Page 8 - TBB
P. 8

Duygu  DALGIÇ
                                                                Türkiye Belediyeler  Birliği Araştırma  Uzmanı

      eğitim  bakanlığı  idari  personelinin  devletin  bütçesi  260  milyon  _  euro  yerel  vergilerden  pay  almamaktadır.
      yerel yönetimlere  devrine  ilişkin  karar  dur.  Kamu  yaürımlarınm:  _'ü  bölgesel  Yerel  yönetimler  yasal  kısıtlamalar
      almıştır. Ancak  idari  personel bu  kararı  ve  yerel yönetimler _'ü  merkezi  yönetim  nedeniyle yerel  vergileri  kendileri
      kabul  etmeyip,  kararın  geri  alınması  tarafından  gerçekleştirilmekledir.  toplayamamaktadır.
      yönünde  eylemler yapmıştır.  Eylemler  1982-1983 yasaları  sonrasında  vergi  Fransız  belediyeleri, Avrupa  Birliği
      nedeniyle.  Milli  Eğitim  Bakanlığı  idari  oranlarında  da  değişiklikler  olmuştur.  programlarına  uygun  olması  koşuluyla
      personelin  yerel  yönetimlere  devrinde  Merkezi yönetimin  aldığı  zorunlu  Avrupa  Birliğinden  doğrudan  yardım
      geri  adım  atmıştır.           vergiler  %17  -  %19  oranlarına  alabilmektedir.  Fransa'daki  Bask
         Belediye Meclisi,  belediye  başkanını  indirilirken, yerel vergiler  %2  oranında  Bölgesi  ile  İspanya'daki  Bask  Bölgesi
      altı  yıllık  görev  süresi  için  seçmektedir.  artmıştır.     arasında  geliştirilen  projelerle  sınırötesi
      Belediye  meclisi,  belediye  başkanını  Yerel  yönetimlerin  kaynakları;  işbirliği  yapılmaktadır.  Avrupa  Birliği
      seçmesine  karşın  görevden  alma  yetkisi  %50'si öz İ<aynaklardan,  %50'si devletten   fonlarından;  Avrupa  Birliği  özellikle
      yoktur.  Belediye  başkan  yardımcısını  ve  yerel  hizmet  karşılığında  alınan  bütünleşmeye  önem  verdiğinden  Avrupa
      da  belediye  meclisi  seçmektedir.  ücretlerden  oluşmaktadır.
      Belediye başkanı,  belediye  başkan  Bir  yıllık  süre  için  hazırlanan  Birliği  ülkeleri  belediyeleri  ile  aday
      yardımcısını  görevden  alabilmektedir,  belediye bütçesi  belediye  meclisinde  ülkelerin  belediyelerinin  işbirliğinde
      görevden  alınan  başkan  yardımcısının  kabul edilmektedir.  Belediye  bütçesinde  projeler  geliştirilerek  fonlardan
      meclis  üyeliği  devam  etmektedir.  mali  özerklik  vardır.  Adem-i  merİ<eziyet  yararlanılmaktadır.
      Belediye Başkanı  yürütmeden  sorumlu  uygulamalarıyla  yerel  yönetimlere  Kent  Halkının  Yönetime  Katılımı;
      olup,  belediye  meclisi  başkanıdır.  verilen  yeni  görevler,  mali  Douarnenez  Belediyesi  örneklemi;
      Belediye  Başkanı,  belediye  meclisinde  sorumluluklarda  artışı  da  beraberinde  Douarnenez  16.000  kişinin  yaşadığı
      çoğunluğuna  sahip olduğundan  güçlü  getirmektedir.            ve  Paris'e  600  km.  uzaklıkta!;!  bir
      belediye başkanlığı  sistemi  vardır.  Belediyeler  derneklere  yaptıkları  şehirdir.  Kentin  ekonomisi,  gemicilik,
         Merkezi yönetimin  yerel  yönetimlere  yardımları  her  yıl  halka  açıklamak  .sardalye ticareti  ve  balıkçılıkla  ilgili
      yetki  aktarımında  zaman  zaman  zorundadır.  Yapılan  bu  yardımlar  sanayi  kurumlarına  dayanmaktadır.
      sorunlar yaşanmaktadır.  Merkezi  kamuoyuyla  paylaşılmaktadır.  Belediye  Yerel  demokrasi,  1982'de  başlatılan
      yönetim,  pasaport  ve  nüfus  cüzdanı  hesaplan  her  yıl  meclise  sunulmakta  programla  geliştirilmiştir.  1992  yılında
      verme  yetkisini  belediyelere  vermiştir.  ve  halkla  paylaşılmaktadır.  yapılan  yasal  düzenlemelerle,  İdari
      Ancak mali kaynaklar  aktarılmadığından  Yerel  yönetimler  vergilendirme  yönetimler  Cumhuriyet  ilkeleri
      belediyeler  zorluklar  yaşamaktadır.  oranını  belirlemektedir.  Bunlar;  çerçevesinde  görev  alanlarındaki
         Valiler atanmış  devlet  memurlarıdır.  kişilerden  alınan  yerleşme  vergisi,  inşaatı  idarelerden  sorumlu  " olacağı  şeklinde
      Adem-i  merkeziyet  uygulamaları  bitmiş konuüardan  alınan  emlak vergisi,   düzenlenmiştir.  Düzenleme  öncesinde
      sonrasında,  vali  devletin  bütün  arsalardan  alınan  arsa  vergisi,  "merkezi  yönetim  " ibaresi  yazılmışken
      hizmetierinin vilayet  ve  bölge  düzeyinde  profesyonellerden  ve  şirketierden  alınan  bu  düzenlemeyle  "idari  yönetim"
      koordinasyonunu  sağlamakla  yetkili  ekonomik  vergidir.       ibaresi  getirilmiştir.
      kılınmışür.  Valilerin  adem-i  merkeziyet  Anayasaya  göre  yetki  transferiyle
      uygulamaları  sonrasında  görevleri  biraz  birlikte  mali  kaynakların  transferi  de  Dournenez  Belediyesi  yönetimi
      azalmasına  karşın,  Devletin  vilayetteki  yapılmaktadır.  1982  yılı  sonrasında  danışma  kurulu  niteliğinde  kurduğu
      temsilcisi  olduğundan  önemini  ve  yerel yönetimler  meclis  kararları  mahalle konseyleriyle katılımı  sağlamayı
      prestijini  korumaktadır.       doğrultusunda  kendileri  borç  hedeflemektedir.  Toplumsal  konular
         Belediyeler  ve  bölgeler  genel  alabilmektedir  ve  borçlanmada  sınır  mahalle  konseyinde  tartışılmaktadır.
      anlamda  uyum  içinde  çalışmakta  yoktur.  Yerel  yönetimlerin  almış  Mahalle  de  yaşayan  herkes bu  konseye
      olmalarına  karşın  zaman  zaman  politik  oldukları  borçlarını  geri ödenmeme  gibi  katılabilmektedir.  Her  yaştan  kişi  yılda
      sorunlar  yaşanmaktadır.        bir  durum  söz  konusu  olmamaktadır.  iki  veya dört  kez  bir  araya  ğelerel?,
         İmar  planları  katı  kurallara  bağlı  Yerel  yönetim  borcunu  ödemede  zor  mahalleriyle  ilgili  konulan  tartışmaktır.
      kalınarak  yapılmaktadır.  İmar  planlarını  durumda kaldığı  takdirde, yeni  bir  vergi  Kamuoyunu bilgilendirmek  amacıyla
      belediye başkanı  şahsen  imzalamaktadır.  çıkararak  borcunu  ödeme  kabiliyetini  toplantılar  düzenlenmekte,  belediye
      Bu  önemli  bir  yetkidir.  İmar  planları  kazanmaktadır.  Fransa'da  hiçbir  yerel  gazetesi  ve  weh  sayfasıyla  bilgiler
      yasal  kurallar  çerçevesinde  bölgeler,  yönetimin  iflas  edemeyeceği  düşüncesi  paylaşılmaktadır.  Kent  merkezinin
      vilayetler, belediyeler  ve  devletin  çeşitli  hakimdir.       yeniden  yapılandırılması  projesi
      birimlerinin  işbirliğinde  yapılmasına  Maliye  Bakanlığı'nm  temsilcisi  olan  kapsamında  bir  görevli,  vatandaşlarla
      karşın  karar  verme  yetkisi   muhasebeci,  bağımsız  olarak   ilişkileri  kolaylaştırmakta  ve  bilgi verme
      belediyenindir.                 çalışmalarının yürütmektedir  ve belediye   çalışmalarını  yürütmektedir.  Kent
         Yerel  yönetimler  eğitim  müfredatı  t)aşkanının  vesayeti altında  değildir.  merkezinde eski istasyonun  bulunduğu
      ve  ders programının  belirlenmesinde  Belediye başkanı,  muhasebeciyi  bir  3  hektarlık  alanın  düzenlenmesi  ve  imar
      yetkili  değildir.  Bu  yetki  devlette  olup  harcama  kalemini  ödemeye  zorladığı  planının  hazırlanması  sürecinde,  o
      öğretmenler  ve  diğer  personel  devletin  durumda  belediye  başkanının  bölgede yaşayan  insanların  ve  ilgili  sivil
      memurlarıdır.  Yerel  yönetimlerin  eğitim  sorumluluğu  vardır.  Diğer  hallerde  toplum  kuruluşlarının  katılımıyla
      alanındaki  yetkileri  eğitim  ve  okul  muhasebeci  sorumludur.  çalışma  grupları  oluşturulmuştur,
      binalarının  bakımını  yapmaktır.  Bölgesel  idareler  ve  belediyeler,
         Belediye başkanı  seçilmek  için  belli  yasa koyucunun  koyduğu  sınırlar  İ)anışma  sürecinin  ne  olduğu  ortaya  QJ
      bir  eğitim  düzeyinde  olunması  kuralı  çerçevesinde  vergilerini  kendileri  konmaktadır.  Siyasi  idarenin  halktan  >-
      olmamasına  karşın,  partiler  bu  görevi  belirlemektedir. Vergilerde  bölgeler  ve  sivil  toplum  kuruluşlarından  gelen  g
      üstlenebilecek  nitelil<lere  sahip  kişileri  arasında  farklılık  yaşanmaktadır.  Yerel  önerileri  değerlendirerek  karar verdiği  cn
      aday olarak  belirlemektedir.   vergileri  Maliye  Bakanlığının  memurları  ve  bu  sürecin  bir danışma  süreci  olduğu  ^
         Yerel  Yönetimlerin  Mali  Durumu;  toplamaktadır.  Tahakkuk  eden  ortaya konmaktadır.  Seçilenlerin,  genel  E
      Fransız  yerel  yönetimlerinin  mali  vergilerden,  idari  masraflar  düştükten  çıkann  koruyucusu  olarak  karar verme  3
      özerklikleri  vardır.  Bölgesel  ve  yerel  sonra  kalan  kısmı  yerel  yönetime  özerkliğine  sahip olmaları  •
      yönetimlerin  bütçesi  130  milyon  _  euro,  verilmektedir.  Devlet  ayrıca  toplanan  gerekmektedir.  7
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13