Page 8 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 8

cuttuT.  Buinlann  içinde  adı  değişikte  olsa     raf  edildiğine  göre  birçok  belediyeler  asgarî
           (Fransa  ve  Belçikada  Komün,  Bulgaristanda      olarak  belediye  başkanından  başka  iki daire
          şehir  halk  sekreterliği_  Türkiyede  Belediye)    amirinden   oluşabilecek  üç  kişihk  bir  encü­
          belediye  denilen  ünite  mahallî  halk  hizmet­    men   teşkili  güçlüğü  ile  karşı  karşıya  kala­
          lerinin  en  gemş  olamk  yürütüldüğü  ve  hem­     caklar,  bu  durum  karşısında  ya  yeni  kadro­
          şehri  ile  en  sıkı  temasın  kurulduğu  birim­    lar  alarak  buralara  encümene    girebilecek
          lerdir.  Yine  hemen  bütün  ülkeler  için  müş-    nitelikteki  kişileri  baş  amir  tayin  etme  yo­
          tere-k  nokta,  bunlajnn  organlarmm   halk  ta­    luna  gidecekler  yada  mevcut  kadro   unvan-
          rafından  seçimle  (Her  ülke  kendi  seçim  sis­   lann  değiştirme  yolunu  tercih  edeceklerdir.
          temine   göre  tek  dereceli  veya  iki  dereceli   Memleketimizde    mevcut   (1727)  belediyeden
           seçimle  yapabilir)  teşkil  edildikleri  keyfiyeti­  (67)  sini  İl  Merkezi,  (554)  ünü  İlçe Merkezi,
          dir.  Seçim.le  meydana  gelen  bu ür  kuruluş      (381)  ini Bucak Merkezi ve  (725) ini de  bun­
                                            t
          ların  bünyelerinde  genellikle Yürütme  ve Ka­     ların  dışındaki  kasabalar  belediyeleri  teşkil
          rar  organı  ayrımı avrdır. Halk  oyu ile oluşan    etmektedir.   Bu  rakamlar   göstermektedirki
          bu  kuruluşlarda  karar  organlanna   yürütme­      Türkiye  Belediyelerinin %  65'e yakın  kısmını
          yi  denetleme  yetkisi  tanınmak  suretiyle  den-   küçük  kasabalar   belediyeleri  oluşturmakta
          gs  kurulmakta    ve  yürütmenin    etkenliğini     ve  bunlann  içinde  asgari  ölçüde  varlığı  dü-
           sağlama  ve  çahşmalamdaki    hatayı  asgariye     şünülebilen  ayn   ayrı  bir  muhasip  ve   bir
           indirme  için  çaba  sarf edilmektedir. Uygula­    başkâtibi  olmajranlar  bir  hayli  yekûn  teşkil
           nan  bu  demokratik  yöntem   etkili  bir  kamu­   etmektedir.  Küçük  belediyelerden  bir  kısım-
           oyu  denetiminin  İşleyişine  imkân  vermekte­     lan  muhasebe   ve  yazı  işlerini  tek  bir  kamu
           dir.  1580  Sayılı  Belediye Kanununun  61  inci   görevlisine  gördürmek   suretiyle  işlerini  yü­
           maddesiyle,  Belediye  Başkanmm   Meclis üye­      rütmekte   ve  bunun  işgal  ettiği  kadro  unva­
           lerince verilen Gensoruya  vermiş  bulunduğu       nınım  da  başkâtip  veya muhasip  olarak  sap­
           cevapların,  76  mcı  maddeye   göre  de  yıllık   tamaktadırlar.  Bazı  belediyelerde  İse  muha­
           icraat  raporu  hakkındaki  izahatmm    Mecli­     sipten  ayn  olarak  yaziişleri  kâtibi  unvanlı
           sin  2/3  çoğunluğunca   tatmin  edici  bulım-     bir  vazifeli  bulunmaktadır.  Fakat  Belediye
           moması   halinde  haikkında  yetersizhk  karan     Kanununun    77  inci  maddesi  encümenin   se­
           verilerek  Donıştayca  Başkanlıktan   düşürül­     çilmiş  encümen  üyeleriyle  88 inci  maddedeki
           mesine  imkân  verilmesi  yürütme    organının     Daire  Başkanlonndan    teşekkül  edeceğini  be­
           Meclislerce  ve  demokratik  sistemlerle  denet­   lirttiğine  ve  88  inci  maddede  belediye  baş-
           lenmesi  makanizmasmm     en müessir bir yolu      amirleri  saylırken  "Yaziişleri  Müdürü  veya
           ve  yönetimidir.  Belediye  Meclislerinin  feshi   Başkâtip",  "Hesapişleri  Müdürü   veya   Mu­
                                    t
           ile  her  şeyden  önce  bu ür  denetim  olanağı    hasebeci"  dendiğine  göre  kadro  unvanı  Ya­
           ortadan  kalkmıştır.  Gerçi  Belediye  Kanunu­     ziişleri  kâtibi  olan  bir  vazifelinin  encümene
           nun  94 üncü  madesinin  (D) bendine,  belediye    katılması  mümkün    değildir.  Nitekim  konu,
           başkanlığının  sadece  Vali  ve  Kaymakamlar       İçişleri  Bakanlığınca  bu  doğrultuda   tezek­
           uhdesine  tevdi  edilmesi halinde  61 ve  76 mcı   kür  edilmiş  10/11/1956 gün  ve  Mahallî  ida­
           maddeler  ahkâmnm     bunlar  hakkında  tatbik     reler  Genel  Müdürlüğü    ifadesiyle  yapılan
           olunmayacağma     dair  hüküm   konmuş   isede     621-314-137/22502  sayılı  bir  genelge  ile  bele­
           belediye  meclisleri  ortadan  kalktığına  göre    diye  kâtiplerinin  belediye  encümeninde   bu­
           yetersizlik  karan  verme  makanizmasmın    iş­    lun malannm    mümkün    olmadığı,  lüzum  gö­
           lemesi  mümkün    değildir.  Geçici  ikinci  mad­  rüldüğü   takdirde  bütçedeki  kâtiplik  kadro­
           de  ile  belediye  meclislerine müteallik  görev­  sunun   kaldınlarak   Başkâtiplik  kadrosu  ih­
           lerin  Belediye Kanununım   88 inci  maddesin­     dası  suretiyle  bu  ihtiyacın  temininin  müm­
           de  belirtilen  Daire  Başamirlerinden  oluşan     kün   olduğu  idari  teşkilât  aracılığı  ile  bele­
           Belediye  Encümenleri    tarafmdan   yürütüle­     diyelere  bildirilmiştir.  Fakat  seçilmiş  encü­
           ceği  ifade  oltmmuş  böylece nakıs  statüde bir   men   üyesi  sisteminin  carî  olduğu  dönemde
           encümene    görev  y^letilmiştir.  Bu  hükümle      üzerinde  fazlaca  durulmaya  değer  görülme­
           sesçilmiş  encümen   üyeleri  sistemide  berta­     yen  (Çûnki  seçilmiş  asgari ki üye  olacağına
                                                                                           i

           326
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13