Page 5 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 5

ki  idarî  Vesayet  yetkisini  genellikle  Mahallî  espirisine  uygun  bulmayarak  iptal  ettiğinden
    Mülkiye  Amirleri   kullanmaktadırlar.  Bunlar     belediye  gelirleri  azalmıştır.  1319  sayılı  Emlâk
    içişleri  Bakanhğına  bağlı  bulunmakta  ve  Ma­   Vergisi  Kanunun   38  inci  maddesiyle  bir  taraf­
    hallî  idarelerin  karar  ve  işlemlerinin  uygunlu­  tan  belediyelere  %  45  oramnda  pay  vermeyi
    ğunu  gözetmekte  ve  denetlemektedirler.  Bu ba­  hükme   bağlamış,  diğer  taraftan  ise  41  inci
    kımdan  yeni  teşkilâtlanmanın  nasıl  bir  sonuç  maddesiyle  Bina  vergisinin  belediye  sınırları
    vereceği  merakı  muciptir.                        içinde  tahsil  edilen  miktarından  %  25  inin  be­
                                                       lediyelere  verilmesine  dair  5237  sayılı  kanu­
        Basına  intikal  eden  demeçler,  Yerel  Yö­   nun  4  üncü  maddesini  kaldırmış  ve  temizleme
    netim  Bakanhğının  Belediyelerin  Gelir  Proble­  aydınlatma  resmine  ilişkin  9  uncu  maddesinin
    mini  çözmeye   öncelik  verdiğini  göstermekte­   de  işlerliğine  olanak  bırakmadığından  Emlâk
    dir.  Gerçekten,  gelir  sorunu,   belediyelerin   Vergisinden  verilen  pay  da  belediye  İdareleri­
    önemli  ve  temel  bir  sorunudur.  5237  Sayıh  Be­  nin  uğradığı  gelir  kaybını  telâfiye  yetecek  bir
    lediye  Gelirleri  Kanununun  yürürlüğe  girme­    gelir  kaynağı  olmamıştır.
    sinden  beri  30  küsur  yıl  geçmiştir.  Sosyal  ve
    ekonomik   değişme  ve  teknik  gelişme  Kamu           Basına  yansıyan  demeçler  belediye  gelir­
    hizmetlerini  artırmıştır.  Bu  meyanda  belediye­  leri  hakkında  girişilen  düzenlemenin  reform
    lere  terettüp  eden  görevlerin  miktarında,  hac­  niteliğinde  olmayacağı  kanısını  uyandırmak­
    minde  ve  mahiyetinde  de  artma  ve  değişme     tadır. Bu Bilgilerden, Anayasa Mahkemesinin ip­
    vardır.  Otuz yıl  önce  tasavvuru  mümkün  olma­  tal  ettiği  5237  sayılı  kanununun  21  inci  madde­
    yan  hava  kirliliği,  gece  kondu  ve  trafik  gibi  siyle,  19 uncu maddesinin  (B) bendinin Anayasa­
    her  birinin  çözümü  milyarlık  harcamaları  zo­  nın  ön  gördüğü  mükellefiyet  espirisine  uygun
    runlu  kılan  sorunlar,  belediyelerin  karşısına  bir  şekilde  ve  Emlâk  Vergisi  Kanununun  işle­
    çıkmıştır.  Ayrıca  köyden  şehire  akın  şehir    mez  hale  getirdiği  Temizleme  ve  Aydınlatma
    alanlarım  alabildiğine  genişletmekte,  bunun  so­  resmine  üişkin  maddenin  de  günün  koşullan
    nucu  olarak  su,  elektrik,  hava  gazı,  otobüs,  ye­  içinde  yeniden  tedvin  edilecekleri,  bu  arada
    şil  alan ve  park  gibi  hizmetler  maliyeti artmak­  îşgaliye,  Tente  ve  Saçak,  Tartı  aletleri.  Kazan
    ta  böylece  belediyelere  yeni  yeni  malî  külfetler  ve  Motor  resimleriyle  Yapı  Ruhsat  ve  Denet­
    yüklenmektedir.                                    leme  harcına  ait  5237  sayılı  kanunda  mevcut
                                                       hükümlerde   ve  nisbet  ve  miktarlar  yününden
        1961  Anayasası  ile  plânh  döneme  girilmiş  değişikük  yapılacağı  anlaşılmaktadır.  Yetkili­
    ve  beş  yıllık  plânlar  belediyelere  de  görev  ve  lerin  tahmini,  bu  değişikliklerin  belediye  gelir­
    dolayisiyle  masraf  tahmil  etmiştir.  Personel   lerinde  yüzde  yüz  bir  artışı  gerçekleştireceği
    masrafları  belediye  bütçelerinin  büyük  bir  kıs­  merkezindedir.  Hiç  şüphe  yokki;  bu  girişim
    mım  alıp  götürmeye   başlamıştır.  1580  sayılı  bazı  belediyelerin  gülük  sıkıntılarını  giderme
    Belediye  Kanununun  17  inci  maddesinin  16 in­  yönünden   yararhdır.  Fakat  bir  sistem  değişik­
    ci  bendi  personele  tediye  edilecek  maaş  ve  üc­  liğine  gidilmediği  takdirde  sosyal  ve  ekonomik
    retler  yekünü  yılhk  gelirin  %  30  unu  aşması  hayatın  bu  değişme  temposu  karşısmda  çok
    halinde  Bakanhktan   izin  almayı  ön  görmüş­    kısa  zamanda  belediyelerin  yine  malî  yetersiz­
    tür.  Bu  gün  personel  masrafları  bu  oramn  bir  likle  karşılaşmaları  doğaldır.
    kaç  misline  ulaştığından  kanunun  bu  sınırla­
    yıcı  hükmü  diğerini  kaybetmiştir.                   Belediyelere  her  şeyden  önce  kararlı,  ve­
                                                       rimli  ve  esnek  bir niteliğe  sahip  yeni  gelir  kay­
        Yıllardır  sürüp  gelen  şartlar  belediye  mas­  naklan  bulunması  zorunludur.  Belediye  bütçe­
    raflarının  ölçüsüz  bir  şekilde  artışı  doğrultu­  lerinin  ileride  her  hangi  bir  sarsıntıya  uğra­
    sunda  seyir  etmesine  rağmen  belediye  gelirle­  maması,  yeni  gelir  kaynağının  büyük  düşüş  ve
    rinde  artış  olmamış  hatta  Anayasa  Mahkeme­    yükselişler,  tehhkeli  dalgalanmalar göstermeme­
    si  5237  sayılı  belediye  gelirleri  kanununun  ilân  sine  bağhdır.  Bu  gelirin  şehir  ve  kasabaların
    ve  reklâm  resmine  ait  21  inci  maddesini  ve Li­  ekonomik  gelişmesini  izleyerek  bu  gelişmeye
    man  işgal  resmine  ait  19  uncu  maddesinin  (B)  paralel  verimi  artırmalıdır.  Bu  gelir,  esnek  ol-
    bendini  Anayasanın   mükellefiyet  yükletilme     mah  ve  seneden  seneye  artış  gösterme  kabili-


                                                                                                  147
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10