Page 19 - Okul Güvenliği
P. 19

MAKALE




          2007; Dönmez ve Özer, 2009; Inc-  tesis  edilmesi  bir  zorunluluk  olma-
          lusive  Schools  Network,  2012;  Sc-  lıdır. Bu çerçevede, okul yönetimi,
          hargel, 2014: Karakütük, Özbal ve  öğretmen, öğrenci ve diğer paydaş-
          Sağlam,  2017;  Kahraman,  Şermin  lar birbirlerine saygı duymalıdırlar.   Güvenli okul ikliminin
          ve Uğurlu, 2019; Akgün ve Başar,                                        inşası için okulun iki
          2019; Safe School Standarts, 2020;  Samimiyet ve İyi İlişkiler             temel unsuru olan
          Demircioğlu ve Demircioğlu, 2021)  Okulun  paydaşları  arasındaki  iyi      öğretmen ve okul

          Etkili Okul Yöneticiliği ve       ilişkiler  ve  samimiyet,  okul  güven-  idarecilerinin güçlü bir
          Liderliği                         liğinin önemli unsurlarından biridir.   liderlik sergilemeleri
                                            İyi ilişkiler ve samimiyetin bulunma-
          Güvenli  okul  ikliminin  inşası  için   dığı ortamlarda insanların birbirleri-  gerekmektedir. Başka
          okulun iki temel unsuru olan öğret-  ne güvenmeleri söz konusu değildir.   bir deyişle, etkili okul
          men ve okul idarecilerinin güçlü bir   Bu bağlamda, okullarda samimiyet
          liderlik sergilemeleri gerekmektedir.   temelli bir okul iklimi inşa edilerek   yöneticiliği ve liderliği
          Başka bir deyişle, etkili okul yöneti-  güvenli okul ortamı yaratılmalıdır.  okulun her noktasına
          ciliği ve liderliği okulun her noktası-                                       hâkim ve okulu,
          na hâkim ve okulu, okulun paydaş-  Fiziksel Zarar, Gözdağı,             okulun paydaşlarıyla
          larıyla yönetebilen kişiler olmalıdır.    Zorbalık ve Tacizin              yönetebilen kişiler
          Okulu Oluşturan Mekânların  Bulunmaması                                              olmalıdır.
          Kontrolü                          Fiziksel  zarar,  gözdağı,  zorbalık  ve

          Okullarda  güvenlik  ikliminin  oluş-  tacizin  bulunduğu  ortamlar  huzur
          turulması  için  okul  paydaşlarının  ve  güvenin  bulunmadığı  ortamlar
          okulun  bütün  mekânlarına  hâkim  olarak  karşımıza  çıkmaktadır.  Gü-
          olması gerekmektedir. Başka bir de-  venli  okul  iklimi  bağlamında  bu
          yişle, okul içinde ve çevresinde okul  problemlerin çözülmesi için paydaş-
          güvenliğini  tehdit  edebilecek  ve  ların gerekli hassasiyeti göstermele-
          güvenliğe zarar verebilecek kontrol  ri ve fiziksel zarar, gözdağı, zorbalık   lerin çatışma ve terör eylemlerinden
          dışı  noktalar  olmamalıdır.  Bunun  ve  tacizin  oluşmaması  için  gerekli   olumsuz  yönde  etkilendiği  görül-
          yanında okulun çevresinin de oku-  tedbirlerin alınması gerekmektedir.   mektedir. Güvenli bir okul ikliminin
                                                                              inşası için eğitim kurumlarının terör
          lun  paydaşlarıyla  beraber  güvence   Alay, Nefret Dili ve Sosyal   ve  çatışma  riskinden  uzak  olması
          ve kontrol altında tutulması gerek-  Dışlanmadan Uzak Olma
          mektedir.                                                           lazımdır.
                                            Alay, nefret dili ve sosyal dışlanma   Doğal Afetlerden Uzak Olma
          Güven Hissi                       dünyanın pek çok yerinde toplum-
          Güvende olma ve güven hissi insa-  ların ve okulların karşılaştığı temel   Okul güvenliğini riske sokan prob-
          noğlu için sağlıklı ortamların en te-  problemler arasında yer almaktadır.   lemlerden  biri  de  doğal  afetlerdir.
                                                                              Sel,  deprem,  su  baskını  ve  afetler
          mel göstergelerinden biridir. Bu çer-  Özellikle toplumda dezavantajlı ko-
          çevede, güvenli okulların en önemli  numda olan öğrencilerin daha fazla   okullardaki güvenliği olumsuz yön-
                                                                              de etkilemektedir. Eğitim kurumla-
          özellikleri arasında güven ön sırada  muhatap  oldukları  bu  durum,  öğ-  rının bu riskin olmadığı mekânlarda
          yer  almaktadır.  Okullarda  sağlıklı  renme iklimini olumsuz yönde etki-
          öğrenmelerin  meydana  gelebilme-  lemektedir. Bu sebeple okul idarele-  inşa  edilmeleri  gerekmektedir.  Ay-
                                                                              rıca doğal afet riskine karşı okullar
          si  için  öğretmen,  öğrencilerin  sınıf  ri bu problemleri çözmek için daha
          içindeki  ve  dışındaki  bütün  süreç-  fazla çaba göstermelidir.   kriz müdahale planlarına sahip ol-
          lerde  güven  içinde  olmaları  gerek-  Çatışma Riskinden Uzak      malıdır.
          mektedir.
                                            Olma                              Rol ve Sorumlulukların Açık
          Saygı                                                               Olması
                                            Çağımızda  insanoğlunun  hayatını
          Saygı, huzurlu bir toplumsal yapının  zora  sokan  ve  güvensizliği  arttıran   Okul  idarecisi,  öğrenci,  öğretmen,
          en  önemli  göstergelerinden  biridir.  faktörlerin başında terör ve çatışma   çalışan ve diğer paydaşların güven-
          Güvenli okul ikliminin oluşturulma-  riski  gelmektedir.  Dünyada  farklı   li  okul  ikliminin  inşası  için  sorum-
          sı  için  okullarda  saygı  kültürünün  coğrafyalarda okulların ve öğrenci-  luluk  almaları  gerekmektedir.  Bu



                                                                                           İller&Belediyeler  17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24