Page 24 - Okul Güvenliği
P. 24

MAKALE




          görüldüğü  üzere,  Amerika  Birleşik  için oyun alanları, oturma alanları,
          Devletleri’nde    Massachusetts  park  etme  mekanları,  bisiklet  park
          eyaletine   bağlı   Sommerville  alanları  yaratmak  böylece  yaşam
          şehrindeki  bir  sokakta  farklı  sokak  kalitesini  artırmak  hedeflenmekte-
          elemanları ile trafik yavaşlatılmıştır.  dir.  Şekil  3’te  de  görüleceği  üzere   Sakin Bölge iyi
          Bu  sayede  Şekil  2’de  görüldüğü  yolun  dokusu,  renkler,  kent  mobil-  tasarlanmışsa taşıt
          üzere  sokaklar  çocuklar  için  oyun  yaları sürücülerin alışkanlıklarını da   hızı yaya hızıyla aynı
          alanı haline gelmiştir.          değiştirir, tasarımsal çözümlerle bir-
                                           likte sürücü yola girdiğinde yavaşla-      seviyededir. Sokak
          •  Kaldırım  düzenlemesi:  Taşıt                                         içerisinde kullanılan
          hızını  azaltmak,  taşıt  ve  yaya   ması gerektiğini bilmektedir.
          hiyerarşisini  ortadan  kaldırmak  Sakin  Bölge  iyi  tasarlanmışsa  taşıt   elemanlar taşıt hızını
          amacıyla   kaldırımlar   tamamen  hızı  yaya  hızıyla  aynı  seviyededir.    kesmekte rol alır.
          ortadan  kaldırılmaktadır.  Taşıt,  Sokak  içerisinde  kullanılan  ele-  Hız kesiciler, yoldaki
          yaya ve bisiklet yolları farklı zemin  manlar taşıt hızını kesmekte rol alır.   dönemeçler, daraltmalar
          ve renklerle belirginleştirilmektedir.  Hız  kesiciler,  yoldaki  dönemeçler,
                                           daraltmalar  veya  virajlar,  peyzaj     veya virajlar, peyzaj
          • Parklanma ihtiyacı: Çok yoğun   elemanları, sokağa giriş kapıları bu   elemanları, sokağa giriş
          ve  sürekliliğin  hakim  olmayacağı
          şekilde  araçlara  belli  aralıklarla   elemanlar  arasındadır.  Bu  uygula-  kapıları bu elemanlar
          parklanma imkanı sunulmaktadır.   mada standart bir plan yoktur. Top-              arasındadır.
                                           lumun ihtiyaçları ve kültürel özellik-
          Sakin Bölge Uygulaması           lerine göre tasarım ilkeleri belirlenir.
          (İngiltere)                      Okula Güvenli Rotalar

          Sakin  Bölge  (Home  Zone)  uygu-  (Danimarka)
          laması  ilk  olarak  İngiltere’de  1998   Okula Güvenli Rotalar (Safe Routes
          yılında  başlatılmıştır.  Sakin  Bölge   to School) uygulaması 1970’li yıllar-
          uygulamasında  kamusal  mekân-   da trafik kazalarından kaynaklanan
          ların  insanları  yürümeye,  bisiklet   çocuk ölümlerinin yüksek seviyede
          kullanmaya  ve  sosyal  etkileşim   olması  nedeni  ile  okula  yürüye-
          kurmaya  teşvik  edecek  mekanlar   rek  ya  da  bisikletle  giden  çocuklar
          olarak  tasarlanmasına  önem  veril-  için gidiş ve geliş yollarında tehlike
          miştir. Bu uygulamadaki en önemli   oluşturabilecek  etmenlerin  ortadan
          bileşen  sokakta  taşıt  trafiğine  hız   kaldırılması ve güvenli okul rotaları-
          sınırlandırması getirilerek yaya gü-  nın oluşturulması hedeflenmiştir. İlk   tejileri belirlemiş ve her yıl ilerleme
          venliğinin  sağlanmasıdır.  Çocuklar   olarak  Danimarka’da  başlayan  bu   raporu kaydetmişlerdir.
                                           uygulama daha sonra diğer Avrupa   Proje   uygulanırken   katılımcılık
                                           kentlerine hızla yayılmıştır. Uygula-  prensibine  dayalı  olarak  farklı  di-
                                           ma sonrasındaki 10 yıllık zaman di-  siplinlerden insanlar ve yerli halkın
                                           liminde Danimarka’da trafik kazası   katılımı  göz  önünde  bulundurul-
                                           kaynaklı çocuk ölüm veya yaralan-  muştur. Aileler, okul yetkilileri, sivil
                                           malarında  yaklaşık  %45  oranında   toplum  örgütleri,  akademisyenler,
                                           azalma gözlenmiştir.              merkezi  yönetim  yetkilileri,  beledi-
                                           Okul  ve  ev  arasındaki  rotanın  gü-  ye  çalışanları,  mühendisler,  şehir
                                           venli hale getirilmesi amacıyla mer-  plancıları  bu  çalışmaya  katılmış-
                                           kezi ve yerel yönetimler işbirliği için-  lardır. Trafik sıkışıklığı, yaya ve bi-
                                           de  çalışmıştır.  Çocuklar  ile  birlikte   sikletliler için güvenlik problemleri,
                                           çalışılarak  okula  ulaşım  kılavuzları   park  eksiklikleri  masaya  yatırılıp
                                           çıkartılmıştır.    Yıllık  veriler  çıkarıl-  her okul için kendine özgü çözüm-
                                           mış ve yerel yönetimler yerel ulaşım   ler  üretilmiş,  evden  okula  güvenli
                Şekil 3. Ashton West End,   planları içerisinde okula ulaşım stra-  rotalar oluşturulmuştur.
                 Tameside ve Normanton
              Sakin Bölge uygulamaları, Derby



           İller&Belediyeler  22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29