Page 9 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 9

MAHALLI            IDARELERIN             SPOR       DERNEKLERINE

          DOĞRUDAN              VE    DOLAYLı          YOLLARLA            YAPTıKLARı
     YARDıMLAR             VE    BU   YARDıMLARıN                HUKUKI          SONUÇLARı



                                                                                       Muzaffer  DİLEK
                                                                                 Mülkiyiye Başmüfettişi

       Tatbikatta,  mahalli  idarelerin  ve  özellikle  gerçekleştirmek   için  yardım   toplayabilmek­
   belediyelerin,  bulundukları   yerlerdeki  spor      tedirler.  Ayrıca  bu  Yasa'nın  4.  maddesinde
   kulüplerine  aynı  ve  nekti  yardımda  bulunduk­    yardımın  gönüllü  olması,  6.  madde  uyarınca
   larına  rastlanılmaktadır.  Bu  yardımlar,  faizsiz  izin  alınması,  13.  maddesinde  ise  kamu  görev­
   kredi  verme   biçiminde   olabildiği  gibi  2908    lilerinin  yardım  toplama  faaliyetlerinde  izinsiz
   Sayılı  Dernekler  Kanunu   ihlal  edilerek  bağış   çalışmaması  hususları  yer  almıştır.  Belirlenen
   şeklinde  veya  2860  Sayılı  Yardım   Toplama       usullere  ve  esasa uyulmadan  yardım  toplayan­
   Kanununa     aykırı  yardım  toplama   şeklinde      lar  hakkında  3  aydan  6  aya  kadar  ceza  veri­
   olabilmektedir. Yöresel  ve  mahalli  baskılar  ile  lerek  toplanan  yardımın  müsadere    edileceği
   çeşitli  psikolojik  etmenlerin    zorlamasıyla      29.  madde  ile  müeyyideye  bağlanmıştır.  Yu­
   bütçeden   kaynak   transferi  yapıldığı,  mahalli   karıda  da  açıklandığı  üzere,  belediyeler  veya
   idarelerin  kaynaklarından   bir  kısmının  spor     diğer  mahalli  idareler,  ancak  kendi  amaçları
   kulüplerine  tahsis  edildiği,  yasal  gelirler  tahsil  için  ve  belirli  koşullarda  yardırtı  toplayabil­
   edilirken  izinsiz  bir  biçimde  spor  kulüpleri    mekte,   aksine  uygulama    Yardım    Toplama
   adına  ek  ücret  alındığı  görülmektedir.  Mahalli  Kanunu'nun    .29.  maddesi  ile  TCK'nun  deği­
   idareler  tarafından  yardım  yapmak   amacıyla      nilen  hükümlerine  göre  müeyyideyi   gerektir­
   uygulanan   metodun   niteliğine  göre  de  cezai    mektedir.
   sorumluklar   doğmaktadır.   Bu  sorumluluklar,          Mahalli  idarelerin  spor  derneklerine  doğ­
   Dernekler    Kanunu'nun    84.  maddesinde   ve      rudan  bağış  yaptıkları  ve  bütçeden  yapılan  bu
   Yardım   Toplama   Kanunu'nun   29.  maddesinde      bağış  için  karar  aldıkları  veya  gerekli  organın
   yer  aldığı  üzere  özel  bir  düzenleme  ile  belir-  kararı  olmaksızın  faizsiz  borç  verdikleri  de
   lenebildikleri  gibi  TCK'nunun     240.  mad­       görülmektedir.  Bilindiği  üzere  her  iki  uygu-
   desinde  ifadesini  bulan  görevi  kötüye  kullan­   lamamnda,   belli  durumlar  ve  koşullar  hariç,
   ma   ve   aynı  yasa'nın  209-210.  maddelerle       yasal dayanağı  bulunmamaktadır.
   düzenlenen    irtikap  suçları  biçiminde  ortaya        1580  Sayıh  Belediye Kanunu'nun   70.  mad­
   çıkmaktadır.                                         desinin  5.  fırkasıyla  borç  verme konusu  düzen­
        Belediyelerin  Spor  Derneklerine   yardım      lenmiş,  belediye  meclisince  alınması  gereken
   yapmak   için  en  sık  kullandıkları  yöntemlerden  kararın   vesayet    makamınca     onaylanması
   bir  tanesi  yolcu  taşıma  ve  çeşitli  yerlere  giriş  öngörülmüştür.  Yasanın  bu  açık  hükmü  kar­
   ücretleri  ile  ilgili  tarifelerin  üzerine  'yardım  şısında,  belediye  encümenleri  kararıyla  borç
   adı  altında'  ek  ücret  koymaları  biçiminde  or­  para  verilmesi  mümkün     olmadığı  gibi  cari
   taya  çıkmaktadır.  Bu   yardımlar  toplanırken      faizin  alınmaması  da  mümkün  değildir.  Gerek­
   kişilerin  rızası  olup  olmadığına  aldınimamakta   li  yasal prosedüre  uyulmadan  faizsiz  borç  para
   ve  belirlenmiş   olan  ek  ücretler  görevliler     verilmesi  TCK'nunun    240.  maddesi  uyarınca
   vasıtasıyla  tahsil  edilerek,  emanet   hesaba      görevi  kötüye  kullanma  suçunu  oluşturacağın­
   alınıp  ilgili  derneğe  makbuz  mukabili  öden­     dan;  uygulamamn,    ilgiler  açısından  sorum­
   mektedir.  Kamu   kuruluşlarımn,  başka  kişi  ve    luluğa yol açmamasına   (meydan vermemesine)
   kuruluşlar  adına  yardım  toplamalarına  imkan      dikkat  edilmelidir.
   veren bir  hüküm  2860  Sayılı  Yardım  Toplama          Dernekler    Kanununa    aykırı  yardımlara
   Kanununda    yer  almamıştır.  Bu  kanuna  göre      gelince, konu üzerinde  biraz daha ayrıntılı  dur­
   kamu    kuruluşları  ancak   kendi   amaçlarım       mak  gerekecektir.  Bilindiği  üzere  2808  Sayılı

                                                                                                    359
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14