Page 8 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 8

—  Tahlillerde gördüğümüz   diğer  ülkelerde   ve  araştırmalarmdan  esinlenerek  şöylece  öner­
           olduğu  gibi,  çevre  sorunları  yurdumuzda  bilim­  mek  mümkün  olabilir  :
           sel  düzeyde  bir  araştırma  disiplinine kavuşma­      A.  Merkezî  hükümet  düzeyinde  çevre  so-
           mıştır.
                                                              rımlarmın  mevzuat,  plânlama,  örgütlenme,  eği­
               —   Şehirleşme,  nüfus  artışı  sanayUeşme  ne­  tim,  araştırma  ve finansman  konularmı  yürüten
           denleri ; Türkiye'de  özellikle büyük şehirlere  ma­  bir Birimin  kurulması  zorunludur.
           hallî  idarelerin gücünü  aşan  hizmetler  getirmiş­
                                                                                                       uygu­
                                                                   B.
                                                                                          izlenecek
                                                                                                    ve
           tir.  Mahallî  İdareler  halkın  ihtiyaçlarmı  karşıla­  lanacak Çevre  sorunlarmda ayrmtılan  ile bir  po­
                                                                       ilkeler, prensipler
           maktan uzaktır. Kaynakların  yetersiz oluşu veya
           yerinde kuUanüamayışı,  merkezî idare ile mahal­   litika  olarak  Hükümet  düzeyinde  tespit  edilmeli,
                                                              çevre
                                                                    sorunları
                                                                              Ue ilgüi
           lî  idareler  arasında  görev  çizgilerinin  ve  finans­  ğmıklıktan  kurtarılarak  mevzuat  bu  günkü  da-
                                                                                                düzenlenmeli­
                                                                                       yeniden
           man  dağılımmın  kesinhkle belirlenmemiş  olması,
           personel  eğitiminin ve halkm hizmetlere  yardım­  dir.
           cı  olamayışı  başlıca  nedenler  arasındadır.          C.  Çevre  sorunları  (Hava, su,  toprak  kirli-
                                                              hği,  gürültü,  süprüntü,  konut,  yeşil  alanlar,  şe­
               —  Çevre sorunlarmın  çözümünde  Kamu so-      hir  ve  kırsal  plânlama  gibi)  konularla  birinci
           rumlularmm   ve  halkın  eğitimi  üzerinde  önemle  derecede  mahallî  idarelerin  görev  ve  sorumlu­
           durulmamıştır.  Eğitilmiş  görevhlerin  ve  bilinçli  luk  alanına  giren  problemler  olması  nedeni  ile
           bir  toplumun varlığı  çevre  sorunlarında  temel  bu  sorunların  çözümlenmesinde  ve  uygulanma­
           olarak  kabul  edümelidir.
                                                              sında  mahallî  idarelere  geniş  yetki  ve sorumlu­
               —   Çevre  sorunlarmda  yurdumuzda  büyük      luklar  verilmesi  ve  kaynaklar  sağlanması  isa­
           ölçüde  merkeziyetçi  bir  uygulama  mevcuttur.    betli  olacaktır.
           Mahallî  idare  ve toplumun içinde  yaşadığı  çevre
                                                                      Çevre
                                                                   D.
           ile  olan üişküeri,  bilgi  alma  ve  bügi  verme  ola­  me  araçlarmın sorımlarmda  Eğitimin,  Haberleş­
                                                                                  enformasyon
                                                                               ve
                                                                                                hizmetlerinin
           nakları  son  derece  zajaftır.  Şehir  Plânlaması,
           sanayi  müesseselerin  kurulması,  ulaşım,  trafik,  rolünün  önemi  diğer  ilgili  konulardan  önce  gel­
           çeşitü  kirlenmelerle  ügüi  konularda  Kamu gö­   mektedir.  Çevre  sorunlarında  uluslararası  ça­
           revlileri ile mahallî idare temsUcileri ve halk ara­  lışmalarda  alman kararlar, uygulamalar  bu yön­
           sında  üi§kiler  oldukça  olumsuz  düzeydedir.     dedir.  Çevre  korunmasında  toplumun  demokra­
                                                              tik  yollarla  katkısının  sağlanması  zorunlu  bir
               —  Çevre  sorunları  ile ilgili  mevzuat  yurdu­  unsurdur.
           muzda  dağmık,  eski  ve  bugünkü  koşullara  uy­       Kirlenmenin  hissedilen  zararlı  sonuçların­
           mayacak   niteliktedir. Aynca  mevcut  ve  mer'i
           mevzuat  dahi  gereği  gibi  uygulanmamaktadır.    dan  .etkilenen kamu  oyu sorunlardan  bilinçlene­
           Haüç,  Marmara,  izmit  Körfezi,  Izmir  Körfezi,  rek  tedbir  ahnmasmı  önermektedir.
           gecekondu  yığınakları,  hava  kirliliği  gibi,  Çevre  Yüksek  düzeydeki  kamu  görevlilerinin  çev­
           sorunlarını  etkileyen konuların  mevzuatta  mer­  re  sorunlarındaki  eğitim  ve gelişmelerinden  baş­
           kezî hükümetle  mahallî idareler arasmdaki  yetki  layarak  halka  dönük  ayrıca  öğretim  kademele­
           sorumluluk,  planlama  ve finansman  ilişkileri di­  rini  kapsayan  öğretim,  eğitim  ve  enformasyon
           siplin  ve  müey3dde  altma  alınmadığı  görülmek­  çalışmaları  bilimsel  bir  metodla  plânlanmak  ve
           tedir.                                             uygulanmalıdır.
                                                                   Çevre  sorunlarının  çözümlenmesinde  haber­
                           V.  ÖNERİLER
                                                              leşmede  ve  yayın  araçlannm  (Radyo,  Televiz­
               Çevre  sorunları  ile  ilgili  konularda  yurdu­  yon  gibi)  halk  eğitiminde  ve  öğretimdeki  rolü
           muzda  alınacak  tedbirler;  Yurt  gerçeklerinden  önemle  uygulama'ya  intikal  ettirilmelidir.









           6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13