Page 7 - Avrupa Hareketlilik Haftası
P. 7
AVRUPA HAREKETLİLİK HAFTASI
2018 yılı öncesinde
ülkemizden Avrupa
Hareketlilik Haftası’na
katılım kısıtlı sayıda
olmakla birlikte, 2020
Şehirlerin büyüyen boyutları ve ilgili bir politika söyleminin parçası ve 2021 yıllarında
artan nüfus hareketliliği, pek çok haline gelmektedir. en fazla sayıda
sorunları da beraberinde getirmek- Kentlerimizde hızla artan trafik so- katılım Türkiye’den
tedir. Dünyanın pek çok şehrinde runlarına yönelik olarak vatandaş gerçeklemiştir. 2022
kent içinde yaşayan vatandaşla- katılımını ön planda tutan bir an-
rın hayatını doğrudan ve olumsuz layış geliştiren Avrupa Hareketlilik yılı içerisinde Avrupa
etkileyen ve yaşam kalitelerinin Haftası, 2002 yılında belediye ön- Hareketlilik Haftası’na
düşmesine neden olan sebeplerin derliğinde Brüksel’de uygulanma- katılan 51 ülkeden
başında da hareketlilik sorunları ya başlayan ve Avrupa Birliği Ko- 2989 belediyenin
gelmektedir (Singh vd.: 2022: 8). misyonu çatısı altında bu yıl 21’inci 529’u ülkemiz
Goldman ve Gorham (2006: 262), yılını kutlayan bir girişimdir. Sürdü-
2006 yılında kaleme aldıkları “Sür- rülebilir ve aktif hareketlilik, toplu belediyelerinden
dürülebilir Kentsel Ulaşım” başlıklı taşıma kullanımının artması ve di- oluşmaktadır.
makalelerinde, hareketliliğin dün- ğer temiz, akıllı ulaşım çözümlerin
yanın hemen hemen tüm bölgele- lehine davranış değişikliğini teşvik
rinde, genellikle ekonomik büyüme etmeyi amaçlayan kampanyada Ülkemizde Avrupa Hareketlilik Haf-
hızında veya ondan daha hızlı ve amaç sürdürülebilir kentsel hare- tası’na katılımın artırılması, iyi uy-
uzun vadede enerji tüketimi ve kir- ketliliğin sağlanması olmakla bir- gulama ve bilgi transferinin gerçek-
lilik yoğunluğunu artırıcı etkisinden likte 16-22 Eylül haftasında tüm leştirilmesi, sürdürülebilir kentsel
söz etmektedir. Bu tespitler netice- Avrupa’da çeşitli etkinliklerle kut- hareketlilik planlarının desteklen-
sinde de günümüzde şehirlerimizde lanarak medyada görünür olmayı mesi, kampanyaya belediyelerimi-
AVRUPA HAREKETLİLİK HAFTASI bireysel araç kullanımının artığı, amaçlar. Belediyelerimiz tarafından zin katılımının artırılması ve teşvik
edilmesi amacıyla Birliğimiz 2018
hava, su ve çevre kirliğinin de bu
gerçekleştirilen hafta etkinliklerinde
artış oranında kentlerimizi tehdit yenilikçi planlama önlemlerini de- yılından bu yana Ulusal Koordina-
ettiği, trafik sıkışıklığının gözle gö- tör görevini üstlenmiştir. 2018 yılı
(SÜRDÜRÜLEBİLİR KENTSEL HAREKETLİLİK İÇİN BİR ARAÇ) rülür şekilde yaşamımızdan çaldığı nemek, yeni altyapı ve teknolojileri öncesinde ülkemizden Avrupa Ha-
teşvik etmek, hava kalitesini ölçmek
görülmektedir. ve vatandaşlarımızdan geri bildirim reketlilik Haftası’na katılım kısıtlı sa-
Kentlerin büyümesi ve nüfusun almak için kullanımı teşvik edilir. yıda olmakla birlikte, 2020 ve 2021
yıllarında en fazla sayıda katılım
artmasıyla ortaya çıkan pek çok Türkiye’den gerçeklemiştir. 2022
sorunun sürdürülebilirlik teması Avrupa Hareketlilik Haftası, her yıl yılı içerisinde Avrupa Hareketlilik
ekseninde çözümlenmeye çalışıldı- bir tema ekseninde kutlanmaktadır. Haftası’na katılan 51 ülkeden 2989
ğı görülmektedir. Geniş anlamda 2019 yılının teması “Güvenli Yürü- belediyenin 529’u ülkemiz belediye-
sürdürülebilirlik, insanlık ve doğa yüş ve Bisiklet”, 2020 yılının “Her- lerinden oluşmaktadır.
arasında sosyal içerme, ekonomik kes için Sıfır Emisyonlu Hareketli-
kalkınma ve çevresel dengeyle lik”, 2021 yılında ise “Sürdürülebilir
uyumlu ilişkiyle kalkınmayı teşvik Ulaşım: Sağlıklı ve Güvenli Hare-
etmeye yönelik bir strateji olarak ketlilik” olarak belirlenmiştir. 2022
anlaşılmaktadır (Brundtland Rapo- yılı Avrupa Hareketlilik Haftası te-
ru, 1987). Bu açıdan değerlendirile- ması-Şehrini Kucakla- çerçevesinde
rek ele alınan sürdürülebilirlik kav- ele alınmış olup 2022 yılı sloganı
ramı, yerel ve ulusal düzeyde dâhil -Çeşitlendir ve Devam Et- olarak
olmak üzere sürdürülebilir ulaşımla kararlaştırılmıştır.
Hazırlayan:Ayben OKKALI AKTAŞ/ Uzman / TBB
İller&Belediyeler 5