştır. Çocuklar ile birlikte sikletliler için güvenlik problemleri,
çalışılarak okula ulaşım kılavuzları park eksiklikleri masaya yatırılıp
çıkartılmıştır. Yıllık veriler çıkarıl- her okul için kendine özgü çözüm-
mış ve yerel yönetimler yerel ulaşım ler üretilmiş, evden okula güvenli
Şekil 3. Ashton West End, planları içerisinde okula ulaşım stra- rotalar oluşturulmuştur.
Tameside ve Normanton
Sakin Bölge uygulamaları, Derby
İller&Belediyeler 22