Page 21 - Okul Güvenliği
P. 21
MAKALE
problemler görmezden gelinmemeli teknoloji, madde, internet vb. ba- problemlerden biri olarak karşımı-
ve bu problemler okulun farklı pay- ğımlılık türleri öğrencilerin kendi- za çıkmaktadır. Güvenli bir okul
daşları tarafından çözülmelidir. lerine zarar verebilmelerinin ya- iklimi inşa etmek ve okulları daha
nında onların olumsuz davranışlar güvenilir mekânlar haline getirmek
Kolluk Güçleriyle İş birliği göstermelerine neden olmaktadır. için idareci, öğretmen, okul çalışan-
Okulların güvenlikten sorumlu ku- Bu olumsuz davranışlar arasında ları ve diğer paydaşların bu konu
rum ve yapılarla yakın ilişki içinde şiddet, zorbalık, Vandalizm vb. ilk hakkında bilgi ve farkındalıklarının
olması, okul güvenliğini güçlendi- başlarda yer almaktadır. Bu çerçe- olması gereklidir. Bunun yanında
recek hususlardan biridir. Özellikle vede, eğitim kurumları bağımlılıkla okul ve paydaşları okul güvenliğiyle
okul çevrelerinde yaşanan ve okul etkin mücadele etme stratejileri ge- ilgili oluşabilecek güvenlik risklerini
güvenliğini olumsuz etkileyecek liştirmelidir. önceden tespit etme ve bunları ön-
problemler karşısında kolluk kuv- Göçmen Çocukların lemeyle ilgili planlama yapmanın
vetleriyle iş birliği yapmak, güvenli Problemlerini Yönetebilme yanında, zaman zaman da tatbikat-
okulların inşası için şarttır. lar yapmalıdır.
Ülkemizin bulunduğu coğrafya ta-
Her Türlü Bağımlılıkla rih boyunca ticaret, savaş ve göç
Mücadele bölgesi olmuştur. Bu çerçevede ya- Kaynakça
Günümüzün en önemli problem- kın coğrafyamızda yaşanan prob- Akgün, S. ve Başar, M. (2019). Okul Güvenliğine İlişkin
Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Uşak
lerinden biri bağımlılıktır. Oyun, lemler çok sayıda göçmenin ülke- Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), ss. 131-151.
mize gelmesine neden olmuştur. Demircioğlu, İ. H. ve Demircioğlu, E. (2021). Güvenli
Doğal olarak bu durumun eğitim Okul Kavramı. İ. H. Demircioğlu, Z. Avşar, E. Demircioğ-
lu, C. O. Tuncer (Eds.), Güvenli Okul (s. 1-10), Ankara,
kurumlarına da bir yansıması ol- Pegem A. Dönmez, B. (2001). Okul Güvenliği Sorunu ve
Okul Yöneticisinin Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim
muştur. Göçmen çocukların bulun- Yönetimi, 7(25), 63-74.
duğu okullardaki öğretmen, idareci Dönmez, B. ve Özer, N. (2009). Okul Güvenliği ve Gü-
ve diğer paydaşların bu öğrenciler- venli Okul. Ankara, Nobel Yayıncılık.
den kaynaklanan problemleri nasıl Işık, H. (2004). Okul Güvenliği: Kavramsal Bir Çözümle-
me. Milli Eğitim Dergisi, 164, ss.1-10.
yönetilebileceği konusunda bilgi ve Kahraman, H., Şemin F. K., Uğurlu. C. T. (2019). Okul
deneyime sahip olmaları gerekmek- Güvenliği: Türkiye’de Basına Yansıyanlar, Tarih, Kültür
ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 8 (1), ss. 392-408.
tedir. Karakütük, K., Özbal, E. Ö., Sağlam, A. (2017). Okul Yö-
Krize Hazırlık ve Krize netiminde Okul Güvenliğini Sağlamak İçin Yapılan Uy-
gulamalar Konusunda Öğretmen ve Okul Müdürlerinin
Akademik başarı ve Müdahale Planlarına Sahip Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13
(3), ss. 1214-1243.
okul güvenli arasında Olma Memduhoğulları, H. B. ve Taşdan, M. (2007). Okul ve
pozitif bir ilişki olduğu Çağımızda yaşamın gittikçe kar- Öğrenci Güvenliği: Kavramsal Bir Çözümleme. Çukuro-
va Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (34), ss. 68-80.
söylenebilir. Başka maşıklaşması ve çatışmalar, farklı Özel, C. (2022). Güvenlik Kavramı. C. Özel (Eds.) Gü-
venlik Çalışmaları ve Türkiye’de İç Güvenlik Yönetimi,
bir deyişle, güvenli problemler ve krizler üretmektedir. (s.19-52), Ankara, Türk İdare Vakfı, Tam Pozitif Matbaa.
okul iklimine sahip Bu problem ve krizlerden kolayca Demircioğlu, İ. H. ve Demircioğlu, E. (2021). Güvenli
Okul Kavramı. İ. H. Demircioğlu, Z. Avşar, E. Demircioğ-
okullarda öğrencilerin etkilenebilecek kurumlardan biri lu, C. O. Tuncer (Eds.), Güvenli Okul (s. 1-10), Ankara,
Pegem A.
eğitim kurumlarıdır. Bu çerçevede
daha başarılı olabileceği okul yöneticileri, öğretmenleri ve Schargerl, F. B. (2014). Creating Safe School: A Guide
for Schools Leaders, Teachers, Counselors and Parenst.
söylenebilir. paydaşları ortaya çıkabilecek her London, Routledge.
türlü kriz ve probleme karşı hazır- Şahin, M. (2016). Korku, Kaygı ve Kaygı (Anksiyete)
Bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları
lıklı olmalı ve müdahale planları ge- Dergisi, 6 (10), ss. 117-135
liştirmelidirler. Özellikle doğal afet, İnternet Kaynakları:
çatışma vb. krizlerle ilgili olarak ya- Inclusive School Nnetwork (2012). A Safe and Caring
pılacak tatbikatlar, bu tür problem- School Environment, retrieved 15.12.2020 from https://
inclusiveschools.org/a-safe-caring-school-environment/
lerin aşılmasına katkı sağlayacaktır. (Erişim Tarihi: 15.12.2020)
Safe School Standarts (2020). https://newdawnse-
Sonuç curity.com/26-safe-school-standards/ (Erişim Tarihi:
12.12.2020) TDK Büyük Türkçe Sözlük (2020). https://
sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 4.12.2020)
Çağımızda okul güvenliği eğitim
kurumlarının karşılaştığı en önemli Güncel Türkçe Sözlük (2022) Türk Dil Kurumu Sözlükle-
ri, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 07.10.2022)
İller&Belediyeler 19