Page 9 - TBB
P. 9

MAKALE
                                                                          r





        \    M A L Î       Ö Z E R K L I K          V E

          )  Y E R E L         Y Ö N E T I M L E R


         '    Ü Z E R I N D E K I           I D A R I

             V E S A Y E T


                                                                          Prof.Dr. Nuri TORTOP
                                                                           Başkent  Üniversitesi
                                                                               İletişim  Fakültesi
                                                                                 Öğretim   Üyesi


             Özerklik,  bir  toplumda  demokratik     vatandaşa  en  yakın  makamlar  tarafından
        hükümet   etmenin   gerçekleşmesinde,   in­   yürütülmesini  ve  yerel  yönetimlerin  baş­
        san  hak  ve  hürriyetlerinin  korunmasmda    ka  bir  makama  açıkça  bırakılmayan  tüm
        bazı  kurumlar  için  temel  bir  unsur  sayıl­  görevlerin  yasalarla  belirlenen  sınırlar
        makta,  bazı  hizmetlerin  bu  tür  kurumlar  içinde  yapabilmeleri    öngörülmektedir
        aracılığı  ile yürütülmesinde  ülke  çıkarları  (Madde  4/2,  3).
        yönünden   yarar  görülmektedir.  Özerklik,       2.  Yerel  idarelere,  ulusal  ekonomik
        merkezden yönetimin    ve  bürokratik  çalış­  politika  çerçevesinde  serbestçe  kullana­
        manın  sakıncalarını  gidermek veya  azalt­   bilecekleri  yeterli  mali  kaynaklar  sağlan-
        mak   için  düşünülen  bir  yönetim  biçimi­  mahdır  (Madde  9/1).
        dir.  Yetkilerin  tek  elde  toplanması,  karar­
        ların  üst  düzeylerde  merkez  organları  ta­    3. Sağlanan  mali  kaynaklar  yasalarla
        rafından   alınması,  yürütmeyi   geciktir­   verilen  görevlerle    orantılı  olmalıdır
        mekte   ve  hizmetleri  aksatmaktadır.  En    (Madde 9/2  ve  Türk Anayasası  Madde  127
        azından  hizmetleri yavaşlatmakta,  gerçek    son  fıkra).
        uzmanların  ve  işten  anlayan  kişilerin  gö­    4.  Yerel  yönetimler  kaynaklarının  bir
        rüş  ve  düşüncelerinin  yansıması  ve  isa­  bölümünü,    oranlarını  kendilerinin  ser­
        betli  kararlar alınması  güçleşmektedir.     bestçe  belirleyecekleri  vergi  ve  harçlar­

               AVRUPA    KONSEYİ     YEREL            dan  sağlayabilmelidirler  (Madde  9/3).
          YÖNETİMLER      ÖZERKLİK    ŞARTININ            5.  Yerel  yönetimlerin   giderlerdeki
              MALİ   ÖZERKLİK    İLE İLGİLİ           gerçek  artışlara  cevap  verebilmeleri  için
                       HÜKÜMLERİ                      gelirleri  bu  yeni  ihtiyaçlara  yanıt  verecek
                                                      doğrultuda  çeşitlilik  ve  esneklik  göster­
             1988   yılında   Türkiye   tarafından    melidir  (Madde  9/4).
        Strasbourg'da   imzalan  ve   1991  yılında
        3723 sayılı  Kanunla  onanması  uygun   bu­       6.  Mali  olanakları  zayıf  olan yerel yö­
        lunan   ve   6  Ağustos   1992   tarihinde    netimlerin, koruyucu  önlemler  alması  ge­
        Bakanlar  Kurulunca  onanan   Avrupa  Yerel   reklidir.  Bu  önlemlerin  alınması  yerel  yö­
        Yönetimler  Özerklik  Şartının  mali  özerkli­  netimlerin  kendi  sorumluluk  alanlarında
        kle  ilgili hükümlerini  burada  hatırlatmak­  kullanabilecekleri  takdir  haklarını  azalt­
        ta  yarar  görüyorum.                         mayacaktır  (Madde  9/5).

             1.  Şart,  kamu  hizmetlerinin  tercihen     7.  Yerel  yönetimlerle  yeniden  dağıtı-



                               DİYELER      MART20Q1
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14