Page 7 - TBB
P. 7

r/mmx        p;(y/üyle                                                            Duygu DALGIÇ
                                                                      Türkiye Belediyeler  Birliği Araştırma  Uzmanı
                      FRANSA'DA                  YEREL                 YÖNETİMLER


               Adana  Büyükşehir  Belediyesi'nin  Yasallık  denetimi  valinin  Belediye  Meclisi  toplantıları  halka
            ev  saliipliginde  düzenlenen  "Dünya  denetimidir.  Vali,  belediye  meclisinin  açık  olarak  yapılmaktadır.  Her
            Birleşik  Kentler  Federasyonu  -  aldığı  tüm  kararları  denetlemektedir.  vatandaşın  bir  kamu  yönetiminden
            Uluslar  arası  Yerel  Yönetimler  Birliği  Belediye,  meclis  kararlarını  Vali'ye  hesap sorma  yetkisi  bulunmaktadır.
            (FMCU-IULA)  Adana  Toplantısı"m  göndermediği  takdirde,  Vali  İdari  Belediye Meclis kararlarını  her  vatandaş
            Türk  ve  Fransız  yerel  yönetim  Mahkeme  aracılığıyla  denetlemeyi  temin  edebilmektedir.  1982-1983
            temsilcileri  katılmıştır.  Toplantıda  iki  yapar.            yasalarıyla  azınlıkların  da  belediye
            ülke  yerel yönetimlerinin  mevcut  yapısı  Bütçe  denetimi  ise  mali  ve  meclislerine  üye  olma  hakkı
            ve yaşanan  değişimler  konularında  bilgi  muhasebe denetimidir.  Belediyelere,  sağlanmıştir.
            alışverişi  yapılmıştır.  Fransız  temsilci.  Sayıştay'ın  yerel  birimleri  tarafından  Halkın, belediyelerin  ifa ettiği  kamu
            Sayın  Michel  PAVES'in  yapmış  olduğu  denetleme yapılmaktadır.  Sayıştay,  hizmetieri  hakkında  bilgi  sahibi  olması
            sunuştan  yararlanılarak  hazırlanmıştır.  yerindelik  denetimi  yapmamakta,  için danışma  mekanizması  geliştirmiştir.
               Üniter  bir  devlet  olan  Fransa'da  harcamaların  yasallığını  ve  mali  Örnek  vermek  istersek,  içmesuyu
            yerel  yönetimler;  belediyeler  (36.000),  mevzuata  uygunluğunu  temini  ve  antimıyla  ilgili  olarak
            iller  (100),  bölgeler  (26)  ve  bunların  denetlemektedir.  Sayıştay'ın  bölge  oluşturulan  komisyonda;  yapılan
            oluşturduğu  birliklerdir.  Fransa'da  en  hakimleri  tarafından  4  yılda  bir  kez  çalışmalardan,  fiyatların
            küçük  yerleşim  birimi  de  belediyedir,  denetleme yapılmaktadır.  Sayıştay  belirlenmesinden  vatandaşlar^  bilgi
            köy  yönetimi  bulunmamaktadır.  yapmış  olduğu  denetim  sonucunda,  verilmektedir.  Halkın  özel  firmalar
            Fransa'da  yerel  yönetimlere  yetki  yasalara uymayan  belediye  başkanlarını  tarafından  da  yerine getirilen  hizmetier
            devrinde bulunan  1982  yasalarıyla  tespit ettiği durumda konuyu  kamuoyu  ile  ilgili  olarai;  bilgi  almaları
            değişim  yaşanmaya  başlanmıştır  ile  paylaşmaktadır.         sağlanmaktadır.  İçmesuyu  temini  ve
               Fransa'da yerel yönetimler:  İçişleri  Sayıştay'ın  Bölge  İdare  arıtma  tesisleriyle  ilgili  olarak
            Bakanlığı,  Dünyada  Mahalli  İdareler,  Mahkemeleri, bütün  yerel  yönetimleri  belediyenin  kurduğu  bu  komisyonlar
            S.265.                         ve  kamu  kaynağı  olan  kuruluşları  danışma  niteliğindedir.  Hizmet bedelleri
               Belediyelerin; doğrudan  halk  denetlemektedir.  Sayıştay  denetçileri  ve  tariflere  ilişkin  olarak  karar verme
            tarafından  6  yıl  görev  yapmak  üzere  adli anlamda idari  haİ;im  statüsündedir.  yetkileri  yoktur.  Buna  karşın,  kent
            seçilen  karar  organı  Belediye  Denetleme sonuçlarında  cezai  bir  halkının  ve  derneklerin  fiyatlara,
            Meclisi'dir.  Belediye  Meclis  üyelerinin  durum  söz  konusu  olduğunda,  konu  tarifelere  karşı  çıkma  olanakları  vardır.
            sayısı  nüfusa  göre  değişmektedir.  doğrudan  ceza  mahkemelerine  Halk  hizmetin  nitelikleriyle  ilgili  de
            Belediye  Meclisi,  Belediyenin  yürütme  iletilmektedir.  Maliye  Bakanlığı,  mali  görüş  bildirebilmektedir.
            organı  olan  Belediye  Başkanını  6  yıl  müfettişlerini  göndererek  denetim  1982-1983 yasalarıyla  başlayan
            görev  yapmak  üzere  seçmektedir.  yaptırmaktadır.            adem-i  merkeziyet  uygulamalarıyla
            Belediye  Meclisi  nüfusa  göre  değişen  Yerel  yönetimlere  hukukilik  bölge  yönetimleri  ön  plana  çıkmıştir.
            sayıda  Belediye Başkan  Yardımcılarını  denetimi yapılmaktadır.  Vali,  belediye  Fransa'da  36.000  belediye  vardır.
            seçrnektedir.                  meclis  kararlarının  yasaya  uygun  Fransızların  %80'i  kentlerde
               İllerin; doğrudan  halk  tarafindan  olmadığını  düşündüğünde,  belediye  yaşamaktadır.  Buna  karşın  bölgelere
            6  yıl görev  yapmak üzere  seçilen  karar  başkanından  kararın  askıya  alınmasını  ve  vilayetlere  yetkiler  ağırlık  olarak
            organı  olan  Genel  Meclis  üyelerinin  istemektedir. Belediye başkanının  kararı  verilmektedir.  Belediyelere daha  az
            sayısı  nüfusa  göre  değişmektedir.  Genel  askıya  almadığı  durumda;  Vali  İdari  yetkiler  verildiğinden,  büyük  kentierin
            Meclis üyeleri  6 yıl görev yapmak  üzere  Mahkemeye başvurarak  yürütmeyi  belediye  başkanları  belediyelerin
            seçilirken  her  üç  yılda  bir  üyelerin  durdurma  kararının  alınmasını  yetkilerinin  arttırılması  için  çalışma
            yarısı  yenilenmektedir.  Genel  Meclis  sağlayabilir.  Belediye  meclisinin  almış  yürütmektedir.
            üyeleri,  ilin yürütme  organı  olan  Genel  olduğu  karar,  valinin  onayı  Fransa'da  en  küçük  yerleşim  birimi
            Meclis Başkanını, başkan  yardımcılarını  beklenmeksizin  uygulanmaktadır.  belediye  olduğundan,  kamu
            ve  diğer  üyeleri  seçmektedir.  Genel  1982  -  1983  yıllarında  çıkarılan  hizmetlerinin etkili  ifa edilmesi  amacıyla
            Meclis  Başkanı  3  yıl  görev  yapmak  yasal düzenlemelerde;  bölgesel  ve  yerel  belediyeler arasında  hizmet  alanında
            üzere  seçilmektedir.  Genel  Meclisin  yönetimleri  özerk  kılmak  ön  plana  işbirliği  gelişmiştir.
            seçtiği  bu  kişiler  İl  Daimi  Encümenini  çıkmıştır.  Özerklik  anlayışında,  devletin  1982-1983 yasal  düzenlemeleriyle
            oluşturmaktadır.               yerel  yönetimlere  doğru  adem-i  yerel  yönetimlere  "blok yetki  devri"
               Bölgelerin;  doğrudan  halk  merkeziyeti  ve  yerel  yönetimlerin  de  uygulaması  anlayışı  pratikte  başarıya
            tarafından  6  yıl  görev  yapmak  üzere  vatandaşa  doğru  adem-i  merkeziyeti  uİaşmamıştir.  Çünkü  blok  yetki
            seçilen  karar organı  olan Bölge  Meclisi  söz  konusudur.    anlayışında,  karma  finansman
            üyeleri  bölgeye  bağlı  illerden  1982-1983 yasalarıyla  bölgesel  ve  yapılanması  kabul  edilmemektedir.
            seçilmektedir.  Bölge  meclisi  üyelerinin  yerel  yönetimlere  blok  yetkiler  Buna karşın, okul, üniversite  ve  kentsel
            sayısı  illere  bağlı  olarak  değişmektedir.  devredilmiştir.  Belediyelere; anaokulu,  altyapı  hizmetieri; devlet, vilayet,  bölge
            Bölge  Meclis üyeleri,  bölgenin  yürütme  ilkokul, kent taşımacılığı,  kütüphaneler  yönetimi  ve  belediye  kaynakları
            organı  olan  Bölge  Meclis f5aşkanı,  bölge  kurmak  hizmetleri  devredilmiştir.  harekete geçirilerek,  karma  finansman
            meclis  üyeleri  tarafından  3  yıllığına  Vilayetlere,  dayanışma  ve  sosyal  yapılanmasıyla  yerine  getirilmektedir.
            seçilmektedir.  Ayrıca  meclis,  başkan  hizmetleri  sağlama  görevleri  Anayasanın  1. Maddesi,  Mart  2003
            yardımcılarını  ve  bölge  daimi  devredilmiştir.  Ayrıca  vilayetiere,  tarihinde,  "Cumhuriyetin
        M   encümenini  oluşturan  diğer  üyeleri  bölgesel  - kırsal  alt yapının  sağlanması
        •O                                                                 örgütlenmesi  adem-i  merkezidir"
        Ol   seçmektedir.                  ve  liseler  devredilen  yetki  alanlarıdır.  şel^linde  değiştirilmiştir.  Böylece  adem-
        c
        rö     Fransa'da  yerel  yönetimlerin  Vilayetier,  bölgesel  ekonomik  planlama  i  merkeziyetçilik  ilkesi  anayasal  bir
        E   yetkileri  Anayasanın  72.  maddesine  ve  programlama  birimi  olaralc  güvence  altina  alınmıştir.  Buna  karşın,
        M                                  düşünülmektedir.  Devredilen  bu
        3   dayanmaktadır.  Yerel  yönetimlere                             yetki  devri  uygulamalarında  sorunlar
            yasallık  denetimi  ve  bütçe  denetimi  yetkilerle  demokratikleşmeyi  arttırma  yaşanmaktadır.  Son  günlerde  yaşanan
            uygulanmaktadır.               hedeflenmektedir.               bir  sorun;  Milli  Eğitim  Bakanlığı,  milli
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12