Page 6 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 6

NİSAN'92  • İLLER ve  BELEDİYELER
                 onaylama yetkisini  elinde bulun­        viyle  tam  ters  orantılı  biçimde  d ü ş ü k  bir
                                                                      k
                 durmuş   gerektiğinde  kullanman-        anaparayla urulmuş      olan Arsa  Ofisi,  akçal
                 mıştır.  Bakanlık  böylece, yerel        açıdan  cılız  bırakılmış,  kamunun   imar  ka­
                                                                                           t
                 yönetimin  istenci yerine kendi  is­     rar  ve  hareketleriyle  yarattığı aşınmaz  de­
                 tencini koyarak karar   almaktan         ğer  artışlarımn  (rantların)  topluma,  kamuya
                 kaçınmamıştır.                           geri  dönmesini  sağlayacak   düzenleyici,   et­
                                                          kin  bir  kuruluş  durumuna   sokulmamıştır.
                  Önolur  (paraf)  yoluyla  Belediye
                  Meclislerinin  istencini  bağlamak
                  kurallaştınimıştır.  Planlama  ve            Y E R E L  YÖNETİMLER
                  onaylama süreçleri  öylesine  ya­            BAKANLIĞI        DENEYİMİNDEN
                  pay  olark uzatılmıştı  ki onaylan­          DE  DERS    ALMALI
                  dığında planlar güncelliğini  yitir­
                  mekteydi.                                    1978'de  CHP   ağırlıklı  Ecevit  hükümeti

                  Özekselcilik imar planı  kaxarlan-      döneminde    kurulan   ve  bu  h ü k ü m e t  döne­
                  nı kişisel  çıkarlara  göre  yönlendi­  minde   yaşamını   sürdürebilen   Yerel  Yöne­
                  rilmesini  engelleyememiş,  aksine       timler  Bakanlığı  başlangıçta  çok  iyi  niyet­
                  bakanların  ya  da  görevlilerin  ha-    lerle  kurulmuştu.  Yerel  yönetim   özerkliği­
                  ken  olmalan,  gerekirken yan  tut­      nin  arttırılması,  yerel  yönetimlerin  her  açı­
                  ma  durumuna    girdikleri  görül­       dan  desteklenmesi,   güçlendirilmesi,    katı­
                  müştür.                                  lımcı,  etkin  demokratik,  üretken,  saydam
                                                           belediyecilik  anlayışının  gelişip  yerleşmesi,
             3.  Kent yönetimleriyle  ilişkilerinde  Ba­   yaygınlaşması   amaçlanıyordu.    Yerel  yöne­
        kanlık,  ast-üst  ilişkisine benzer bir konuma     timlerin  başkentte  başvuracakları,    h ü k ü ­
        girmiş.  1966'da  sonra  belediyelerin  fen  ve    met  ve  mecliste  yerel  yönetimlerin  pazarlık
        imar  işleri  yönetici  ve  teknik  görevli  kadro­  gücünü  arttıracak,  yerel  yönetimler  üzerin­
        larında yapılacak  atamaları  onaylama,  hat­      deki  gözetim  ve  denetimin  ussal  bir  biçime
        ta  belli  süredir  boş  duranlara  doğrudan       sokulması  için yasal üzenlemeler    yapacak,
                                                                                 d
        atama yapma yetkisini   de  eline  almıştır.
                                                           onların  birlikler yoluyla  güçlenmesini  özen­
             4. îmar  uygulamaları,  düzenlemeleri  ve     direcek,  bu  birlildere  devlet  desteği  sagla-
        kamulaştırma   için  eldeki  ödenekler,  fonlar    cak  bir  bakanlık  kimliğine  bürünmesi  iste­
        partizanca  kulanılmıştır.                         niyordu.
             5.  Bakanlığa  bağlı  kuruluşlar  olan  İller      Uygulama    bu  Bakanlığın   kısa  sürede
        ve  Türkiye  Emlak  Bankalanmn    kentleşme,       yerel yönetimler  üzerinde  bir  denetleme  ör­
        kentsel  altyapı,  kentsel  gelişme  politikala-   gütüne  dönüşerek   yerel önetim    özerkliğini
                                                                                     y
        nmn   uygulama   örgütü  durumuna    girmesi­
        ni  sağlayamamışür:                                geliştirme,  yerleştirme  amacından   uzaklaş­
                                                           tığını  gösterdi.  Hatta,  belediye  başkanları­
                   Yerel yönetimler  Bankası  olması       nın  başka  bakanlarla  doğrudan    ilişki  kur­
                   gereken İller Bankası'nm  gerçek­       malarını   bile  genelgeyle  yasakladı.   Yerel
                   ten  bu  kimliğe kavuşması  sağla­      yönetimlerden   çok  belediyelerin  Bakanlığı­
                   namamış,   yerel  yönetimlerin,         na  dönüştü.   Ödeneklerin,   fonların  dağıtı­
                   özellikle  belediyelerin daha iyi       mındaki   partizanlık  bu  kez  önceki  iktidar
                   temsil  edildiği, daha özerk  ve  de­   dönemindekinden      tam  ters  yönde   sürdü­
                   mokratik bir yapıya  sokulması          rüldü.
                   düşünülmemiştir.
                                                                Kısaca  belirtmek gerekirse,  yerel  yöne­
                   Uzun  süre  için  ipotekli  taşınmaz    tim  özerkliğinin  özekte  bir  bakanlık  kurul­
                   kredisi verme tekelini  elinde  bu­
                   lunduran Türkiye   Emlak   Kredi         masıyla  gerçekleşemeyeceği,   bakanlığın  ye­
                                                              bir
                                                            ni
                                                                           düzeneği
                                                                  denetim
                                                                                                    özerk­
                                                                                      oluşturarak
                   Bankası,  toplumsal  amaçlı  bir
                   konut  politikasımn  kurumu   ol­        liğin  gelişmesini  engelleyeİDileceği,  devlet
                   maya  yönetilmemiştir.                   yardımlarının    partizanca    dagıtılmasımn
                                                            önemli   sakıncalar  yarattığını   görüyoruz.
             5.  1969'da kurulan  Arsa  Ofisi  kuruluş      Özekten  güdümlenen.    yönlendirilen   aşağı­
        amaçlarını  gerçekleştirmekte   yeterince  ba-      dan  yukarıya  gereksinmeye     dayalı  olarak
        şanlı  olmamış,  kentleşmenin,   endüstrileş­       gelişmeyen  birlikleşmelerin  sonunda    başa­
        menin,   kalkınmanın   gerektirdiği  arsaların      rısızlığa  uğradıkları,  özellikle  iktidar  değiş­
                                                                                                        i
        üretimini   saglayaniamış,   arsa   pazarında       mesiyle. Bakanlığın  kaldırılmasıyla  daha li
        düzenleyici  bir  rol  oynayamamıştır.  Göre­       anlaşılmıştır.
        172
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11