Page 18 - Okul Güvenliği
P. 18

MAKALE




                                                                              okul  çalışanı  vb.  paydaşlar  açısın-
                                                                              dan  fiziksel,  sosyal,  psikolojik  ve
                                                                              çevresel  tehditlerden  uzak  mekân-
                                                                              lar  olduğu  ön  plana  çıkmaktadır.
                                                                              Başka bir deyişle, güvenli okul “ …
                                                                              korku, şiddet, kaygı, baskı, endişe,
                                                                              zorlama,  ötekileştirme,  aşağılama,
                                                                              taciz, Vandalizm, okul içi ve dışı sal-
                                                                              dırılar, doğal afet riski, iletişimsizlik,
                                                                              ihmal,  istismar  ve  bağımlılık  gibi
                                                                              problemlerin olmadığı yerler olarak
                                                                              karşımıza  çıkmaktadır”  (Demirci-
                                                                              oğlu ve Demircioğlu, 2021). Günü-
                                                                              müzde bireysel faktörlerin yanında,
                                                                              terör örgütlerinin saldırıları, kimya-
                                                                              sal ve nükleer sızıntılar, trafik kaza-
                                                                              ları ve savaş riski ve savaş ortam-
                                                                              ları da güvenli okul iklimini bozan
                                                                              unsurlar  olarak  karşımıza  çıkmak-
                                                                              tadır (Demircioğlu ve Demircioğlu,
                                                                              2021).
          Sağlıklı nesiller inşa edebilmek için  tadır.  Dönmez  (2001)  ise  okulun   Güvenli okul ikliminin oluşturulma-
          dikkat  edilmesi  gereken  hususların  temel  paydaşları  olan  öğretmen,   sı için eğitimcilerin ve eğitimin pay-
          başında okul güvenliği gelmektedir.  öğrenci  ve  diğer  personelin  ken-  daşlarının  güvenli  okulların  ortak
          Güvenin olmadığı ve korkunun hâ-  dilerini  fiziksel,  psikolojik  ve  duy-  özelliklerini  bilmeleri  gerekmekte-
          kim  olduğu  okullarda  nitelikli  öğ-  gusal  bakımdan  özgür  ve  güvenli   dir. İlgili literatürün ışığında güvenli
          renmeden  söz  edilemez.  Güvensiz  hissettikleri okulları güvenli okullar   okulların bazı özelliklerini aşağıdaki
          okul  ortamları  öğrenmeye  odakla-  olarak  vurgulamaktadır.  Diğer  bir   gibi  sıralamak  mümkündür  (Işık,
          namama  ve  öğrencilerde  motivas-  tanımda,  öğrencilerin  başkalarına   2004; Memduhoğulları ve Taşdan,
          yon  düşüklüğüne  neden  olmak-   duydukları  saygı  ve  okula  olumlu
          tadır  (Şahin,  2016).  Güvenli  okul  bağlılığın  güvenli  okul  özellikleri
          ortamının inşasında dikkat edilmesi  arasında  görüldüğü  belirtilmek-
          gereken bir diğer husus ise okulun  tedir  (Inclusive  Schools  Network,
          paydaşlarının özellikle öğretmen ve  2012). Daha kapsayıcı bir tanımda
          diğer çalışanların kendilerini emni-  Dönmez ve Özer (2009: 7 aktaran
          yette  hissetmeleridir  (Kahraman,  Demircioğlu ve Demircioğlu, 2021,
          Şemin ve Uğurlu, 2019).           3)  okul  güvenliğini  şöyle  tanımla-  Sağlıklı nesiller inşa
                                            maktadır:  “öğrenci  ve  okul  perso-  edebilmek için dikkat
          Güvenli  okulla  ilgili  literatür  ince-  nelinin okul içinden ya da çevreden
          lendiği  zaman,  bu  kavramın  farklı   kaynaklanan suç, şiddet, saldırgan-  edilmesi gereken
          yönlerini  ön  plana  çıkaran  tanım-  lık,  zorbalık,  hırsızlık,  Vandalizm,   hususların başında okul
          lamaların yapıldığı anlaşılmaktadır.   alkol, sigara ve uyuşturucu madde   güvenliği gelmektedir.
          Çelik (2005: 88 aktaran Karakütük,   kullanımı, cinsel ve ırksal taciz gibi   Güvenin olmadığı
          Özbal  ve  Sağlam,  2017:  1215  ak-  istenmeyen  davranışlara  karşı  ko-  ve korkunun hâkim
          taran Demircioğlu ve Demircioğlu,   runmaları ve okulda bir kriz ortamı
          2021, 3) güvenli okul kavramını “…   yaratabilecek  olağanüstü  hallerde     olduğu okullarda
          öğrencilerin güvenli bir eğitim orta-  …  can  güvenliklerinin  en  üst  dü-  nitelikli öğrenmeden söz
          mında sosyal becerilerini sergiledik-  zeyde sağlanmasıdır.” Güvenli okul             edilemez.
          leri, öfkelerini kontrol edebildikleri,   ve  onun  özellikleriyle  ilgili  yapılan
          sorunlarına çözüm bulabildikleri ve   tanımların bazı ortak yönlerinin ön
          herkesin birbirine saygılı davrandığı   plana çıktığı görülür. Bu bağlamda
          bir ortam …” şeklinde tanımlamak-  güvenli okulun öğretmen, öğrenci,



           İller&Belediyeler  16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23