Page 17 - Okul Güvenliği
P. 17

MAKALE




          Güvenlik  insanoğlunun  yeryüzüne   venlik  problemlerini  eğitimcilerin  öğrenci  ve  okulun  diğer  paydaşla-
          çıktığı andan itibaren en önem ver-  gündemine  taşımıştır.  20.  yüzyılda  rının  bu  kurumlarda  her  türlü  teh-
          diği ve temel ihtiyaç olarak gördüğü   okulların  yaygınlaşması,  okul  gü-  likeden uzak güven, emniyet ve hu-
          hususlardan  biridir.  Bu  çerçevede   venliğini gündeme taşımış ve oku-  zur  içinde  olmaları  gerekmektedir.
          hayatta  kalmak  ve  güvenli  bir  ya-  lun  daha  güvenilir  bir  yer  hâline  Başka  bir  deyişle,  okulda  güvenlik
          şam  alanı  inşa  etmek,  geçmişten   nasıl  getirilmesi  gerektiği  eğitimde  ve güvenli okul inşası için öğrenci,
          bugüne insanların temel mücadele   araştırmalara  konu  olmuştur.  Ge-  öğretmen  ve  bu  kurumlarda  farklı
          alanlarından  biri  olmuştur.  İnsa-  çen  yüzyılda  eğitim  sistemlerinin  görevler  yerine  getirenlerin  fiziki,
          noğlunun ihtiyaçlar hiyerarşisi üze-  problemlerinden  birisi  olan  okul  duygusal ve psikolojik olarak kendi-
          rine  akademik  çalışmalar  yapan   güvenliği  21.  yüzyılda  da  varlığı-  lerini güvende hissettikleri bir okul
          Maslow, insanların ilk önce fizyolo-  nı  devam  ettirmiştir.  Günümüzde  iklimi inşa etmek zorundayız.
          jik ihtiyaçlarını karşılamak zorunda   yaşanan nüfus artışı, göç, bölgesel   Güvenli Okul İklimi Nasıl
          olduğunu  belirtmiştir.  Maslow’un   çatışmalar,  savaşlar,  ötekileştirme,
          ihtiyaçlar  hiyerarşisinde  fizyolojik   ırkçılık, afetler, terörizm, madde ve   İnşa Edilir?
          ihtiyaçlardan  sonra  güvenlik  ih-  teknoloji bağımlılığı ve şiddet, okul  İnsanların  korkusuzca  ve  emniyet
          tiyacı  gelmektedir.  Güvenlik  kav-  güvenliği  problemlerini  dünyanın  içinde  yaşama  durumu  olarak  ta-
          ramı  incelendiği  zaman  kavrama   farklı coğrafyalarında daha görünür  nımlanabilecek  (GTS,  2022)  olan
          farklı anlamlar yüklendiği ve farklı   bir hâle getirmiştir. Dünyanın farklı  güvenlik olgusu, yaşamımızı sağlıklı
          açılardan  açıklanmaya  çalışıldığı   coğrafyalarında okullarda yaşanan  bir  biçimde  devam  ettirebilmemiz
          görülmektedir.  Türk  Dil  Kurumu   güvenlik problemleri basın yayın or-  için gereklidir. Mutlu bir hayat sür-
          sözlüğünde  güvenlik  “Toplum  ya-  ganlarında zaman zaman gündeme  mek  ve  insanın  kendisini  gerçek-
          şamında yasal düzenin aksamadan   gelmektedir (Demircioğlu ve Demir-  leştirmesi  için  beden,  iş,  kaynak,
          yürütülmesi,  kişilerin  korkusuzca   cioğlu, 2021). Bu problemler sadece  sağlık,  mülkiyet  vb.  konularda  gü-
          yaşayabilmesi durumu ve emniyet”   az gelişmiş ve gelişmemiş ülkelerde  ven içinde olunması gerekmektedir.
          olarak  tanımlanmaktadır  (GTS,   değil,  aynı  zamanda  teknolojik  ve  (Güzel  ve  Barakazı,  2018  aktaran
          2022).  Diğer  bir  tanımda  güvenlik   ekonomik açıdan gelişmiş ülkelerde  Demircioğlu ve Demircioğlu, 2021).
          kazanılmış değerlere karşı bir tehdit   de  görülmektedir.  Zaman  zaman
          ve saldırı durumu olmaması olarak   bu ülkelerde okulların bazı öğrenci
          belirtilmektedir (Wolfers, 1952, ak-  ve  öğrenci  olmayanlar  tarafından
          taran Özel, 2022). Güvenliğe farklı   basıldığı, öğrenci ve öğretmenlerin
          bir boyuttan anlam yükleyen Miller   öldürüldüğü basın yayın organları-
          (2001 aktaran Özel, 2022) ise kor-  na  yansımaktadır.  Dünyanın  farklı
          ku, tehdit ve tehlikeden uzak olmayı   coğrafyalarında  yaşanan  okul  gü-  Okullarda yaşanan
          kavramın merkezine yerleştirmiştir.   venliği  problemlerinin  ülkemizde   güvenlik problemlerini
          Yukarıdaki tanımlar incelendiğinde   de yaşandığını öğretmen ve öğren-
          güvenlik kavramına farklı anlamlar   cilere ve okulun diğer paydaşlarına   azaltmak ve bu konuyla
          yüklendiği görülmektedir. Başka bir   şiddet uygulandığına şahit olmakta-     ilgili farkındalık
          deyişle,  kavram  farklı  disiplinlerde   yız.  Okul  güvenliği  diğer  ülkelerde   yaratmak amacıyla Millî
          özünü korumakla birlikte farklı an-  olduğu gibi ülkemizde de eğitim sis-  Eğitim Bakanlığı ve diğer
          lamlar yüklenerek kullanılmaktadır.   temimizin  önemli  problemlerinden
          Güvenlik  kavramının  kullanıldığı   biri hâline gelmiştir. Okullarda ya-  kamu kurumlarının
          alanlardan biri eğitimdir.        şanan güvenlik problemlerini azalt-        projeler ve çeşitli
                                            mak ve bu konuyla ilgili farkındalık   faaliyetler yürüttükleri
          17.  yüzyılı  takip  eden  süreçte  ulus   yaratmak amacıyla Millî Eğitim Ba-
          devletlerin kurulması pek çok alanı                                            görülmektedir.
          olduğu  gibi  eğitimi  de  etkilemiştir.   kanlığı ve diğer kamu kurumlarının
          19.  yüzyılla  beraber  özellikle  Batı   projeler  ve  çeşitli  faaliyetler  yürüt-
          Avrupa’da  sıradan  halkın  eğitimi-  tükleri görülmektedir.
          ne  yönelik  adımlar  atıldığı  ve  kit-  Eğitim kurumlarının kendilerine ve-
          le  eğitimine  geçilmeye  başlandığı   rilen  görevleri  düzenli  bir  biçimde
          görülür.  Kitle  eğitimi  ve  okulların   yürütebilmeleri  ve  sağlıklı  öğren-
          yaygınlaşması bu kurumlardaki gü-  melerin  meydana  gelebilmesi  için




                                                                                           İller&Belediyeler  15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22