Page 18 - 2022_kasim_aralik
P. 18
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
Beyanında bulunması ve 2053 iti- Platformu altında sürdürülebilirlik, AB Delegasyonu, iklim değişikliği
bariyle “net sıfır karbon salınımı” iklime dirençli hale getirme (clima- konusunda yerel ortaklıklar kurmak
taahhüdüyle birlikte iklim değişik- te-proofing) ve yeşil kalkınmanın ve işbirliğini geliştirmek üzere, Tür-
liğine kuvvetli bir şekilde odaklan- etkileri konularında, kamuya katma kiye’deki ulusal ve yerel yetkililerle
ması bile, kendi başına önemli bir değer sağlayan projelere yönelik, yakın bir çalışma içindedir. Örnek
unsurdur. Bu, Türkiye Cumhuriyeti AB hibesi ve finansal kuruluş kre- amacıyla kısa bir süre içinde, ye-
ile AB İklim Politikası diyalogunun dilerinden oluşan karma finansman rel iklim eylemi konulu yeni bir AB
durumunu çok iyi özetlerken bu desteği de sağlayacaktır. programı yoluyla, iklim konusunun
doğrultuda atılacak adımların hem Bilim çevrelerinin de altını çizdiği planlama süreçlerinde ana akım
2
yönünü hem de genel görüntüsünü üzere iklim dayanıklılığına sahip ye- hale getirilmesini kolaylaştırmak
net bir şekilde ortaya koymaktadır. şil bir topluma doğru değişimin sağ- için farkındalık yaratılması amaç-
Bu noktada belki, hepinizce iyi bili- lanması, yerel düzeyde harekete lanmaktadır ki bu da Türkiye’nin
yürürlüğe koyacağı İklim Yasası dü-
nen IPA III finansmanına ek olarak, geçmeyi gerektiriyor. Gerçekten de şünüldüğünde, büyük bir önem arz
AB’nin Birlik dışı eylemleri için ya- iklim değişikliğinin, yerel çözümler etmektedir.
tırım çerçevesinin bir parçası olan gerektiren küresel bir sorun oldu-
yeni Avrupa Sürdürülebilir Kalkın- ğu; kentlerin ve belediyelerin “daha Bu anlamda Türkiye’de hem sivil
ma Artı Fonu’nu (EFSD+) hatırlat- kapsayıcı ve daha adil bir toplumun toplumun hem de kurumların, iklim
mak yerinde olacaktır. EFSD+, risk yaratılmasına katkı sağlayacak yeşil değişikliğiyle mücadele çabalarının
azaltma faaliyetleri için teminat ve binalar, güvenilir temiz su kaynak- acilen hızlandırılması gerektiği ko-
benzeri finansal araçların sağlan- ları, yenilenebilir enerji, kent ve nusundaki ilgi ve farkındalıklarının
masında ve temiz enerji ve yeşil alt- kırsal bölgeleri birbirine bağlayan her geçen gün arttığını görmek,
yapı gibi kilit alanlarda özel sektör sürdürülebilir ulaşım” gibi adımlarla kesinlikle memnuniyet verici…
yatırımlarından yararlanılmasında iklim eylem alanında eşsiz fırsatlar AB-Türkiye mali işbirliği kapsamın-
hayati bir rol oynayacaktır. Bunun- yaratabilecekleri, sıklıkla dile geti- da kapasite artırımı, bilinçlendir-
la birlikte EFSD+ Türkiye Yatırım rilmektedir. İşte bu nedenle AB ve me, bilgi ve teknoloji transferi için
sağlanan destekler de muhtemelen
bu anlamda katkıda bulunmuştur.
Ayrıca, Avrupa Yeşil Mutabakatı ve
karbon kaçağı meselesini ele alma-
yı amaçlayan yeni Sınırda Karbon
Düzenleme Mekanizması gibi önde
gelen AB politikalarının dış boyu-
tunun sağladığı güçlü itici gücün de
altını çizmek gerekir.
Son olarak, AB’nin Türkiye’deki ye-
şil dönüşüme olan güçlü desteğini,
istikrarlı bir şekilde sürdüreceğini de
vurgulamak isterim. Kilit stratejik
sektörlerin karbondan arındırılma-
sı; yerelde iklim uyum yatırımları
veya karbon fiyatlandırma girişim-
leriyle ilgili olarak, AB tarafından
fonlanan önemli inisiyatiflerin yol-
da olduğunu da ifade etmeliyim.
Önümüzde kesinlikle zorlu bir yol
uzanıyor; ancak, yeşil dönüşümde
güçlerimizi birleştirmenin, büyük
yeşil ekonomik fırsatlar yaratacağı-
na ve en önemlisi, somut ve kalıcı
sosyal faydalar sağlayacağına olan
inancım tamdır.
2 https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/resources/press/press-release
İller&Belediyeler 16