Page 8 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 8

halli  ve  daha  üst  düzeyde  yaşantısı  olanlar  şe­    den  fazla  ve  trafik  kurallarma   aykırı  biçimde
         hirlerin  dışmda  veya  yakınında   bulunan    banli­     park  etmiş   arabalarla  doludur.  Park   yasağı  ol­
         yöleri  oturma  yeri  olarak   seçmektedirler.   Bu       duğu   halde,  zorunluluklar park   yasağı  olan  yer­
         nedenlerle  gelişmiş  ülkelerin  büyük  şehirlerinin      lere  park  yapan  arabaları,  ilgililerin  hoşgörü  ile
         nüfus  artışında  bir  durgunluk     görülmektedir.       karçılamasını   gerektirmektedir.    Yayaların   kal­
         Bazı  şehirlerde,  örnefin  İsveç'in  merkezi  Stock­     dırımlarda   yürüme   hakkı    kısıtlanmıştır.  Yaya
         holm  şehrinin  nüfusu  eksilmektedir.                    kaldırımdan   geçecek   yer  bulamadıkları   için, yol
                                                                   ortalarından   geçmek   ve  bu  suretle  bir  arabaya
              Büjnik   şehirlerin   yakınlarında,   orta  bü­
         yüklükte  Elli  bin veya  yüz  bin nüfuslu  şehirler      çarpmak    tehlikesini  göze  almak   zorunda   bıra­
                                                                                                                sıkıntı­
                                                                                                             da
         geliştirilmektedir.  Orta  büyüklükteki  bu  tür şe-      kılmaktadırlar.  Gelecek   yılların  daha Şehirlerimi­
                                                                                         görülmektedir.
                                                                   lı
                                                                      olacağı
                                                                               şimdiden
         hirleıüı  aşağıdaki  yararları  bulunmaktadır.
                                                                   zin  planları  bugünün  taşıt  sayısı  dikkate  alına­
                 Büyük    şehirlerdeki   sıkışıklık  ve  ciddi     rak  hazırlanmamıştır.   Oysa   bugün    Türkiye'de
         sorunlarla  karşüaşümamaktadır.                           üç  otomobil fabrikası   vardır.   Dışardan   getiri­
                                                                   lenlerle  birlikte  her  yü yüz bine  yakın  yeni  taşıt
             —   Farklı  tip  ve  büyüklükte  meskenler  bu­
         lunması  olanağı  vardır.  Herkes   kendi  yaşantı­       eklenmektedir.   Şehir  planlarında    bu  durumun
         sına  ve  zevkine uygun bir  mesken  bulabilmekte­        dikkate  alınarak  yeteri  kadar   park  yerleri bı­
         dir.                                                      rakılması  zorunludur.  Birçok   apartmanların    alt
                                                                  katlarında   garaj  yapılması   zorunlu  olduğu   hal­
             —   Şehirsel  merkezlerin    karakteristik gö­       de,  büyük   şehir  belediyeleri  bu   konuda   etkili
        revlerine uyan,  örneğin  ticaret  merkezi,  öğretim,     önlemler    alamamaktadırlar.     Ankara    ve  istan­
        kurumlan,    kültür  ve  sağlık  kurumları  gibi  yer­    bul'un  ve  benzer   sorunlarla    karşılaşan   diğer
        lere,  büyük  şehir  merkezlerine   yakın  orta  bü­      şehirlerimizin,  şehir  merkezlerine   yakın   bölge­
        yüklükteki   şehirlerde   sahip    olma   olanakları      lerde  yeni  şehirler  geliştirilmesine    yarayacak
        vardır.                                                   önlemler   almaları  zorunludur.

                                                                       Şehir  merkezlerine   yığılmanın,   gelecek  ku­
             Türkiyedeki   Büyük    Şehirlerimizin                şaklar  yönünden    sonuçları  çok  güç  ve  çok  pa­
             Sorunları                                   ,        halı  tamir  edilebilir  sakıncaları  vardır.  Üstüste
                                                                  yığılan  ve  plansız  gelişen  bölgelerin,  trafik  so­
             Ülkemizdeki   büyük     şehirlerimiz    de,  yu­     rununu,   diğer  alt  yapı  sarunlarını,  hava  kirlili­
        karda    açıkladığımız   ve  diğer  ülkelerin  karşı      ğini  sonradan  çözümlemenin      maliyeti  yeni  şe­
        karşıya  kaldıkları  benzer   sorunlarla   karşılaş­      hirler  kurmaktan    çok  yüksektir    ve  hatta  ola-
        maktadır.  Ankara ve    İstanbul  başta  olmak  üze­      naksızdır.2.
        re,  büyük  şehirlerimiz  trafik  sıkışıklığının  sı­
        kıntısını  çekmeye    başlamışlardır.   Her   geçen       (2)  Bu  makale,  1975  Haziran'ın  da  Milliyet:  Gazete­
                                                                                                 Yarının
                                                                                                          .şehirleri"
        gün  durum  daha  da  ciddileşmektedir.  Şehir  için­         sinde ile "Şehirsel  Bunalım  ve  gözden  geçirilmiş  baş­
                                                                                                                    şek­
                                                                             yayınlanan
                                                                      lığı
                                                                                         yazının
        deki yol kenarları  ve  yaya  kaldırımları  gereğin­          lidir.




















       54
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13