Page 4 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 4

HAZİRAN   -  TEMMUZ'92   • İLLER  ve  BELEDİYELER
           AYIN                                                     A









             TÜRKİYE'DE mmm                                     imm             mmmi



                                                      ve


                       İSPARTA              Miit3^a.lÛ            ÛMDÎ^LEfS              (*)





                                                                                    Prof.  Dr.  Nuri  TORTOP
                                                                                   TODAİE   Genel   Müdürü

              ANAYASA'DA     MAHALLİ    İDARELER                 Mahalli  idareler, yerel toplumların  kendilerini
                                                             en  yakından  ilgilendiren  işlerin  hakkında  karar
              Türkiye'de  mahalli  idareler  Anayasanm  127
         nci maddesinde yeralmışür.  Buna göre mahalli ida­  aldıkları  bir  örgütlenme  biçinüdir.  Bunların  iyi iş­
         re birimleri, İl. Belediye ve köylerdir. Bunlar mahalli   lemesi,  amaçlarının  istenilen  doğrultuda  gerçekleş­
                                                                         sahip
                                                                                               ve
                                                                                         yetki
                                                                               oldukları
                                                                                                  imkanlara
                                                             tirilebilmesi,
         müşterek  ihtiyaçları  karşılaşmak  için  kurulmuşlar­  bağlıdır.  Vatandaşlann  ilgileri  ve  yönetime  katkı  ve
         dır.  Karar organlan  seçimle  işbaşına  gelirler. Tüzel­
         kişiliğe  sahiptirler.  Yargı  denetinri  ve  görevleri  ile  yardımları  da  bu  alanda önemli  bir  etkentir.
         orantılı  gelir  kaynaklan  sağlanması  gibi  yine  Ana­  Vatandaşlar  demokratik  ilkelere  ve  dayanış­
         yasanın  127  nci  maddesinde  açıklanan  Anayasal  lara  alışkanlığı  mahalli  idarelerde  kazanırlar.  Bu
         güvenceleri  vardır.                                yönden  mahalli  idarelere  demokratik  terbiye  ku­
                                                             ruluşlarıdır  denilmektedir.  Yerel  konulan  olgun
              Bu  idarelerle  ilgili  olarak  İl  Özel  İdareleri,
         Belediyeler ve  köyler  için  görev  ve  yetkilerini  belir­  insan  davranışlan  çerçevesinde  tartışmayı  ve  bir­
         leyen ayrı  ayn  kanunlar vardır. Ayncabu  idarelere  birlerinin  görüşlerine  saygılı  davranmayı,  tartış­
         görev  veren  çok  sayıda  başka  kanunlarda  bulun­  malar sonucunda varılacak  kararları  saygı  ile kar­
         maktadır.                                           şılamayı  orada  öğrenirler.  Eğer  mahalli  idareler
                                                             düzeyinde  bu  alanda başanlı  olunursa,  demokrasi
                                                             ülke  düzeyinde  de  başarılı  olur.  Yerel  düzeyde
              MAHALLİ     İDARELERİN                         kavgasız ve gürültüsüz  en  iyi yöneticilerini  seçmeyi
              ÖZELLİKLERİ                                    öğrenen  vatandaşlar,  ulusal  düzeydeki  temsilcile­
                                                             rini  de  aynı  davranış  içinde  seçme  olanağını  bula­
              Mahalli İdareler vatandaşa  en yakın  olan  en  alt  bilir.  Ulusal  düzeydeki  meclislere gelecek  temsilci­
          düzeydeki  idare  birimleridir.  Bu  nedenle  yapüklan  ler  seçilebilme  yarışını  ve  olgunluğunu  buralarda
          hizmeUer  de  çok  çeşiüi  ve  karmaşıkür.  Çağımızda  öğrenirler.  Aynı  siyasal  olgunluğu,  ulusal  meclis­
          ekonomik  ve  sosyal  sorunlarda  mahalli  idareleri  et­  lerde ve  parlamentolarda  da  sürdürürler.
          kilemektedir.  İşsizlik,  köyden  şehirsel  alanlara  akın,
          göçmen  işçiler, yaşlı kişilerin arüşı, çevre kirienmesi',   Mahalli  meclisler,  küçük  yerleşme  birimle­
          enerji  darlığı,  mesken  sıkınüsı  gibi  konular  bunlar  rinde  yaşayan  vatandaşlarla  karşılıklı  etkileşim
          arasmda  akla  ilk  gelenderdir.  Vatandaşlar  mahalli  içinde  bulunmanın  en  iyi aracıdır.  Buradaki  tem­
          idarelerden bekledikleri bu  hizmetleri yeterii  ve  en iyi   silciler  halkın  isteklerine  kulak  vermek  ve  onları
          nitelikte  istemektedirler.  Bu  demekUr  ki,  mahalli  değerlendirmek  zon.tndadırlar.  Bu  alışkanlık  ve
          idareler  yalnız  bu  hizmetleri  en  modem  yöntemleri  yöntem  çok  iyi  işletilebilirse.  ulusal  meclislerin
          izleyerek,  yerine  getirmekle  yetinemeyecekler,  aynı  başarılı  olmasında  da  yararlı  olur.
          Zelanda zihinsel  davranışları  değiştirmede  de  etkili  Mahalli  idareler,  yönetimindeki  tutumu,  ba­
          olacaklardır.
                                                              şarısı  ve  niteliğine  göre  değerlendirilir.  Bunun  için
          (*)  Bu  mal^ale Mayıs  1992  de  Ankara'da yapılan  "İs­  yönetiminde  modern  usullerden  ve  yöntemlerden
             parta  Mahalli  İdareleri"  lionulu  .sempozyumda  bil­  yararianmak zorundadır.  Modem  usul  ve  yöntem­
             diri  olarak  sunulmuştur.                       lerle yetiştirilmiş  personele ihtiyacı vardır.  Personel


          266
   1   2   3   4   5   6   7   8   9