Page 21 - Yeşil Şehirler
P. 21
YEŞİL ŞEHİRLER
Fosil yakıt kaynaklarının hızla azalması da ülkeleri farklı
enerji kaynaklarına yöneltmiştir. Bu nedenle sıfır emisyona Proje ile; yenilenebilir
sahip ve geleneksel araçlara göre daha ekonomik ulaşıma enerji ve şarj istasyonu
olanak sağlayan elektrikli araçların geliştirilme çalışmala-
rında son on yıldır önemli mesafeler alınmıştır. kurularak en yüksek
enerji tüketimine sahip
Türkiye’nin de içinde bulunduğu Elektrikli Araçlar Girişimi olan kurumların enerji
üyesi 30 ülke, 2030 yılı hedeflerinin satılan tüm araçlar-
dan en az yüzde 30’unun elektrikli araçlar olacağını ifa- giderlerini azaltmaya da
de etmektedir. Böylece üye ülkeler elektrikli araç sayısını imkân sağlanacaktır.
2030 yılında 100 milyona ulaştırarak; 2030 yılında herkes
için evrensel enerji erişimini sağlamayı, hava kirleticilerinin
emisyonlarında keskin düşüşler gerçekleştirmeyi ve Paris
Anlaşması doğrultusunda küresel iklim hedeflerine ulaş-
mayı hedeflemektedir. Otomobil ve Diğer Elektrikli Araçlar için Şarj İstas-
yon Altyapısının Yenilenebilir Enerji ile Desteklen-
Uluslararası Enerji Ajansı’nın “Küresel Elektrikli Taşıtlar mesi Projesi’ni hayata geçiriyoruz.
2021” raporuna göre, küresel otomotiv endüstrisi Covid-19
salgını nedeniyle bir önceki yıla göre yüzde 16 daralmıştır. Projemizin amacı, kurumumuzun yenilenebilir
Otomotiv pazarındaki daralmaya rağmen, geçen yıl dünya enerji imkânlarından faydalanmasını sağlayarak
genelinde satılan elektrikli araçların sayısı yüzde 41 artışla enerji giderlerini azaltmak, toplumda yenilenebi-
3 milyon seviyesinde gerçekleşmiş ve bu rekor artışla bir- lir enerji farkındalığını oluşturmak ve önümüzde-
likte dünyada kullanımda olan toplam elektrikli araçların ki yıllarda trafikte sıkça karşılaşacağımız elektrikli
sayısı 10 milyonu aşmıştır. araçların enerji ihtiyacı için gerekli olan altyapıyı
oluşturmaktır.
Elektrikli araçların kullanımın bu denli yaygınlaşması ile
birlikte bu araçların verimli bir şekilde kullanılabilmeleri Proje kapsamında, Trabzon’un en kalabalık ilçe-
için “şarj istasyon sistemleri” ise bir ihtiyaç olarak ortaya sinde ve şehirlerarası yol güzergâhında konumla-
çıkmaktadır. Elektrikli araçların daha uzun mesafelerde nan otoparkta elektrikli araç şarj istasyonu ve gü-
kullanılabilmesi için yeterli sayıda ve optimum şekilde ko- neş enerjisi santrali (GES) kurulacaktır. Kurulacak
numlandırılmış elektrikli araç şarj istasyonlarının kurulma- olan istasyonda, kullanıcıların kendi park süreleri-
sı gerekmektedir. ne göre seçeneklerini değerlendirebilecekleri hızlı
ve yüksek hızlı şarj istasyonları bulunacaktır. GES
2030’da 2 Milyon Elektrikli Araç ile entegre edilen otoparkta ise panellerin yük-
Türkiye’de 2030 yılında elektrikli araç sayısının 2 milyona sekliği araçların panel altında park edebilmesine
ulaşacağı tahmin edilmektedir. Böyle bir durumda 2030 imkan verecek şekilde olacaktır. Buradan üretile-
yılı için Trabzon’un 20 bin elektrikli araç potansiyeli bu- cek elektrik enerjisi, lisanssız elektrik üretimi kap-
lunmaktadır. Günümüz kullanıcıların araçları ile katettiği samında hem araçların şarjı için tüketilen enerjide
mesafe karakteristikleri referans alındığında, her bir araç kullanılabilecek hem de fazla enerji üretimi olması
için aylık ortalama 150-200 kWh gibi enerji ihtiyacı söz durumunda enterkonnekte elektrik şebekesinde
kullanılmak üzere satılabilecektir.
ÇEVRE DOSTU ŞEHİR TRABZON konusudur. Bu da Trabzon’da 2030 yılında 20 bin araç Dünya güneşlenme haritasında iyi bir konumda
için 4 milyon kWh’a kadar bir enerji ihtiyacını meydana
getirmektedir. Gerek yerli otomobil gerekse otomotiv sek- bulunmadığı düşünülen Doğu Karadeniz bölge-
törü devlerinin elektrikli araçlar üzerindeki yatırımları da sinde yapılan bu proje ile yenilenebilir enerji ve
göz önünde bulundurulduğunda şehirlerin araç şarj is- şarj istasyonları konusunda toplumda farkındalık
tasyonları altyapısını kurmasının önemi ortaya çıkmakta oluşturulacak ve bunun yanı sıra üretilecek olan
ve gelecekte oluşabilecek enerji tedarik pazar payı gözler ihtiyaç fazlası elektriğin, elektrik dağıtım firmasına
önüne serilmektedir. Araç şarj istasyonlarının güneş enerji satışıyla maddi kazanç da elde edilecektir. Yenile-
santrali gibi yenilenebilir enerji projeleri ile desteklenmesi nebilir enerji ve şarj istasyonu kurularak en yüksek
de kurumlar için ayrıca gelir kaynağı oluşturması anlamına enerji tüketimine sahip olan kurumların enerji gi-
gelmektedir. derlerini azaltmaya da imkân sağlanacaktır.
Büyükşehir Belediyesi olarak Trabzon’un daha sağlıklı ve Diğer yerel yönetimlere de örnek olacağına inandı-
daha yaşanabilir bir kent olması için çalışmalarımızı ara- ğım bu projemizin şehrimiz ve ülkemiz için hayırlı
lıksız sürdürüyoruz. Elektrikli araç kullanımını teşvik etmek olmasını temenni ediyor, projede görev alan ve
ve elektrikli araç kullananlara hizmet vermek üzere Yerli alacak olan tüm arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.
İller&Belediyeler 19