Page 5 - TBB
P. 5

rinin  kimler  olacağmm   bir  yönetmelik­     murlar  için  birinci   tezkiye  amirinin
                                                                                          i
        le  tespiti  gerekir.»                         kanaati  ile  iktifa  olunacağı  gibi ki de­
                                                       receye  tabi  memurlara  ait  varakalarda
             Bu  madde     hükmüne    müsteniden       da  üçüncü  tezkiye  amiri   bulunmadığı
        kurumlar   sicil  amirlerini  saptayan  yö­    takdirde,  kanaatlarda  aykırüık  olsa  da­
        netmelikler    çıkarmışlar  isede  bir  çok    hi  ikinci  tezkiye  amirinin  kanaacına  iti­
        küçük   belediyeler  bunu   yapmamışlar­       bar  edileceği,  onbirinci  maddenin  son
        dır.                                           fıkrası  gereğidir.
             5434  sayılı  sayılı  kanuna  göre  bele­
                                                                                     I
        diyelerde  Emekli  Sandığma  tabi kurumr           İşte bu tüzüğün  5 inci ve I inci mad­
        lardan   madut   olduklarından    mezkûr       deleri  belediyeleri  yakından  ilgilendir­
        yönetmeliğin   her  belediyece  kendi  bün­    mektedir.  Belediyelerimiz bünye   ve  teş­
        yesine  ve  teşkilâtına  gö.re  düzenlenme­    kilât  bakımından   çok  farklı  durumda
        si gerekir.                                    olmakla   beraber  sayısal  yönden  daire
                                                       baş  amirleri   muhasip   ve  başkâtipten
             Kurumların   yapacakları   bu  yönet­     ibaret  olan  belediyeler  büyük  çoğunlu­
         meliklere  kendi iş  ve  bünyelerinin  özel­  ğu  teşkil  etmektedir.  Bunlar  dışında  iş
        liğine  göre  bu  tüzüğe  bağlı  gizli  tezkiye  hacmi  daha  fazla  olan  bir  kısım  bele­
         varakasmdaki   sorulara  gerekli  gördük­     diyelerde  mühendis  bulunmakta    bir kı-
        leri  ilâveleri  yapabilecekleri  yine  5 inci   sımlarmda  da  hiyerarşide  daire  baş  a-
         maddenin   son  fıkrasında  belirtilmiştir.
                                                       mirlerinin  üstünde  sayabileceğimiz  baş­
             Tüzüğün   6 ıncı  maddesine göre mü­      kan  yardımcısı  bulunmaktadır.   1580  sa­
         fettişlerle  teftiş  yetkisini  haiz  bulunan­  yılı  Belediye  Kanununun  88.  Ci madde­
         larda  muamele   ve  işlemlerini  teftiş  et­  sinde zikredilen daire baş amirlerinin  te-
         tikleri  memurlar  hakkında  edindikleri      mammı    ihtiva  eden  belediye  adedi  yüzü
         bilgi  ve  kanaatlara  göre  gizli  rapor  dü­  bile  bulmamaktadır.  1719  belediye  ara­
         zenleyerek  memurun    gizli  tezkiye  va­    sında  sayı  itibariyle  bunlar  azınlık  teş­
         rakalarını  muhafaza   ile  mükellef  ma­     kil  ederler.  Bu tür teşkilâtn  belediyeler­
         kamlara  göndereceklerdir.                    de  memurların    tezkiye  varakaları  ko­
                                                       nusunda,   devlet  memurlarının  bir  çok­
             Tüzüğün   7 inci  ve  8  inci  maddeleri  ları  için  olduğu  gibi,  üçlü  veya  ikili  tez­
         tezkiye  varakalarının   doldurulmasına       kiye  amiri  yöntemini  uygulama  olanağı
         ve saklanmasına   aittir.
                                                       mevcuttur.   Asıl  güçlük  eksik  teşkilâtlı
             9  uncu  maddesi  gizli  tezkiye  vara­   küçük  belediyelerde  kendini  göstermek­
         kalarına  veya  raporlara  garaza  binaen     tedir.  Bunlarda,  daha  güvenceli  bir  sis­
         veya  hususî  maksatla   hakikata  aykırı     tem  olmisına rağmen,  üçlü  tezkiye amir­
         mütalâa  yazdıkları  anlaşılanlarla  bun­     liği  yöntemini  uygulama  imkânı   genel­
         ların  münderecatını  ifşa  edenler  hak­     likle  yoktur.  Ancak  tali  memurlar  için
         kında  kavuşturma    yapılacağını  öngör­     ikili  tezkiye  amirliği  yötemini  uygula­
         mektedir.                                     ma   imkânı  vardır.  Meselâ,  tahsildarın,
             II  inci  maddeye göre  birinci  ve  ikin­  tahakkuk  ve  tahsil memurlarının  birin­
         ci  tezkiye  amirlerinin  neticeye  ait  ka-  ci  derece  tezkiye  amirliği  yetkisini  mu­
         naatlarının  birbirine  aykırı  olması  ha­   hasebeciye,  yazı  işleri  personelinin  bi­
         linde,  tezkiye varakasının  varsa  üçüncü    rinci  tezkiye  amirliği  yetkisini  başkâti­
         tezkiye  amirine  gönderilerek  o  memur      be  ve  ikinci  tezkiye  amirliği  yetkisinide
         hakkındaki   kanaatini  yazması  istenile­    belediye  başkanına   tanımak   mümkün­
         cek  ve  bu  amirin  kanaatma  itibar  olu­   dür.
         nacaktır.                                         Fakat   daire  baş  amiri  durumunda
             Üstünde,   tezkiye  varakası  doldur­     olan  muhasebeci  ve başkâtip  gibi perso­
         maya   yetkili  iki amir  bulunmayan  me­     nel  için  bir  tezkiye  amiri  ile  yetinmek

                                                                                             195
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10