Page 4 - İller Ve Belediyeler Dergisi
P. 4

işsiz  güçsüz    kalmakta    ya  da   güvenlikli    meta  ve  rant  vurgunculuğu  aracı  durumuna
                işlerde  çalışamamaktadır.   Kentsel  hizmetler­    getirmiştir. Kente karşı  suç işleyen  siyaset  ve
                den,   kentin   sunduğu    öbür    olanaklardan     yönetim    adamları   gecekonducuya      tapu
                yararlanamamaktalar. En     temel  gereksinmesi     dağıtarak,  yüksek  katlı  yapıya  imar  hakkı,
                olan   barınma    gereksinmesini    karşılayacak    yapı  izni  vererek  onu  da  suçlarına  ortak
                 politikalar  güdülmüyor,  daha doğrusu,   uygu­    etmişlerdir.
                 lanan  konul  ve  arsa  politikaları  kendilerini
                 kapsamıyor,   çözümü    gecekonduda    bulmak-        Konut   ve  kentsel  gelişmenin  gerektirdiği
                 talar.  Bu  yüzden  kent  yoksulları  gecekondu    arsayı  sağlaması  ve  halkın  yararlanmasına
                 ve  arsa  mafyasının  avucuna  itilmekte,  çözü­   sunması  gerekirken Devlet, kamunun   elinde­
                 mü   gecekonduda      bulmaktalar.     Sonuçta,    ki  arsaları  özelleştirme  kapsamında   kimi
                 hertürlü   altyapıdan   kentsel   hizmetlerden     açıkgözlere  ederinin  altındaki  karşılıklarla
                 yoksun   çarpık   bir  yapılaşma,   gecekondu­     peşkeş   çekmekte,    böylece   kentleşmenin
                 laşma   anakentlerimizdeki     nüfusun    yüzde    yarattığı  toprak  isteminin  karşılanmasındaki
                 yetmişine     yakın    büyük     çoğunluğunun      sorumluluklarını  başından  savmaktadır.
                 yaşadığı  bir  alan,  daha  doğrusu   kaçak  bir
                 kent   parçası  oluşmaktadır.    Kentle  bütün-        Toplu  Konut  İdaresince  yönetilen  Toplu
                 leşmeyen    bu   insanlar  kentlilik   bilincini,  Konut  Fon'undan   ancak üst  gelir  düzeyinde­
                 kentlilik  köy'lere  dönüştüğü,    kentleşmenin    ki  yurttaşlar  yararlanabilmektedir. Başka  bir
                 kentlileşmeyle  sonuçlan­                                                 anlatımla  devletin  güt­
                 madığı  bir  gerçektir.         Toplu       Konut                         tüğü  konut  politikası
                                                                                           düşük   ve  dar  gelirli
                     2010  yılında  Türki­       İdaresi,        HABITA"                   geniş  emekçi  kitleleri
                 ye  nüfusunun    87  mil­         I  kent     doruğunun                   dışlamaktadır.    Biri
                 yonu    bulacağını,   bu­                                                 otomobilinki    olmak
                 nun   60   milyonundan          örgütlenmesi                              üzere  seçimde  ve  hü­
                 çoğunun    kentlerde  ya­                                                 kümet  izlencesinde iki
                 şayacağını,     yalnızca        sorumluluğunu                 da          anahtar  vaadiyle  işba­
                 nüfus  artışından  doğan        yüklenmiştir.                             şına  gelen   ortaklık
                  konut  gereksinmesinin                                                   hükümeti,  ikinci  anah­
                  4.2  milyonu    bulaca­                                                  tarı,  yani  konutunkini
                  ğını,  birikmiş  konut  açığıyla  birlikte  onbeş  iyice  unutmuş  ya  da  unutturmaya  çalışmıştır.
                  yıl  boyunca  yılda  455  bin  konut  üretilmesi   Bütçe  dışı  kaynaklardan  oluşan  Toplu  Konut
                  gerektiğini  kestiriyoruz.   Bu,   önümüzdeki      Fonu'nun    tümüyle   hazineye  gelir  olarak
                  onbeş  yıllık  dönemde  400  bin  hektarlık  tarım  aktarılması,  buna  karşılık  1995  bütçesinde
                  toprağının   kentsel   kullanıma     açılmasını    yalnızca  1  milyon  liracık  simgesel  bir  öde­
                  gerektirmektedir.   Bunun   gecekondu   ve  arsa   nek  konunması  bunun başlıca  göstergesidir.
                  mafyasınca    değil,  doğrudan    kamu    eliyle
                  yapılması,  imar  planına  uygun  biçimde   yer-      Toplu   Konut    İdaresi,  yarısını  peşin
                  bölümlemesi    yapılmış,  her  türlü  altyapıyla   ödeyebilen  üst  gelir  düzeyindekilere  doğru­
                  donatılmış    tarımsal    toprakların    arsaya    dan,  daha  doğrusu  üstlenicilere  yaptırdığı
                  dönüştürüldükten     sonra  kentsel  gelişmeye     konutları  -gazetelere  beş  on  sosyal  konut
                  açılması,  bu  alanlarda  yaratılacak  katrilyon­  yaptırabileceği  tutaılardaki-  ilanlarla  pazar­
                  larca   liralık  rantın  kamuda      kalmasını     lamayı  çalışıyor.  Buna  karşılık,  ikiyüzbine
                  sağlamak   için  zorunludur.                       yakın  sayıdaki  konutu, daha mütavazi  gelir­
                                                                     li  üyelerine  yaptırmaya  çalışan  konut  koop­
                      Üst  üste   çıkarılan  imar  ve  gecekondu    eratiflerine  hakkettikleri  kredileri  ödemekte
                  bağışlanılan,  başlangıçta  masum   yurttaşların  "cimri"  davranmakta   . TOKİ'nin   doğrudan
                  bir  eylemi  olan  gecekonduyu   artık  bir  ticari  yaptırdığı  konutların  üstlenicilerine  öncelik
   1   2   3   4   5   6   7   8   9