Page 4 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 4

Belediye                  Gelirlerini                 Yeniden



                                 Düzenleme                       Girişimi





                                                                                     Yazan:  Osman   MERİÇ
                                                                                             Damştay   Üyesi




              Her  ülkede  olduğu  gibi,  memleketimizde     limi  belirmiştir.  Bu gün mevcut  olan  25  Bakan­
          de  Bakanlıklar  merkezî   idarenin  çekirdeğini   lık  Ünitesinin  (Başbakan  yardımcıları  ile Dev­
          teşkil  etmektedirler.  Geçmişte  genellikle,  her  let  Bakanhkları  bu  rakkamm  dışında)  on  bir
          biri  bir  iştigal  alanından  sorumlu  beş  büyük  adedi  (Bunlar,  Çahşma,  Sanayi  ve  Teknoloji,
          Bakanlık  mevcuttu.  Bunlar;  Dış  işleri,  Adalet,  işletme.  Enerji  ve  Tabiî  Kaynaklar,  Turizm  ve
          Maliye,  Millî  Savunma  ve  içişleri  Bakanlıkları  Tanıtma,  Köy  işleri  ve  Kooperatif,  Orman,
          idi.  İlk  dördünün  adlarına  uygun  görev  alam  Gençhk   ve  Spor,  Sosyal  Güvenlik,  Kültür,  Ye­
          var  iken  içişleri  Bakanlığına  hiç  bir  yere  ve­  rel  Yönetim  Bakanlıklarıdır)  bizim  kuşağın
          rilmemiş  görevler  ve  bir  merkezî  organ  tara­  yaşantısını  sürdürdüğü  son  elli  yılhk  dönemde
          fından  kullanılmayan  yetkUer  tanınmıştı.  "Ar­  kurulmuştur.  Gerçi  yeni  bir  kamu  hizmeti  or­
          tık"  işler  bu  Bakanlıkça  yürütülüyordu.  Örne­  taya  çıktığı  zaman  Avrupa  ülkelerinde  de  izle­
          ğin  Emniyet  ve  Asayişten  başka,  ulaştırma,    nen  metot  bu  hizmetler  için  yeni  bir  bakanlık
          karayolları,  sağlık,  eğitim,  ticaret,  tarım  ve  is­  kurulması  istikametindedir.  Yalnız  bu  tek  çö­
          kân  işleri  de  bu  Bakanhğın  sorumluluğuna  bı­  züm  yolu  değildir.  Önemi  artan  bir  hizmet  için
          rakılmıştı.  Sosyal,  ekonomik  ve  teknik  alandaki  yan  özerk  bir  genel  müdürlük  yaratılması  bu
          değişme  ve  gelişme  sonucunda  bu  hizmetlerin   mümkün    olmadığı  takdirde  bağımsız  bir  kamu
          önemlerinin  artması  bunların  içişleri  Bakanlı­  tüzel  kişiliği  kurma  yoluna  gidilmesi  olanağı
          ğından    kopmaları  ve  bağımsız  bir  bakanhk    da  vardır.  Son  iki seçenek,  bu  hizmetin bir  Ba­
          haUne  gelmeleri  sonucunu   doğurdu.  Böylece     kanlığa  bağh  diğer  hizmetlerle  ilişkili  olması
          bakanhklar  sayısı  gün  geçtikçe  arttı.  Bununla  halinde  bunlar  arasında  koordine  bir  yürütme­
          beraber  moderen  çağda  da  Devletin  yüklendiği  yi  sağlama  yönünden  yararhdır.
          hizmetleri  mahdut   bakanlıklarla  yürütmekte          Yeni  hükümet   Mahallî  idarelerin  bağım­
          olan  ülkeler  mevcuttur.  En  küçük  merkezî  ida­  sız  bir  Bakanhkla  idaresini  uygun  bulmuştur.
          re  teşkilâtına  sahip  ülkeler,  isviçre,  Finlandi­  Yeni  kurulan  Yerel  Yönetim  Bakanlığının  çe­
          ya,  isveç  ve  Portekizdir,  Isvicrede  7,  Finlandi-  kirdeğini  şimdiye  kadar  içişleri  Bakanlığına
          yada  8,  Isveçte  11 ve  Portekiz  de  de  12  Bakan­  bağh  bulunan  ve  Vilâyet,  Belediye  ve  Köy Ma­
          lık  bulunmaktadır.                                 hallî  idarelerinin  her  türlü  işlemlerini  yörüt-
               içinde  bulunduğumuz  Yüz  yıhn  son  yarı­    mekte  olan.  Mahallî  idareler  Genel  Müdürlüğü
          sında  Ülkemiz  de  bakanhk  adedini  artırma  eği-  teşkil  edecektir.  Bu  Mahallî  idareler  üzerinde-


          146
   1   2   3   4   5   6   7   8   9