Page 5 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 5

İLLER ve  BELEDİYELER     -NİSAN'  92
            d a ş m a  (mutabakat,  concensus)  sağlamaları       kuruluşu   vardır.  Ama  olaya  sahip  çıkacak,
            zorunludur.                                           politikalar  üretecek,  buniarm   yürütülmesi
                 Türkiye'nin    kangren   olmuş   şehircilik      için  gerekli  uygulama,  planlama   eşgüdüm
            sorunlarına   köklü   bir  çözüm  getirmek  için      ve  işbirliği  ortammm  koşullarını  yaratacak,
            gelmiş   geçmiş   çalışmalardan,    denemeler­        çalışmaları  izleyecek, yol gösterecek,  akçal,
            den,  başarılı  başarısız  yönleriyle  ders  al­      teknik  destek   sağlayacak   ülke   ölçeğinde
            mak,   yapılan   hataları  yinelemek    gerekir.      özeksel  bir  örgüte  gereksinim  vardır.  Ku­
            Kentleşme    sorunlarına    özekte   (merkezde)       rulması  istenen  Şehircilik  ve  Konut  Bakan-
            bakanlık   düzeyinde    sahip  çıkacak,   politi­     lığnm  ana  işlevi bu  olmalıdır.
            kalar  üretecek,   bunların   düzeyinde   sahip            Bugün    varolan   kuruluşlar   arasında
            çıkacak,   politikalar  üretecek,  bunların  uy­      kopukluklar    çok   başlılık  görülmektedir.
            gulamaya    geçmesine   yardım   v^e destek  sağ­     Yalnızca   imar  planlaması   konusunda     en
            layacak    bir  Bakanlığa   her   zamankinden         azından   altı  değişik  onaylama  orunu  (ma­
            daha   çok  gereksinim   açıktır.  Bu  konuların      kamı)  vardır.
            gerçek  sahibi yerel  yönetimlerin  bu  alanda­            Yerleşme   ve  kentleşme   politikalanmn
            ki  etkinliklerinin  arttırılması,  sorumluluk­       geliştirilmesinde,  benimsetilmesinde.   uygu­
            larını  yerine  getirebilecek  olanaklarla   do­      lanmasında yerel toplumun     öz^'^önetimi olan
            natılması   için,  onlara  ayakbagı   olmadan,        belediyelerin  dışlanmaması    gerekir.  Kent­
            yeni yeni  denetim   ve  yazçizcilik  düzenlerine     leşme  sorunlarını  24  saat aşayan   kenttaş-
                                                                                              y
            başvurmadan,       uygulamayı    izleyecek,  yol       lan  (hemşehrileri)  bir  yana  iten  tepeden  in­
            gösterecek    bir  özeksel  örgütün    bugünkü        me   çözümler  yerine,  bu  insanları  kentleri­
            imar  kargaşasım    altyapı  yetersizliklerini  gi­    nin  gerçek  sahipleri  olduklarım   bilincine
            dermede,     çevre   kirlenmelerini   önlemede        varmalarım,    bunun   gereğini  yapmayı  alış­
            katkıları  olabilir.                                   kanlık  durumuna    getimielerini  sağlayacak
                                                                   fırsat  ve  olanaklar  yaratılmalıdır.
                  Birbirinden  farklı  siyasal  görüşleri  ol­
            malarına    karşın  bugünkü     ortaklık  hükü­             Bu  aym  zamanda    katılımcı  demokra­
            metini   oluşturan   her  iki  parti  de.  hem  or­    sinin,  saydam   yönetimin   olmazsa   olmaz
            taklık  önanlaşmasmda,       hem   de  Meclis'te       koşuludur.
            güven    oyu    alan   hükümet     izlencesinde
            kentleşme,    demokratikleşme,     yerel  yöne­             İMAR    V E İSKAN    BAKANLIĞI
            timler  konularında    ortak  çözümlerde   birle-           DENEYİMİNDEN         DERS
            şebilmişlerdir.  Toplu   konutla  birlikte  kent­           ALINMALI
            leşme   ve  şehircilikten  sorumlu    bir  devlet
            bakam    atanmıştır.  Sonra  da  bu  konuda  bir           Yeni  bakanlığın  kuruluş  ve  görevlerine
                                                                               t
             Şehircilik  ve  Konut  Bakanlığının  kurulması        ilişkin yasa asansı  hazırlıklarında  25  yıllık
            BakanİELT  Kurulu'nca   kararlaştırılmıştır.  Bu       bir  süreyle  kamu  yaşamında   varlığını  sür-
            konuda    hazırlanan  yasa  taslağının  altı  ilgili   düzeyine  İmar   ve  İskan  Bakanlıgı'nm   bu
            bakandan     oluşan  bir  yankurulca   incelene­       konudaki   deneyiminden    çıkanlabilecek  ki­
            rek  çeşitli  bakanlıkların  görüşlerinin  bileş-      mi  dersleri  özetlemek  isterim:
            tirildiği  günlerdeyiz.  Burada   konuyla   ilgili
                                                                                  ve
                                                                           İmar
            meslek     kuruluşlarından     görüş   istendiği       İmar 1. planlaması İskan  Bakanlığı   özellikle
                                                                                                          parsel
                                                                                       çalışmalarından
             açıklanmıştır.   Yasa   tasarısı   kamoyunda
             enine  boyuna   tartışılmalı,  bilim  kuruluşla-      düzeyine  değin  inerek  ayrıntılar  içinde  bo­
                                                                                                        politika­
                                                                                               yönelik,
            nmn,   yerel  yönetimlerin  görüşleri  alınmalı­       ğulmuş,  olayın  bütününe  için  gerçekçi  çö­
                                                                   lar
                                                                       yasal
                                                                              düzenlemeler
             dır.                                                 zümler   getirmekte  etkin  ve  yeterli  rol  oyna-
                  Yasa asarımn     hazırlanmasında    aşağı­      yamamıştır.
                        t
             daki  noktalara   dikkat   edilmesinde   yarar
                                                                       2.
            vardır:                                               özekselci Bakanlık  Kamu   yönetiminin   genel
                                                                                                              ak­
                                                                              yapısında,
                                                                                           yazçizciliğinden
                  Kentleşme    ve  yerleşme    konularında        saklıklarından   uzak  duramamış,    darboğaz-
             özeksel  ve  yerel  örgütlemneler  konusunda         lanndcm    geçememiş    akıntılarından  kendi­
            geçmiş    deneyimlerden      ders   alınmalıdır.      sini   koruyamamıştır.    Aşırı   özekselciliğe
             Özellikle,  çeyrek  yüzyıllık  ömürlü  imar  ve      ilişkin u  örnekler  çarpıcıdır:
                                                                          ş
                                  i
             iskan  Bakanlığı  ile ki yıldan  az  ömürlü  Ye­
             rel  Yönetimler  Bakanlığı  örnekleri  ilgi  çeki­              O  dönemde   yüriırlükte  olan  6785
             cidir.                                                          sajalı  İmar  Yasasına  göre  beledi­
                                                                             ye  meclislerinin  benimsendiği
                  Bugün   konuyla   ilgili  çok  sayıda  kamu                imar planlarını  değiştirerek
                                                                                                             171
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10