Page 21 - Okul Güvenliği
P. 21

MAKALE




          problemler görmezden gelinmemeli  teknoloji,  madde,  internet  vb.  ba-  problemlerden  biri  olarak  karşımı-
          ve bu problemler okulun farklı pay-  ğımlılık  türleri  öğrencilerin  kendi-  za  çıkmaktadır.  Güvenli  bir  okul
          daşları tarafından çözülmelidir.   lerine  zarar  verebilmelerinin  ya-  iklimi inşa etmek ve okulları daha
                                            nında  onların  olumsuz  davranışlar   güvenilir mekânlar haline getirmek
          Kolluk Güçleriyle İş birliği      göstermelerine  neden  olmaktadır.   için idareci, öğretmen, okul çalışan-
          Okulların  güvenlikten  sorumlu  ku-  Bu  olumsuz  davranışlar  arasında   ları  ve  diğer  paydaşların  bu  konu
          rum ve yapılarla yakın ilişki içinde  şiddet,  zorbalık,  Vandalizm  vb.  ilk   hakkında bilgi ve farkındalıklarının
          olması,  okul  güvenliğini  güçlendi-  başlarda yer almaktadır. Bu çerçe-  olması  gereklidir.  Bunun  yanında
          recek  hususlardan  biridir.  Özellikle  vede, eğitim kurumları bağımlılıkla   okul ve paydaşları okul güvenliğiyle
          okul çevrelerinde yaşanan ve okul  etkin mücadele etme stratejileri ge-  ilgili oluşabilecek güvenlik risklerini
          güvenliğini  olumsuz  etkileyecek  liştirmelidir.                   önceden tespit etme ve bunları ön-
          problemler  karşısında  kolluk  kuv-  Göçmen Çocukların             lemeyle  ilgili  planlama  yapmanın
          vetleriyle iş birliği yapmak, güvenli   Problemlerini Yönetebilme   yanında, zaman zaman da tatbikat-
          okulların inşası için şarttır.                                      lar yapmalıdır.
                                            Ülkemizin  bulunduğu  coğrafya  ta-
          Her Türlü Bağımlılıkla            rih  boyunca  ticaret,  savaş  ve  göç
          Mücadele                          bölgesi olmuştur. Bu çerçevede ya-  Kaynakça

          Günümüzün  en  önemli  problem-   kın  coğrafyamızda  yaşanan  prob-  Akgün, S. ve Başar, M. (2019). Okul Güvenliğine İlişkin
                                                                              Öğretmen  ve  Öğrenci  Görüşlerinin  İncelenmesi.  Uşak
          lerinden  biri  bağımlılıktır.  Oyun,   lemler  çok  sayıda  göçmenin  ülke-  Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), ss. 131-151.
                                            mize  gelmesine  neden  olmuştur.   Demircioğlu,  İ.  H.  ve  Demircioğlu,  E.  (2021).  Güvenli
                                            Doğal  olarak  bu  durumun  eğitim   Okul Kavramı. İ. H. Demircioğlu, Z. Avşar, E. Demircioğ-
                                                                              lu, C. O. Tuncer (Eds.), Güvenli Okul (s. 1-10), Ankara,
                                            kurumlarına  da  bir  yansıması  ol-  Pegem A. Dönmez, B. (2001). Okul Güvenliği Sorunu ve
                                                                              Okul Yöneticisinin Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim
                                            muştur. Göçmen çocukların bulun-  Yönetimi, 7(25), 63-74.
                                            duğu okullardaki öğretmen, idareci   Dönmez, B. ve Özer, N. (2009). Okul Güvenliği ve Gü-
                                            ve diğer paydaşların bu öğrenciler-  venli Okul. Ankara, Nobel Yayıncılık.
                                            den kaynaklanan problemleri nasıl   Işık, H. (2004). Okul Güvenliği: Kavramsal Bir Çözümle-
                                                                              me. Milli Eğitim Dergisi, 164, ss.1-10.
                                            yönetilebileceği konusunda bilgi ve   Kahraman, H., Şemin F. K., Uğurlu. C. T. (2019). Okul
                                            deneyime sahip olmaları gerekmek-  Güvenliği:  Türkiye’de  Basına  Yansıyanlar,  Tarih,  Kültür
                                                                              ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 8 (1), ss. 392-408.
                                            tedir.                            Karakütük, K., Özbal, E. Ö., Sağlam, A. (2017). Okul Yö-
                                            Krize Hazırlık ve Krize           netiminde Okul Güvenliğini Sağlamak İçin Yapılan Uy-
                                                                              gulamalar  Konusunda  Öğretmen  ve  Okul  Müdürlerinin
           Akademik başarı ve               Müdahale Planlarına Sahip         Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13
                                                                              (3), ss. 1214-1243.
           okul güvenli arasında            Olma                              Memduhoğulları, H. B. ve Taşdan, M. (2007). Okul ve
           pozitif bir ilişki olduğu        Çağımızda  yaşamın  gittikçe  kar-  Öğrenci Güvenliği: Kavramsal Bir Çözümleme. Çukuro-
                                                                              va Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (34), ss. 68-80.
           söylenebilir. Başka              maşıklaşması  ve  çatışmalar,  farklı   Özel, C. (2022). Güvenlik Kavramı. C. Özel (Eds.) Gü-
                                                                              venlik  Çalışmaları  ve  Türkiye’de  İç Güvenlik  Yönetimi,
           bir deyişle, güvenli             problemler  ve  krizler  üretmektedir.   (s.19-52), Ankara, Türk İdare Vakfı, Tam Pozitif Matbaa.
           okul iklimine sahip              Bu  problem  ve  krizlerden  kolayca   Demircioğlu,  İ.  H.  ve  Demircioğlu,  E.  (2021).  Güvenli
                                                                              Okul Kavramı. İ. H. Demircioğlu, Z. Avşar, E. Demircioğ-
           okullarda öğrencilerin           etkilenebilecek  kurumlardan  biri   lu, C. O. Tuncer (Eds.), Güvenli Okul (s. 1-10), Ankara,
                                                                              Pegem A.
                                            eğitim  kurumlarıdır.  Bu  çerçevede
           daha başarılı olabileceği        okul  yöneticileri,  öğretmenleri  ve   Schargerl, F. B. (2014). Creating Safe School: A Guide
                                                                              for Schools Leaders, Teachers, Counselors and Parenst.
           söylenebilir.                    paydaşları  ortaya  çıkabilecek  her   London, Routledge.
                                            türlü  kriz  ve  probleme  karşı  hazır-  Şahin,  M.  (2016).  Korku,  Kaygı  ve  Kaygı  (Anksiyete)
                                                                              Bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları
                                            lıklı olmalı ve müdahale planları ge-  Dergisi, 6 (10), ss. 117-135
                                            liştirmelidirler. Özellikle doğal afet,   İnternet Kaynakları:
                                            çatışma vb. krizlerle ilgili olarak ya-  Inclusive  School  Nnetwork  (2012).  A  Safe  and  Caring
                                            pılacak tatbikatlar, bu tür problem-  School Environment, retrieved 15.12.2020 from https://
                                                                              inclusiveschools.org/a-safe-caring-school-environment/
                                            lerin aşılmasına katkı sağlayacaktır.   (Erişim Tarihi: 15.12.2020)
                                                                              Safe  School  Standarts  (2020).  https://newdawnse-
                                            Sonuç                             curity.com/26-safe-school-standards/   (Erişim   Tarihi:
                                                                              12.12.2020) TDK Büyük Türkçe Sözlük (2020). https://
                                                                              sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 4.12.2020)
                                            Çağımızda  okul  güvenliği  eğitim
                                            kurumlarının karşılaştığı en önemli   Güncel Türkçe Sözlük (2022) Türk Dil Kurumu Sözlükle-
                                                                              ri, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 07.10.2022)



                                                                                           İller&Belediyeler  19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26