Page 8 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 8

İLLER  v e  BELEDİYELER     Ş U B A T ' 9 4

         4.  Belediye  gelirlerinin  belli  başlı  ni­  5.  Genel  Sonuç:
       telikleri.
                                                        İnceleme   sonuçları  aşağıda   belirtil­
                                                      miştir:
          1989  rakamlaı-ına  göre  tüm  belediye
       gelirlerini  %60  kendi  gelirlerinden,  %40  ı   1. Değişik  düzeydeki  kamu  erklerine
       sübvansiyonlardan   olıışmaktadn".  Kendi      harcamalar  konusunda  düşen  görevler  ve
       gelirlerinin  %30  unu  da  vergi  gelirleri   sorumluluklar   çok   değişik   etkenlere
       teşkil  etmektedir.  Mevcut  yasaya  göre  de  bağlıdır.  Bu  da  yerel  yerel  yönetimlerin
       vergi  gelirleri  3  kaynaktan  sağlann-.  Bun­  muhtelif  ülkelerde  çok  değişik  önemde
       lar,  gerçek  gelirler,  ekonomik  faaliyetler­  olmasından  ileri gelmektedir.
       den  alman  harçlardu"..  Bu  zorunlu  vergiler
       tüm  gelirleıin  %80  nini  oluşturmakta  geri    2. Yerel  yönetimlere  ayrılan  gelir  kay­
       kalan  %20  yi  ise  ihtiyari  olan  gayrimen­  nakları  daima haixama ihtiyaçlarının  geri­
       kul  değer  aitışı  ile  inşaat  ruTısat  harçları  sinde  kalmaktadır,  ispanya  da  bu  kuralın
       teşkil  etmektedir.                            dışında  değildir.  Çözülmesi  gereken  esas
                                                      sorun,  yerel  yönetimlere  harcamalarına
          Binalarnı  değeri  üzerinden  alman  bina   cevap  verecek  gelir  kaynaklarının  bulun­
       vergisi  gerçek  vergilerin  başnıda  yer  ve  masıdır.
       tüm  gerçek  gelirlerin  %42  si  bu  vergiden
       elde  edilir.                                     3.  Gelir  kaynaklarının   yetersizliği
                                                      dışında  yerel yönetimlerin  ulaşmak  zorun­
          Bunlai'm  oranı  belediyelerin  önemine     da  olduklan  diğer  hedefler  vai'dır.  Uygu­
       göre  merkezi  idarece  tayin  edilen  sınırlar  lamada  önemli  olan  dört  hedefe  işaret
       içinde  belediye  idai-elerince  tespit  ve  tak­  etmek  istiyoruz:
       dir  edilir.
                                                         Sorumluluk:
          Ekonomik   faaliyederden  elde  edilen
       gelirlerin  payı  ise  tüm  gelirlerin  %20  sini  Vatandaşlar  kamu  hizmetlerini  yerine
       teşkil  eder.                                  getiren  yönetime   güvenmelidirler.  Bu
                                                      amaçla,  vergilerle  bu  idarelerin  yaptığı
                                                      kamu  haixamalari  arasında  büyük  bir  uy­
          Nihayet  üçüncü  zorunlu  vergi  motorlu    gunluk  sağlanmalıdır.
       taşıt  araçlarından  alınan  ve  tüm  vergi  ge­
       lirlerin  %13  ünü  teşkil  eden  vergilerdir.
       Bunlaıın  oranı  aracın  motor  gücüne  göre      Özerklik:
       değişmektedir.  Belediyeler  bu  oranı  mer­
       kezi  idarece  belirlenen  sınırlar  içinde       Özerklik" belediye  idaresinin  görevleri
       nüfus  oranına paralel  olarak  artırabilirler.  ile  ilgili  konularda  serbestçe  kaı^ar  alma
                                                      durumunda olması  demektir.
          Devlet  sübvansiyonları  ise  ortalama         Bu  amaçla,  yerel  yönetimlerce  tahsil
       %26  oranındadır.  Bunların  bir kısmı  genel  edilen  yerel  gelirler,  hem  haixamalar,
       hizmetler  için,  bir kısmı  da  belirli  hizmet­  hem  de  gelirler  (genel    nitelikte
       ler  için  yapılır.                            sübvansiyonlaıO    bakımından     kısmen
                                                      özerkliği  sağlayacak  nitelikte  olmalıdır.




                                                                                           55
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13