Page 7 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 7

üncü  maddesiyle   Bakanlar  Kurulunca   sapta­         Urfanm   Hilvan   İlçesi  Merkezi  Belediye
      nan  beldeler için mansup belediye   başkanlığı    Başkanı   hakkında   1979  yılında  yapılan  uy­
      sistemi  benimsenmiş,   çok  partili  hayata  gi­   gulamanın   gerekçesinin   de  bu   maıhiyette
      rilip  belediye  başkanlığı  için  tek  dereceli    olduğu  kanısındayız.  Buna  mukabil  belediye
      seçim  sistemi  uygulanmasına   ^ ve  1981  Ana­    başkanlığı  boşalan  Ağrı  ilinin  merkez  bele­
      yasası  güçlü  belediye  başkanı  esprisini  ka­    diyesi,  Ordunun  Fatsa  ve  Çanakkalenin  Lap­
      bul  etmesine  rağmen   Belediye   Kanununda        seki  ilçe  merkezleri  belediyeleri  ile  Balıkesir
      istisnaî  bir  müessese  olarak  yer  almış  bulu­  ilinin  Sanköy  kasabası  belediye  başkanlıkla­
      nan  mansup   belediye  başkanlığı  sistemi  çok    rının  10  Ağustos  1979  tarihine kadar  mansup
      partili  hayata  girinceye  kadar  Doğu  ve  Gü­    belediye  Daşkanlannca  yürütülmesi   23/7/979
      neydoğu   bölgelerindeki  belediyelerde  görev      günlü  Bakanlar  Kurulu  karan  ile  karariaştı-
      Mahallî  Mülkiye   Amirlerinîn  uhdelerine  ve­     rılmıştır.  Bekanlar  Kurulu  seçim  hazırlıkla­
      rilmek  suretiyle  ve  geniş  bir  şekilde  uygulan­  rın  n  dovam  ettiği  bir  sırada  almış  bıılun-
      mış,  1950  den  günümüze   kadarda,   nadirde     duğu   bir  kararla  bu  belediyeler  başkanlık
      olsa, ülkenin  bütün  bölgelerinde  uygulandığı     seçimlerinin  Cumhuriyet   Senatosu   üçte  bir
      f^rrülmüştûr.  Elli  yıl  önce  Belediye  Kanunu­  yenileme   ve  Milletvekili  ara   seçimleriyle
      nun   tedvini  sırasında  öngörülen  bu  istisnaî   birlikte  yapılmasmı  sağlamak   amaciyle   bu
      müessesenin   kabul  gerekçesi  bu  günkünden       kararını  aldığını  beliılmektedir.  17  günlük
      farklıdır.  O  zaman  Ülkemizdeki  kültür  sevi­    bir  süre  için  mansup belediye  başkanlığı  uy­
      ye?!  î'pla  alınmış  ve  bs.zı  bölgelerdeki  bel­  gulamasına  gidilmesini  sağlamak  için  göste-
      delerde  Belediye  Başkanlığı  yapacak  nitelik­   ' rilen  bu  gerekçe  tatmin  e^ici  görülm^ediğin-
      te  kimsenin  bulunamayacağı   gerekçesiyle  ilk    den  bu  erteleme  işlemi  Siyasî  Partiler  ara­
      tasrnd?.  ppdece Bakanlar  Kurulunca   saptana      sında  tartışma  konusu  olmuştur.  Bunlardan
      cak  beldeler  ile,  înahallî  ve  merkezi  otoriteyi  b??ka  1979  yılında  Ağrı  ilinin  Tutak,  Siirt
      tek  bir  elde  toplamak  ve  böylece  merkezi      İlinin Batman  ve  Konya  İlinin  Cihanzeyli  Be­
      hükümette   daha   güçlü  bir  yönetim  kurmak     lediye  Başkanlıklan  sf^çimlerlrin  ertelerm-^si
      p rap ciyle  Ankara  için  mensup  belediye  baş-  işlemleri  de  bundan   öncekilerle   benzerlik
      kf.nlığ  sistemi  öngörülmüş  iken,  Muvakkat        r/etmektedir. Görüldüğü   veçhiyle  kanunun
      Encümende    tasamm    müzakeresi     sırasında     ^^edvini  STrasında,  öngörülen  sosyal,  kfiltürel
      îçişleri  Bakanının,  doğu  bölgelerinin  beledi­  ve  malî  gerekçeler  nedeni  ortadan  kalkma­
      yelerinin malî  yetersizlik  içinde  bulunan  büt-  sına rağm.en elli yılhk  dönemde  bu  nedenlerin
      rr^ipr^vle  müstakil  belediye  başkanı  ödene-    yerine  ikame   edilen  başka  nedenlerle   za-'
      *'ni  kprşılam.a  olanağı  bulunmadığından  bu     •^p-n  zaman   müesseseve   müracaat    lüzumu
      p-'bi  yerlerde  bu  görevin  Vali  ve  Kaymakam-  hasıl  oimştur.  Sadece bunlar  münferit-  rvgu-
      •"•^r uhdesine  tevdi  olunmasına  dair  malî  mü­  if-^^lara  inh'sar  ettiği  halde  27  M a y s  ye
      lâhaza  ile  yaptı.ğı  teklifte  yerinde  görülmüş  13  F.viül  sonrası  başvurula-n  uygulcmalnr
      ve  mr'.ddeye  D  bendi  sonradan  ilâve  olun-     bütün  ü''kf>  alanına  yavgındır.  H^ç  şüphesiz
      mıistur.  Müessesenin  ihdas  gerekçesi  bu  ol-   gerçekleştirilmesi  gereken   tembel   amacİT
      m.asına  rağmen   sonradan  kamu     düzeninin     bakımından    lüzumlu   ve  za.,ruri  bir  başvur­
      mexr/u.u  b^his  oldnSfii  haz''  hallerde  uy,gulaın-  madır.  2303  sa3rıh  kanunla  uy.gularn.ava.  ko-
      iTi"cı  yoluna  gidilmiştir.  1977  seçiminde  Ma-  "u^an  yen^  belediye  başkanlığı  statüsünün
      la^-ya  Belediye  Başkanlığma   seçilen   zatın    öıe-mii  h-'^kukî  sorun  varatacağı   samlma-
      mi'essif  b'r  olayla  hayatını  kaybetmesi  üze­  mâkla   beraber  her  halde  belediye  organları­
      rine  secim  kurullarının  yeni  seçim  için  ge­  nın,  b^.zı  kararlan  hc'kkınd?,  uygulanan  ve­
      rekli  formaliteleri  ikmal  etmekte    olduğu     sayet müessesesine   günün  koşullarına  uvrun
      b^r  sırada  Bakanlar  Kurulunun   bu  görevin     '^'^ vpche  verebilmek  için  yeni. bazı  hüküm-
      mansup   belediye  başkanı  uhdesine  verilme­     ^'"''0  ihtiyaç  duyulacaktır.
      sini  .kp.rarlastırması  üzerine,  seçimin  durdu­
      rulması,  kamu   düzeni  gerekçesine    dayan­          Belediye  meclislerinin  fesh'ne  gelince;
      maktadır.                                          Burada   durum  biraz farklıdır.  Hemen  h°men
                                                         bütün   ülkelerde  Mahallî  İdare  sistemi  mev-

                                                                                                     325
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12