Page 18 - Okul Güvenliği
P. 18
MAKALE
okul çalışanı vb. paydaşlar açısın-
dan fiziksel, sosyal, psikolojik ve
çevresel tehditlerden uzak mekân-
lar olduğu ön plana çıkmaktadır.
Başka bir deyişle, güvenli okul “ …
korku, şiddet, kaygı, baskı, endişe,
zorlama, ötekileştirme, aşağılama,
taciz, Vandalizm, okul içi ve dışı sal-
dırılar, doğal afet riski, iletişimsizlik,
ihmal, istismar ve bağımlılık gibi
problemlerin olmadığı yerler olarak
karşımıza çıkmaktadır” (Demirci-
oğlu ve Demircioğlu, 2021). Günü-
müzde bireysel faktörlerin yanında,
terör örgütlerinin saldırıları, kimya-
sal ve nükleer sızıntılar, trafik kaza-
ları ve savaş riski ve savaş ortam-
ları da güvenli okul iklimini bozan
unsurlar olarak karşımıza çıkmak-
tadır (Demircioğlu ve Demircioğlu,
2021).
Sağlıklı nesiller inşa edebilmek için tadır. Dönmez (2001) ise okulun Güvenli okul ikliminin oluşturulma-
dikkat edilmesi gereken hususların temel paydaşları olan öğretmen, sı için eğitimcilerin ve eğitimin pay-
başında okul güvenliği gelmektedir. öğrenci ve diğer personelin ken- daşlarının güvenli okulların ortak
Güvenin olmadığı ve korkunun hâ- dilerini fiziksel, psikolojik ve duy- özelliklerini bilmeleri gerekmekte-
kim olduğu okullarda nitelikli öğ- gusal bakımdan özgür ve güvenli dir. İlgili literatürün ışığında güvenli
renmeden söz edilemez. Güvensiz hissettikleri okulları güvenli okullar okulların bazı özelliklerini aşağıdaki
okul ortamları öğrenmeye odakla- olarak vurgulamaktadır. Diğer bir gibi sıralamak mümkündür (Işık,
namama ve öğrencilerde motivas- tanımda, öğrencilerin başkalarına 2004; Memduhoğulları ve Taşdan,
yon düşüklüğüne neden olmak- duydukları saygı ve okula olumlu
tadır (Şahin, 2016). Güvenli okul bağlılığın güvenli okul özellikleri
ortamının inşasında dikkat edilmesi arasında görüldüğü belirtilmek-
gereken bir diğer husus ise okulun tedir (Inclusive Schools Network,
paydaşlarının özellikle öğretmen ve 2012). Daha kapsayıcı bir tanımda
diğer çalışanların kendilerini emni- Dönmez ve Özer (2009: 7 aktaran
yette hissetmeleridir (Kahraman, Demircioğlu ve Demircioğlu, 2021,
Şemin ve Uğurlu, 2019). 3) okul güvenliğini şöyle tanımla- Sağlıklı nesiller inşa
maktadır: “öğrenci ve okul perso- edebilmek için dikkat
Güvenli okulla ilgili literatür ince- nelinin okul içinden ya da çevreden
lendiği zaman, bu kavramın farklı kaynaklanan suç, şiddet, saldırgan- edilmesi gereken
yönlerini ön plana çıkaran tanım- lık, zorbalık, hırsızlık, Vandalizm, hususların başında okul
lamaların yapıldığı anlaşılmaktadır. alkol, sigara ve uyuşturucu madde güvenliği gelmektedir.
Çelik (2005: 88 aktaran Karakütük, kullanımı, cinsel ve ırksal taciz gibi Güvenin olmadığı
Özbal ve Sağlam, 2017: 1215 ak- istenmeyen davranışlara karşı ko- ve korkunun hâkim
taran Demircioğlu ve Demircioğlu, runmaları ve okulda bir kriz ortamı
2021, 3) güvenli okul kavramını “… yaratabilecek olağanüstü hallerde olduğu okullarda
öğrencilerin güvenli bir eğitim orta- … can güvenliklerinin en üst dü- nitelikli öğrenmeden söz
mında sosyal becerilerini sergiledik- zeyde sağlanmasıdır.” Güvenli okul edilemez.
leri, öfkelerini kontrol edebildikleri, ve onun özellikleriyle ilgili yapılan
sorunlarına çözüm bulabildikleri ve tanımların bazı ortak yönlerinin ön
herkesin birbirine saygılı davrandığı plana çıktığı görülür. Bu bağlamda
bir ortam …” şeklinde tanımlamak- güvenli okulun öğretmen, öğrenci,
İller&Belediyeler 16