Page 10 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 10

rinde,  genel  sekreterin  yönetiminde»  dejd-     rinin  görev  ve  yetkileri  açısından,  genel
          minden,  genel  sekreterin  görev  ve  yetkisi­    sekreterin  görev  ve  yetkisi  arasında  her­
          nin  genişliği  çok  daha  iyi  anlaşılmaktadır.   hangi  bir  ilişki  ve  benzerlik  bulunmadığı
          Az  biraz  ileri  gidilerek,  yönetmelikte  yar­   düşünülmektedir.   Kısaca    söylemek    gere­
          alan  bu  hükmün  kanundakini   aştığı  da  söy­   kirse,  58  inci  maddeye  göre  seçilen  reis  ve­
          lenebilir.  Gerçekten,  genel  sekretere  çok  sa­  killeri,  ancak  belediye  meclisine  başkanlık
          yıda  ve  genişlikte  yetki  ve  görev  verilmek­  yapabilmektedirler.   Değişik  93  üncü  mad­
          tedir.                                             de  gereği  seçilen  başkanvekili  ise,  «Beledi­
              Yönetmeliğin   44  üncü  maddesi   3  üncü     ye  başkanlığının  herhangi  bir  sebeple  bo­
          fıkrası  -a-  bendinde  genel  sekreterin  «bü­    şalması  veya  izin,  hastalık  ve  işten  el  çek­
          yük  şehir  belediye  başkanının  teklifi  üzeri­  tirme  gibi  hallerde  yeni  başkan  seçimi  ya­
          ne  İçişleri  Bakanının  onayı  ile»  atanacağı    pılmasına   veya  başkanın   görevine    başla­
          hükme   bağlanmaktadır.   Çok  geniş  yetki  ve    masına   kadar»   görev  yapacaktır.   Vekilin
          görev  alanına  karşın,  büyük  kent  belediye     de  asüın  yetkilerine  sahip  olduğu  ileri  sü­
          genel  sekreteri   atanmasında     politikanın     rülse  bile,  genel  sekreterin  yetkisi,  büyük
          eline  teslim edilmektedir.                        kent  belediye  başkanının  izinli  olması,  has­
                                                             talık  ve  işten  elçektirilmesi  gibi  durumlarda
          B İ R K A Ç     G Ö R Ü Ş                          da  geçerli  ve  uygulamada   kalmaktadır.
              Gerek    kanun,   gerekse   yönetmelikte,           3030  sayılı  Kanunun  16 ncı  maddesinde,
          büyük  kent  belediyesi  genel  sekreterine  iliş­  «Büyük    şehir  belediyesinde   hizmetlerin
          kin  hükümler   yukarıda   değinilenler  çem­      başkan   adına,  onun  direktifi  ve sorumlulu­
          berinde  kalmaktadır.  Bir hayli  fikir  vermek­   ğu  altında  yürütülmesi...»  denilmektedir.
          tedir.  Büyük  kent  belediye   örgütü  içinde
          genel  sekreterlik  biçiminde  bir  memuriyet           Doğrusu   bu  hüküm   ile,. 1580  sayılı  Be­
          ortaya  çıkarılması,  birkaç  yönden  ele  alın­   lediye  Kanununun    58  inci,  93  üncü  madde­
          makta,  kimi  görüşler  ileri  sürülmektedir.      lerinde  bulunan   hükümler     arasında   çok
          Bunlardan   ilginç  sayılan  bir-ikisine  değin­   önemli   ayrılık  ve  ayrıcalıklar  olduğu  ya­
          mek   yarar  sağlar  sanılmaktadır.                kından   bakılınca  görülmektedir.  Birinciler­
                                                             de,  adlarından  da  anlaşılacağı  gibi,  hepsi
              1  —   Yukarılarda  da  birkaç  cümle   ile    asılın  yerine  ya  da  işine  bakan  vekil  kişi­
          değinildiği  gibi,  gerçekten  büyük  kent  be­    lerdir.  Vekil  her  nekadar  asılın  yetkilerine
          lediyesi  örgütü  içinde  genel  sekreterlik  bu­  sahip,  görevi  yürütmekle   yükümlü   ise  de,
          lunması  çok yeni bir kurum nitelik   ve  özel­    büyük   kent  belediye    örgütünde   bulunan
          liği  taşımaktadır.  Böyle  bir  yola  gidilmesi­  genel  sekreterin  görev  ve  yetkisi  çok  daha
          nin  nedeni  belediye  örgütü  içinde  yeni  bir   değişiktir.  Şöyleki,  3030  sajalı  Kanunun  17
          memurluğun     ortaya   konulmasıdır.    Böyle     nci  maddesinde,   «Büyük   şehir  belediyeleri
          bir  memurluğa   ihtiyaç  bulunup   bulunma­       genel  sekreterin  yönetiminde...»  denilmek­
          dığı  her  zaman  tartışılabilir.  Ancak, bir  ba­  tedir.  16  ncı  maddenin  birinci  fıkrasında
          kıma   böyle  bir  durum  «reform»  sayılabilir.    «Büyük    şehir  belediyesinde    hizmetlerin
          Çünkü,   1580  sajolı  Belediye  Kanununun  88     başkan   adına,  onun  direktifi  ve  sorumlulu­
          inci  madde,sinde  sayılan  «Daire  baş  amir­     ğu  altında  yürütülmesini   sağlamak...»   ge­
          leri»  arasında  böyle  bir memuriyetin bulun­      nel  kuralı  yeralmaktadır.
          madığı   görülmektedir.  Bu   yönden    büyük
          kent  belediye   örgütü  içinde   yeni  olarak          Genel  sekreterin  görev  ve yetkilerinden
          yeralan  genel   sekreterliğin   yeni  olduğu,      bazüarı  şöylece  sıralanabilir.
          kendine  özgü  özellik  ve  nitelik  taşıması  ge­      a  —  Büyük  kent  belediye hizmetlerinin
          rektiği  dikkati  çekmektedir.                      başkan  adına  yürütülmesi,
               1580  sayılı  Kanunun  58,  93  maddelerin­        b  —  Genel    sekreter   yardımcılarının
          de  yeralan  ba.şkanvekili  veya  reis  vekille­    atanması  konusunda   öneride  bulunması,

           456
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15