Page 23 - Okul Güvenliği
P. 23
MAKALE
Birçok Avrupa ülkesinde sokakların Bu sistem 5 temel bileşenden
çocuklar için önemi fark edilmiş, ço- oluşmaktadır: Woonerf sokağı
cuklar ve yayalar için daha barışçıl • Belirgin sokak girişi: Woonerf uygulaması sokağın
ve yaşanabilir bir mahalle yaratmak sisteminin uygulandığı sokakların çocuklar için oyun alanı
önemli hale gelmiştir. Farklı ülkeler- giriş kısmında sürücüyü uyaran ve
de farklı isimlerle hayata geçirilen dikkatli davranması gerektiğini bil- olarak düzenlenmesine
projelerin temelinde aynı kaygılar diren tabelalar bulunmaktadır. So- ilişkin bir sistem
güdülmekte, benzer düzenlemeler- kağın giriş kısmı diğer sokaklardan olarak kabul edilir. İlk
le sokak trafiğinin sakinleştirilmesi, farklıdır. olarak Hollanda’nın
trafik hızının azaltılması, çocuklar
için sokağın yaşam ve oyun mekâ- • Sokak sakinleştirici önlemler: Delft kentinde
nı haline getirilmesi ve ev – okul Sokak boyunca araçların hızlarını uygulanmıştır. Başarılı
arası rotanın iyileştirilmesi hedef- düşürmelerini sağlayan virajlar, olduğu görüldükten
lenmektedir. Sokakların çocuklar dönemeçler ve bariyerlerle önlem sonra tüm Hollanda’da
için güvenli hale getirilmesindeki en alınmıştır. Bu gibi elementlerle
önemli faktörlerden birisi hız sınırla- araç sürücüsünün görüş açısı yaygınlaştırılmış ve
masıdır. Rota üzerinde maksimum kırılmakta ve otomatik olarak hızını tasarım standartları
30 km/saat hız uygulaması ölümcül yavaşlatmak durumundadır. yasal hale getirilmiştir.
kazaları büyük oranda engelleye- • Çevre düzenlemesi ve sokak Bu uygulama başarısı
cektir. Kaldırımsız ve geniş yollarda elemanları kullanımı: Sokak fark edildikten sonra
bu uygulama Hollanda’da 15 km/ mobilyaları, bitkiler ve oyun
saat ve İsviçre’de 20 km/saat ile sı- ekipmanlarıyla yaya dostu sokaklar İngiltere, Danimarka,
nırlandırılmıştır. desteklenmektedir. Bu elementler Fransa, İsviçre gibi
Woonerf Sokağı Uygulaması yaya güvenliğini sağlarken diğer Avrupa ülkelerinde de
(Hollanda) taraftan da trafik hızını düşürmekte, yaygınlaştırılmıştır.
araç sürücüleri için sınırlayıcı olarak
Woonerf sokağı uygulaması soka- kullanılabilmektedir. Şekil 1’de
ğın çocuklar için oyun alanı olarak
düzenlenmesine ilişkin bir sistem
olarak kabul edilir. İlk olarak Hol-
landa’nın Delft kentinde uygulan-
mıştır. Başarılı olduğu görüldükten
sonra tüm Hollanda’da yaygınlaştı-
rılmış ve tasarım standartları yasal
hale getirilmiştir. Bu uygulama ba-
şarısı fark edildikten sonra İngilte-
re, Danimarka, Fransa, İsviçre gibi
Avrupa ülkelerinde de yaygınlaştı- Şekil 1. Hudson sokağı şematik planı
rılmıştır. (Kaynak: https://nacto.org/docs/usdg/woonerf_concept_collarte.pdf)
Woonerf uygulamasının temelin-
de taşıt trafiğinin kısıtlanması ve
yayalar için güvenli, sosyalleşme
olanaklarının artırıldığı bir sokak
alanı yaratılması yatmaktadır. So-
kak içerisindeki araçlar için otopark
alanları bellidir ve sokaktaki trafik
hızının yaya hızıyla aynı seviyede
olması esastır. Bu sistemde hız sınırı
Hollanda’da 15 km/saat olarak, İs-
viçre’de ise 20 km/saat olarak be-
lirlenmiştir. Şekil 2. Sokak girişi
(Kaynak https://nacto.org/docs/usdg/woonerf_concept_collarte.pdf)
İller&Belediyeler 21