Page 4 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 4

İLLER  v e  BELEDİYELER     Ş U B A T ' 9 4

       li  bir  i<.ısmını  açık  hükümler  halinde  ken­  Ve  uygulama  olumlu  sonuçlar  verirse,
       dine  bağlı  alt makam  ve kuruluşlara  aktar­  başkaca  merkez  kuruluşlarının  da  benzer
       ması  anlamanı  gelir. Ve  İdare'nin  yeniden  tutum  içine  girmeleri  beklenilebilecektir.
       düzenlenmesi   ve  yapılandırılması  konu­
       sunda  yapılan  inceleme,  araştırma  rapor­
       larında  Türk  devlet  mekanizmasında  aşırı     Genelge  Hakkında    Düşüncelerimiz:
       merkeziyetçiliğin  (yani  herşeyi  merkezi
       ana  makam   ve  kuruluşlarda  toplamanın)       Genelge    İçişleri  Bakanlığı  Mahalli
       hakim  olduğu  vurgulanarak  bu  eğilimin      İdareler  Genel  Müdüriüğü'nün  iş  yükünü
       durdurulması  ve  aksine  merkezde  birikti­   bir miktar azaltacaktır.  Buna karşılık  Vali­
       rilmiş  olan  yetkilerin  alt  kademelere  ve  lere  ve   Valiliklerin  Mahalli    İdare
       taşra  makamlarına  aktarılması  tavsiye edi­  Bürolarına  bir  derecede  sıkıntı  getirecek­
       lir.  Bu    tavsiye   Devlet    Planlama       tir.
       Teşkilatının  hazırlayıp  Bakanlar  Kurulun­     Bu   sıkıntıların  bir  kısmı  "büroki-atik"
       ca  ve  Türkiye  Büyük  Millet  Meclisince     anlamdadır.
       kabul   edilmiş  Kalkınma    Planları  ile
       onların  Yıllık  Programlarına  da  yansıya      Bazı  İllerde  mahalli idare  büroları  yete­
       gelir.                                         rince  geliştirilememiştir.  Bu  nedenle  ge­
                                                      nelge'nin  uygulanmasında    bu   büro'lar
          İşte  Genelge  bir  bakıma  bu  tavsiyele­
       rin  gereğini  yerine  getirmede  örnek  ol­   (Mahalli  İdareler  İl  Müdürleri)  Valilere
                                                      yeterince
                                                                   yardımcı
                                                                               olamayabilirler.
       maktadır.
                                                      Dolayısıyle  genelge  yurdun  değişik  ille­
                                                      rinde  farklı  anlaşılıp  değişik  uygulamalar
           Yetki  Devri  Nasıl  Uygulanacaktır?
                                                      yaratabilir.  .
          Genelge  devredilen  yetkiler ile  bu  yet­
                                                                    sıkıntı
                                                                           valiler
                                                         Fakat
                                                               asıl
                                                                                   açısındandır.
       kilerin  kuUanımuıa  ilişkin  genel  esasları,  Çünkü  belediye  başkanlıklarımız  devir
       devredilen  her  konu  için  ayrı  ayrı  belirt­  konusu  işlerde  valilerimizin  vize  veya  iz­
       mekte,  yerine  göre  açıklamalar  yapmakta    nini  almak  için  bazı  hallerde  onlara  karşı
       ve  ekinde  yer  alan  örnek  cetveller  ile uy­  ısrarcı  olabilirler.
       gulamaya  ışık  tutmaktadır.
                                                         Bu  nedenle  belirtelim  ki.  Genelgenin
                   Genelge'nin  Önemi                 başarılı  bir  uygulama  sergilemesi  beledi­
                                                      yelerimiz  açısından  büyük  önem   taşır.
          Merkezi  İdare  kuruluşlarının  her  türiü  Başarılı  uygulama  başkaca  yetki  devirleri­
       yetkiyi  ısraria  kendilerinde  toplamaya      ni  de  gündeme  getirebilir.  Aksi  bir  sonuç
       alışık  ve  hevesli  oldukları  bir  ortamda   ise  bu  yetki  devrinden  geriye  dönüşü  ko­
       İçişleri  Bakanlığının  mahalli  idarelere     laylaştırır.
       ilişkin  yetkilerinden  bazılarını  valilere
       devretmesi  çok  cesur,  günümüzde  moda          (Başka  alanlarda  benzer    tecrübeler
       olan  bir  deyimle  adeta  "refomı"  nite­     geçirilmiştir.  Örnek:  İçişleri  Bakanlığı,
       liğinde  bir  davranıştır.                     hayati  tehlike  içinde  bulunanlaı^a  silah
                                                      taşıma  izni  verilmesini  bazen  Valilere
          Bu   nedenle  biz  yazımızın  başlığını     bırakmış,  ancak  mahalli  baskılara  direne-
       "İçişleri  Bakanlığının    Önemli     Bir      miyen  Valilikler  bu  izni  vermede  ciddi­
       Kararı..."  olarak  koyduk  ve  eminiz ki  ge­  yetten  uzaklaşınca  Bakanlık  bu  yetkiyi
       nelge  hem  uygulamada,  hem  de  akademik     tekıar  kendinde  toplamıştır.  Günümüzde
       değerlendirmelerde  büyük  ilgi  görecektir.   bu  yetki  teki-ar Valilere  verilmişse  de  yet­
                                                      kinin  kullanılmasında  çok  hassas  dav-
          Uygulamada    Genelge,  mahalli  idare­     ranılması  uyarılan  da  yapılmıştır).
       lerle  (özellikle  belediyelerle)  ilişkilerinde
       Valilerin  itibarını  arttıracak,  belediyeler    Genelgenin,  1944   yılı  Bütçe  Kanu-
       açısından  da  yetki  devredilen  konularda    nu'nun  yayınlanıp  yürürlüğe  ginnesinden
       işte  "sürat"  sağlıyacaktır.                  hemen  sonra,  çok  acele,  kalenu  alındığı


                                                                                          51
   1   2   3   4   5   6   7   8   9