Page 7 - İller Ve Belediyeler Dergisi
P. 7

M A K A L E

                  cek  pek  çok  hizmet,  merkezi  idarece      Bu nedenle, dönüşümün  yumuşak  ve  kon-
                  yürütülmektedir.  Bu  nitelikteki  hizmetlerin  torllü  bir  şekilde  yapılması  gerekmektedir.
                  ve  buna  ilişkin  teşkilat  ve  personel  ile  ayni
                  ve  mali  kaynaklann  mahalli  idarelere  devri  Bu  amaçla  Taslakta,  yukarıda  belirtilen
                  gerekmektedir. Bunlar yapılmaksızm  mahal­  görev  ve  hizmet  bölüşümü  çerçevesinde
                  li  idarelerin  güçlendirilmesi,  bürokrasinin  merkezi  idareden  mahalli  idarelere
                  artmasma  ve  kaynak  israfma  yol  açacaktır.  devredilecek  hizmetlerle  ilgili  devir
                                                             esaslarının  ve  takvimini  belirleme  yetkisi,
                     Bu  amaçla  Taslakta,  merkezi  idare  ile  Bakanlar Kurulu'na  verilmektedir.
                  mahalli   idareler  arasında  hizmetlerin
                  niteliğine  uygun  bir  görev  ve  kaynak     Bu  yolla,  hem  pilot uygulamalara imkan
                  bölüşümü  öngörülmektedir.                 sağlanması, hem  de  yerel  ve bölgesel  şartlara
                                                             göre  farklı  uygulamalara  gidilebilmesi
                     Buna göre;
                                                             amaçlanmaktadır.  Taslakta,  devir'in  hangi
                     Merkezi  İdare,                         mahalli  idare  birimine  yapılacağının  açıkça
                                                             belirtilmemiş  olmasının  nedeni  de  budur.
                     - Adalet, güvenlik,  savunma  ve dış  politi­  Ancak,  ülke  şartları  dikkate  alındığında,
                  ka  hizmetlerini                           devrin  büyük  oranda  il  özel  idarelerine
                     -  Mahalli  nitelikte  olmayan  veya  mahalli  yapılacağı  açıktır.  İkinci  sırada  belediyeler
                  nitelikte  olsalar  bile,  mahalli  idarelerin  güç­  gelmektedir.  Köylere  ise  çok  sınırlı  olarak
                  lerini  aşan  ya  da  merkezi  idare  tarafından  devir olacağı  düşünülmektedir.
                  yürütülmesinde      hizmet     bütünlüğü
                  bakımından  etkinlik  ve  verimlilik  sağlanan  Bu  genel  yaklaşımdan  farklı  olarak. Köy
                  hizmetleri,                                Hizmetleri  Genel  Müdürlüğünün  lağvedil­
                     -  Hizmetlerle  ilgili  politika,  ilke, standart   erek,  personel,  araç-gereç  ve  diğer
                  ve  hedef  belirleme  ve  bunlara  uyulmasını  varlıklarının  il özel  idarelerine devri  Taslakta
                  sağlama  görevlerini,                      açıkça  öngörülmektedir.  Bunun  nedeni,  bu
                                                                                               i
                     yürütecek;                              Genel  Müdürlüğe  ilişkin  hizmetlerin, l özel
                                                             idarelerince daha iyi yürütülebilecek  nitelik­
                     Mahalli  idareler ise,  •               te  olmasıdır.
                     Mahalli  nitelikte  olup,  merkezi  idarenin  TASLAĞIN ÖNGÖRDÜĞÜ  YENİLİKLER
                  görevleri   dışında  kalan    hizmetlerin
                  yürütümünden  sorumlu  olacaktır.
                                                                1-  Merkezi  idare  ve  Mahalli  idarelere
                     Bu  hizmet  bölüşümünün  sonucu  olarak,  ilişkin  Ortak  Hükümler
                  merkezi  idareden  mahalli  idarelere personel   1.  Merkezi  idare  ile  mahalli  idareler
                  ve  kaynak  transferi  yapılacaktır.
                                                             arasında  hizmetlerin  niteliğine  uygun  bir
                                                             görev  bölüşümü  yapılmakta  ve  bu  çerçevede
                     3-  Tasan,  ülke  şartlan  dikkate  alınarak,  halen  merkezi  idare  kuruluşları  tarafından
                  kanunlaşma   ihtimali  en  yüksek  olacak  yürütülen    yerel  nitelikli  hizmetlerin.
                  şekilde  hazırlanmalıdır.
                                                             Bakanlık  Kurulu'nun  belirleyeceği  esaslar
                                                             ve  takvim  çerçevesinde  mahalli  idarelere
                     Bakanlıkların  ve  diğer  merkezi  idare
                  kuruluşlarının  teşkilat  kanunları  tek  tek  devri  öngörülmektedir.  (M.3)
                  değiştirilerek  bunlara  ait  görevlerin  mahalli
                  idarelere devri  hem  teknik  olarak, hem  de  bu  2.  Köy  Hizmetleri  Genel  Müdürlüğü
                  kuruluşların  gösterecekleri  direnç  nedeniyle  lağvedilerek,  mevcut  kadro,  personel,  araç-
                  çok  zor  görülmektedir.                   gereç  ve  malzemeleri  ile  özel  idarelerine
                                                             devredilmektedir. (M.163/g,  Geçici  M . l )
                     Bu  mümkün  olsa  bile,  mahalli  idarelerin
                  hizmet  kapasitelerinin  farklı  olması  ve  yerel  3.  "İl sistemlinin  etkinliğini  arttırmak  ve
                  şartlar  nedeniyle  böyle  bir  devrin  her  yerde  "yetki  genişliği"  ilkesine  işlerlik
                  başarılı  sonuç  vermesi mümkün  olmayabilir.  kazandırmak  amacıyla  mevzuatla  bakan



                   İLLER  VE  BELEDİYELEFI                 68                       ŞUBAT    1996
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12