Page 9 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 9

Belediyelerin  gelir  sağlamak  için  eldeki  mış,  geliştirilememiş  olması  demokratikleş­
         taşınmazlarını  satışa  çıkarmaları  kentsel    me  açısından  çok  düşündürücüdür.  Oysa,
         arsa konusundaki çağdaş politikalara aykırı     yerel  yönetim,  yöre  halkının  kendisini  yö­
         düşmektedir.                                    netmek hakkından   kaynaklanmaktadır.   Ye­
                                                         rel  yönetimlerin,  demokrasinin  beşiği,  aynı
              Y E R E L  KAYNAKLAR                       zamanda   okulu  olmasının  nedeni  budur.
              H A R E K E T E  GEÇİRİLMELİ               Yerel  halkın  sorunlanna  sahip   çıkması,
                                                         bunlann  çözümü   için  girişkenliği  ele  alma­
              Yerel  yönetimler  yerel  kaynaklann  ha­  sı,  örgütlenmesi,  kentinin  yönetimine  katıl­
         rekete  geçirilmesinde  ve  kırsal  alanın  geliş­  ması,  onu  denetlemesi  yalnızca  yerel  de­
         mesinde, yöre halkının  örgütlenmesinde  ge­    mokrasinin  gerçekleşmesi  açısından  değil,
         nel  yönetimin  taşra  örgütünden  daha  elve­  aynı zamanda ulusal  ölçekte  demokratikleş­
         rişli  bir  konumdadır.  Aynca  yerel  yönetim­  menin  de  önkoşuludur.  Demokrasi,  yalnız­
         ler  halkın  doğrudan  katılımına  ve  denetimi­  ca  seçimden  seçime  oy vermekle gerçekleşe­
         ne  en  elverişli  düzeyi  oluşturmaktadır.     mez.  Toplumsal   yaşamın  her  kesiminde,
                                                         her  aşamasında,  her  kurumunda,  her  örgü­
              Kırsal  kesimdeki  halkın  sorunlanna      tünde  gerçekleşmesi,  bir  yaşam  biçimi  du­
         sahip  çıkabilmesi,  çözümler  araması,  özgü-  rumuna girmesi gereken bir  süreçtir.
         cünü  ortaya  koyması,  projeleri  için  kamu­
         dan,  yerel  yönetimden  destek  istemesi  için      Belediyelerin  akçal,  yönetsel  ve  işlevsel
         örgütsel  ve  eğitsel  çabalaın  içeren  yerel  top­  açıdan  özerkliğini  sağlayarak  köklü  önlem­
         lum   kalkınması  yöntemlerine  gereksinme      ler  alınmadıkça,  daha  doğrusu  özeğe  sımsı­
         açıktır.  Bununla  birlikte,  ilçe  yönetiminin  kı  bağımlı  tutuldukça,  ortada  çağdaş  bir
         bir  kırsal  alan  yerel  yönetim  birimine  dö­  kent yönetiminden  söz edilemez.
         nüştürülmesi  bu  açıdan  da  önemli  katkılar       Muhalefetin  işbaşında  bulunduğu  bele­
         sağlayabilecektir.                              diyelerde  yerel  halkın  kendi  demokratik
              Kentsel  alanda,  özellikle  gecekondu     haklanna,  daha  doğrusu  belediyelerine  sa­
         alanlarının  İyileştirilmesinde  kendine  yar­  hip  çıkması,  özekteki  iktidara  karşı  haklan-
         dım  projeleri  çerçevesinde  halkın  katılımmı  nı  koruması  bu  anlamda  çağdaş  demokra­
         sağlamak  olanakları  araştırılmalıdır.         tik  bir yerel yönetim  anlayışının  gerçekleşti­
                                                         rilmesinin  tek  güvencesidir.  Seçimlerde
                                                                                             ona
                                                                                                  oy
                                                                                     karşın
              Y E R E L  HALKIN  KALKINMA                ANAP'ın  korkutmacalanna  konuda  sıkı  dur­
                                                                   yerel
                                                         vermeyen
                                                                               bu
                                                                        halkın
              ÇABALARINA       KATILIMI                  ması,  kent yönetimiyle  bütünleşmesi,  ANAP
              SAĞLANMALI                                 iküdannın  her  türlü  korkutmacalannı  boşa
              Yerel yönetimlerin  kalkınma  çabalarına   çıkarabilir.  Buna  karşılık,  siyasal  iktidann
         halkın  katılımı  için  sivil  toplum  örgütlerin­  getirdiği  sınırlamalardan,  engellemelerden
         den  yararlanılması  zorunludur.  Oysa,  ör­    yakınan  muhalefet  belediyelerinin  yöresel
         gütlenmeyle  ilgili  olarak  12  Eylülden  sonra  halka  durumu  anlatmalan,  onlarla  gereken
         getirilen  sınırlamalar  yüzünden  güçsüzle-    iletişim  ve  katılım  düzeneklerini  kurmalan,
         şen  sendika,  demek,   kooperatif,  meslek     yerel  halkın  günlük  hizmetlerini  aksatma-
         odası  gibi  örgütlerin  yeniden  çevrine  sokul­  malan;  bu  amaçla  da  ellerindeki  kaynakla-
         ması  gerekmektedir.                            nplanlı,  projeli  biçimde  savurganlıktan,  gös­
                                                         terişten  kaçınarak  temel sorunlara eğilmele­
              Aynca,  büyük  kentlerde mahalle ya  da    ri,  kısacası  yöre  halkıyla  bütünleşmeleri  en
         semt  düzeyinde  danışma  ya  da  çalışma  ku-  güçlü  çözümdür.  Yerel  halkın  belediyesine
         ruUan gibi düzenekler  geliştirilmelidir.       sahip çıkması,  her  yönden  siyasal  iktidarca
              Burada ilke, halkın  girişkenliğinin,  kaü-  engellenen  belediyesine  hoşgörüyle  bakma­
                                                                                          belediyele­
         lımımn,  girişiminin  önde  gitmesidir.  Daha   sı,  onunla  işbirliği  yapması  için yaratıcı,  tu­
                                                         rin
                                                             saydam,
                                                                                kaynak
                                                                      üretken,
         doğru  bir  anlatımla,  belediyenin  projesine
                                                                          planlı,
                                                                                           bir
                                                                                 programlı
                                                         tumlu,
                                                                becerikli,
         halkm katılımından  çok, halkın  projesine  be­  ma  içinde  olmasını  görmek,  inanmak, çalış­
                                                                                                 gü­
         lediyenin katılımı  söz konusu  olmalıdır.      venmek ister. Yerel nitelikteki  işgörüler  hal­
              Muhalefet  belediyelerinin  karşılaştıkla-  kın  günlük,  ertelenemez  gereksinmelerini
         n  bu  sınırlamalar  ülkemizde  yerel  yönetim  karşılamak  amacına   yöneliktir.  Bu  işlerin
          sorunsalını  yeniden  gündeme   getirmiştir.   görülmesinde  belediyelerin  başanlı  olması,
          Genel  özeksel  yönetimin  bir  uzantısı  olarak  halkın  katılımının  önkoşuludur.  Belediyesi­
         bakılması   yüzünden    yerel  yönetimlerin     ne  güven  duygusunun  en  önemli  güç  kay­
          özerkliği  sürekli  zedelenmektedir.  Bu  yüz­  nağı  olduğunu  belediyecilerimiz  uslanndan
          den,  yerel  yönetim  geleneğinin  kurulama­   çıkarmamalıdır.
                                                                                                   7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14