Page 17 - Okul Güvenliği
P. 17
MAKALE
Güvenlik insanoğlunun yeryüzüne venlik problemlerini eğitimcilerin öğrenci ve okulun diğer paydaşla-
çıktığı andan itibaren en önem ver- gündemine taşımıştır. 20. yüzyılda rının bu kurumlarda her türlü teh-
diği ve temel ihtiyaç olarak gördüğü okulların yaygınlaşması, okul gü- likeden uzak güven, emniyet ve hu-
hususlardan biridir. Bu çerçevede venliğini gündeme taşımış ve oku- zur içinde olmaları gerekmektedir.
hayatta kalmak ve güvenli bir ya- lun daha güvenilir bir yer hâline Başka bir deyişle, okulda güvenlik
şam alanı inşa etmek, geçmişten nasıl getirilmesi gerektiği eğitimde ve güvenli okul inşası için öğrenci,
bugüne insanların temel mücadele araştırmalara konu olmuştur. Ge- öğretmen ve bu kurumlarda farklı
alanlarından biri olmuştur. İnsa- çen yüzyılda eğitim sistemlerinin görevler yerine getirenlerin fiziki,
noğlunun ihtiyaçlar hiyerarşisi üze- problemlerinden birisi olan okul duygusal ve psikolojik olarak kendi-
rine akademik çalışmalar yapan güvenliği 21. yüzyılda da varlığı- lerini güvende hissettikleri bir okul
Maslow, insanların ilk önce fizyolo- nı devam ettirmiştir. Günümüzde iklimi inşa etmek zorundayız.
jik ihtiyaçlarını karşılamak zorunda yaşanan nüfus artışı, göç, bölgesel Güvenli Okul İklimi Nasıl
olduğunu belirtmiştir. Maslow’un çatışmalar, savaşlar, ötekileştirme,
ihtiyaçlar hiyerarşisinde fizyolojik ırkçılık, afetler, terörizm, madde ve İnşa Edilir?
ihtiyaçlardan sonra güvenlik ih- teknoloji bağımlılığı ve şiddet, okul İnsanların korkusuzca ve emniyet
tiyacı gelmektedir. Güvenlik kav- güvenliği problemlerini dünyanın içinde yaşama durumu olarak ta-
ramı incelendiği zaman kavrama farklı coğrafyalarında daha görünür nımlanabilecek (GTS, 2022) olan
farklı anlamlar yüklendiği ve farklı bir hâle getirmiştir. Dünyanın farklı güvenlik olgusu, yaşamımızı sağlıklı
açılardan açıklanmaya çalışıldığı coğrafyalarında okullarda yaşanan bir biçimde devam ettirebilmemiz
görülmektedir. Türk Dil Kurumu güvenlik problemleri basın yayın or- için gereklidir. Mutlu bir hayat sür-
sözlüğünde güvenlik “Toplum ya- ganlarında zaman zaman gündeme mek ve insanın kendisini gerçek-
şamında yasal düzenin aksamadan gelmektedir (Demircioğlu ve Demir- leştirmesi için beden, iş, kaynak,
yürütülmesi, kişilerin korkusuzca cioğlu, 2021). Bu problemler sadece sağlık, mülkiyet vb. konularda gü-
yaşayabilmesi durumu ve emniyet” az gelişmiş ve gelişmemiş ülkelerde ven içinde olunması gerekmektedir.
olarak tanımlanmaktadır (GTS, değil, aynı zamanda teknolojik ve (Güzel ve Barakazı, 2018 aktaran
2022). Diğer bir tanımda güvenlik ekonomik açıdan gelişmiş ülkelerde Demircioğlu ve Demircioğlu, 2021).
kazanılmış değerlere karşı bir tehdit de görülmektedir. Zaman zaman
ve saldırı durumu olmaması olarak bu ülkelerde okulların bazı öğrenci
belirtilmektedir (Wolfers, 1952, ak- ve öğrenci olmayanlar tarafından
taran Özel, 2022). Güvenliğe farklı basıldığı, öğrenci ve öğretmenlerin
bir boyuttan anlam yükleyen Miller öldürüldüğü basın yayın organları-
(2001 aktaran Özel, 2022) ise kor- na yansımaktadır. Dünyanın farklı
ku, tehdit ve tehlikeden uzak olmayı coğrafyalarında yaşanan okul gü- Okullarda yaşanan
kavramın merkezine yerleştirmiştir. venliği problemlerinin ülkemizde güvenlik problemlerini
Yukarıdaki tanımlar incelendiğinde de yaşandığını öğretmen ve öğren-
güvenlik kavramına farklı anlamlar cilere ve okulun diğer paydaşlarına azaltmak ve bu konuyla
yüklendiği görülmektedir. Başka bir şiddet uygulandığına şahit olmakta- ilgili farkındalık
deyişle, kavram farklı disiplinlerde yız. Okul güvenliği diğer ülkelerde yaratmak amacıyla Millî
özünü korumakla birlikte farklı an- olduğu gibi ülkemizde de eğitim sis- Eğitim Bakanlığı ve diğer
lamlar yüklenerek kullanılmaktadır. temimizin önemli problemlerinden
Güvenlik kavramının kullanıldığı biri hâline gelmiştir. Okullarda ya- kamu kurumlarının
alanlardan biri eğitimdir. şanan güvenlik problemlerini azalt- projeler ve çeşitli
mak ve bu konuyla ilgili farkındalık faaliyetler yürüttükleri
17. yüzyılı takip eden süreçte ulus yaratmak amacıyla Millî Eğitim Ba-
devletlerin kurulması pek çok alanı görülmektedir.
olduğu gibi eğitimi de etkilemiştir. kanlığı ve diğer kamu kurumlarının
19. yüzyılla beraber özellikle Batı projeler ve çeşitli faaliyetler yürüt-
Avrupa’da sıradan halkın eğitimi- tükleri görülmektedir.
ne yönelik adımlar atıldığı ve kit- Eğitim kurumlarının kendilerine ve-
le eğitimine geçilmeye başlandığı rilen görevleri düzenli bir biçimde
görülür. Kitle eğitimi ve okulların yürütebilmeleri ve sağlıklı öğren-
yaygınlaşması bu kurumlardaki gü- melerin meydana gelebilmesi için
İller&Belediyeler 15