Page 5 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 5

nimsenmiş,  yukarıda   zikredilen İl  mer'kezle-   k u  uygulamasından    mütevellit  uyuşmazlık­
  rinden  maada,   Afyon,  Balıkesir,  Bolu,  Ço­    ların  herbirinin  ayrı  bir  idare  mahkemesin­
  rum,  Denizli,  Elazığ,  Hatay,  İçel,  Kocaeli,  Or­  de,  yine  Gelir  Vergisi,  Emlâk  vergileri  ve
  du,  Tekirdağ  İl  merkezlerinde  de  birer  vergi  G ü m r ü k  resimlerinden  mütevellit  uyuşmaz­
  mahkemesi    kurulmuştur.   Böylece   Türkiye-     lıkların  a y n  ayrı  vergi  mahkemelerinde  top­
  nin  67  vilâyetinden  33  ünde  vergi  mahke­     lanması  daha  sıhhatli  i r  inceleme  ve  karara
  mesi  teşkilâtı  bulunacaktır.  Vergi  konula­     bağlamada    daha  olumlu  bir  sonuç verebilir.
  rında  ihtilâfların  fazla  oluşu  daha  geniş  bir  Pek  tabi'î  coğrafi  alan  veya  idarî  ünitede
  teşkilâtlanmayı  zorunlu  kılmıştır.  İdarî  Mah­  gözönüne    aimmak   suretiyle  karma  bir  sis­
  kemeler  kuruluşunda   olduğu  gibi  vergi  mah­   tem  kurulabilir.  Meselâ,  Istanbulun   Büyük
                                                                               i
  kemelerinde   de  bir  kısım  i l  merkezlerinde   Ada,  Kartal  ve  Kadıköy lçelerinin  gelir  ver­
  birden  fazla  Vergi  mahkemesi  kurulmuştur.      gisi  uyuşmazlıklarmm    çözimıü   bir  mahke­
  Bunların  adedi   İstanbulda  15,  Ankarada  7,    meye   verilir,  emlâk  vergileri  uyuşmazlıkları
  İzmirde  5,  Adana,  Bursa,  Eskişehir,  Hatay,    diğer  bir  mahkemede   tetkik  ve  karara  bağ­
  İçel,  Konya  İlleri  merkezlerinde  i k i .  Diğer­  lanır.  Zira  çağımızda  ıtoplumların  kazandık­
  lerinde  birden ibarettir.                         ları,  vüs.at,  işlerin  niceliği  ve  niteliği  ihtisa­
                                                     sa  dayanan   bir  örgütlenmeyi  zarurî  kılmak­
      Burada   önemli  husus  birden fazla  İdare     tadır.  Ayrıca  mevzuatın  miktarı  ve  çeşidi  de
  veya  Vergi  Mahkemesi    kurulmuş    bulunan       yüksek  bir  h u k u k ç u n u n  dahî  kavrayamaya-
  tl  merkezlerindeki  bu  mahkemelerin    yargı      cağı  miktara  ulaşmıştır.
  çevrelerini  tesbitte  hangi  ölçüye  itibar  edile­
  ceği  hususudur.  Adlî  Yargıda  yargı  çevrele­        İdarî  Yargı  alanındaki  b u  yeni  örgütlen­
                             i
  rinin  tayininde  genelliıkle darî  taksimat  üni­  mede  özellikle  i k i husus  üzerinde  dikkatle
                                            i
  teleri  kriteri  esas  almmaktadır.  Tek r darî     durulması  gerekir.
                                         i
                                             i
  Mahkeme    kuruluşu   öngörülen   ve  çevre l ­
                                                                            başvurulacak
                                                                      birisi
                                                          Bunlardan
                                                                                            makam
  lerden  bazılanda  bunun  yargı  çevresine  da­     ve  mecri  mes'elesi,  diğeride  dava  açma  süre­
  hil  edilmiş  olanlar  için  problem  yoktur.  Adlî  sidir.  Bu  hususlar  belediyelere  ilişkin  çeşitli
  yargıdaki    ölçü  bunlar  içinde   geçerlidir.
  Cİnemli  olan  bir l merkezinde  birden  ziyade     uyuşmazlık   türleri  yönünden  de  önem   arz
                   i
  idare  mahkemesi   veya  vergi  mahkemesi  ku­      etmektîedir.
  rulması  halinde  bunların  yargı  çevrelerinin         2577 Sayılı  İdarî  Yargılama  Usulü  Kanu­
  besbiti  hususudur.   Vergi   malhkemeleriyle       nunun  4  üncü  maddesine  göre  m ü r a c a a t  ma­
  İdarî  mahkemelerin   durumlarıda     birbirin-     kam  ve  merci'inde  genel  ilke,  Danış'tay  veya
  ien  farklıdır.  Vergi  mahkemelerinin   yargı      ait  oldukları   Mâhkeme      Başkanlıklarına
  çevrelerinin  tesbitinde  kaldırılmış  olan  mu-    başvurmadır.   Ancak dare    ve  Vergi  mahke­
                                                                            İ
  i'azzaf  ve  gaynmuvazzaf  itiraz  komisyonla-      mesi  bulunmayan yerlerde dava     dilekçeleri,
                        i
  -ındaki  iş  hacmi  ile lgili  bilgilerden  yarar-  görevli  ve  yetkili  Mahkemeye   gönderilmek
   anmak   mümkündür.     Bunlar  birer   karine      üzere.  Asliye  Hukuk  Hakimliğine    Yabancı
  jlarak  değerlendirilecektir.  Hatta  Vergi  dai-   memleketlerde   ise  Türk   Konsolosluklarına
  -esi  Müdürlüklerinin  Faaliyet  alanlarıda  bir    verilecektir.  Bu  duruma  göre  belediye  adına
  triter  olarak  alma bilir.  Ancak,  kanımızca,     tahakkuk  ettirilen  Meslek  Vegisi  veya  eğlen­
   raxgi  çevresi  tesbitinde  fizikî  yer,  alan  esası  ce  Vergisi  veyahutda  tellâllık  harcı  hakkın­
   gerine  Danıştaydaki  görev  a y n m ı  gibi  bir h­  da  kendisine  ihbarname ebliğ  edilen  meselâ
                                             i
                                                                               t
   tisaslaşma  esasına  dayandırılması  daha ağ-      Hataylı  bir  mükellef,  Hatayda  vergi  mahke­
                                            s
   ıklı  ir  uygulamaya  olanak   sağlaması  yö-      mesi  bulunduğu  için,  doğrudan  o vergi  maJı-
   lünden  düşünülmesi   gereken  bir  husustur,      kemesi   başkanlığına  müracaatla     davasını
   v^eselâ,  İstnbul,  Ankara  ve zmir  gibi  müte-   açacaktır.  Buna    mukabil,  vergi,  harç  ve
                               İ
   ıddit  idare  mahkemesi,  vergi   mahkemesi        ücretler  dışında  her  hangi  bir  belediye  işle­
   curuluşu  bulunan   i l  merkezlerinde  kamu       mine  karşı,  meselâ,  ruhsatsız  veya  ruhsalla
   •jersonelinin  hukukundan  veya  İmar  Huku­
                                                      aykırı  inşaatı  dolayisiyle  belediye  encüme-
                                                                                                 771
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10