Page 7 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 7

tirilmiş,  kısacası  "imar görmüş" olan yerlerdeki   rına  göre  parselâsyon  plânlarının  yapılmasını
   arsalarda,  imar  plâmna  uygun  yapı  yapılması­  öngörmekte,  bunların  onaylanmasına,  askı,  bil­
   na  zorlamayı  amaçlayan  yasa  maddesinin  de     dirme,  duyurma,  itiraz  işlemlerini  belirtmekte­
   uygulanmadığını  yukarıda  belirtmiştik.  İleride  dir. Kesinleşen parselâsyon  plânlarının  tapu dai­
   daha jöiksek  fiyatla  satmak  dürtüsü üe  mal  sa­  resine  gönderilerek,  sahibinin  oluru  aranmak-
   hiplerinin arsalarını  beklettiklerini böylece, spe­  sızm  doğrudan  doğruya  tapu siciline geçirileceği
   külâsyon  yaptıklarmı  sık  sık  görüyoruz.  Buna  aynı  yasa  maddesinde  belirtilmiştir.  Parselleme
   karşılık,  kentin,  çevrede  bulunan  "arazi"  niteli­  işlemleri,  imar  parselâsyon  plânı  tamamlanmış
   ğindeki iskân dışı ya  da gelişmeye  ayrılmış  alan­  olan yerlerde  bu  plâna  uygun olarak  yapılacağı,
   lar  yönünde  genişleyip  yayılmaktadır.  Bunun    sözü geçen  yasanın  37.  maddesinde ayrıca önko-
   hem  spekülâsyona  yol  açmak,  hem  de  belediye  şulmuştur.  Plânda  kamu  hizmetlerine,  herkesin
   hizmetlerinin  maliyetini  arttırmak  gibi  sakınca­  yararlanabileceği  kullanımlara  ayrılan taşınmaz­
   lar  taşıdığını  bir  kez  daha belirtelim. Bu  neden­  ların  bu  kesimlerinin  parsellenmesine  izin  verU-
   ledir ki, 6785 sayılı  yasa'nın  48.  maddesine göre   memesi 37.  madde gereğidir.  Böylece  33.  madde­
   belediye tesisleri  tamamlanmış,  belde hizmetleri   deki yapı  yasağına  paralel  bir  kajatlama  konul­
   götürülmüş  bulunan  yerlerde  plân  ve  yasa  ge­  muş  bulunuyor.
   reklerine uygun bağımsız yapı yapüması  olanağı         Yapıya  izin  verilen  iskân  sınırlan  içinde
   varken,  boş  duran arazi  ve  arsalar  ile  içerisinde  bulunmakla  birlikte,  plana  göre  beldenin  geliş­
   bir  kesimi ya  da  tamamı  yanmış,  yıkılmış  ya  da  mesine ayrümış  olan alanlarda yapıya  izin  veril­
   oturulmaz  duruma   girmiş  yerlerden  Belediye    mesi  için  buraların  plana,  yönetmeliğe  uygun
   Meclisince  saptananların  sahiplerine  bu  yerler­  olarak  parselâsyon  plânlarının  yapılıp  belediye
   de  plâna,  yönetmeliğe  uygun  yapı  yapması  bil­  encümenince  onaylanmış   olması,  yolunun  ve
   dirilir.  Durum  ayrıca  tapu  siciline  işlenir.  Bil­  lâğımının  yapılmış  bulunması  önkoşulmuştur.
   dirim gününden  bu yana beş  yıl  içinde  plâna  uy­  (Mad.  35).  Öte  yandan,  iskân  dışı  bölgede,  ge­
   gun  yapı  yapılmazsa,  buralar  belediyece kamu-  nellikle  yapı  yasağı  konulduğundan.  Tüzük  ve
   laştınlır.  Belediye,  iki  yıl  içinde  ya  kendisi  be-  Yönetmeliklerde  gösterilecek  yüzölçümünden
   lirtüen  nitelikte yapı  yapar ya  da  yapacak olan­  daha küçük  parsellere  ayrılmasına  izin  verilme­
   lara  bunu  satar.  6785  sayılı  yasanın  değiştiril­  yeceği  yasanın  37.  maddesinde  belirtilmiştir.
   meden  önceki  "10  yıldanberi  boş  durma"  kay­
   dının kaldırılmış  olması  kuşkusuz  ileri  bir  adım­  Bütün  bu  kayıtlamalar,  imar plânına uygun
   dır.  Fakat  kamulaştırma  ve  belediyelerin  akçah  parsellere  ayırma,  yapıya  izin  verilmeyen  alan­
   durumlarıyla  ilgili olanaksızlar  bu yetkiyi uygu­  larda  parsellemeyi  kayıt  altına  alan  endişesin­
   lanamaz duruma düşürmektedir.   Bu  tür  arsalar   den  doğmaktadır.  Fakat,  uygulamada,  özellikle
   üzerinde,  yapıya  özendirici  tedbirler  yanında,  gelişmeye  ayrılmış  bölgeler  ile  iskân  dışı  alan­
   vergi  politikası  da  etkili  olabilir.  Kullanımı  kı­  larda gecekondular hızlı  bir  yayılma  göstermek­
   sıtlanan,  yapı  yasağına  konu olan  arsalardan  az  tedir.  Başka  deyişle,  sözü  edilen  alanlarda  ya­
   vergi alınması  öngörülmüştür.  Fakat  böyle imar   pıya izin verilmemesi, parsellemenin kayıt  altına
   görmüş  olduğu  halde  üzerinde  yapı  yapılmayıp  alınması  gecekondu   mahallelerinin  doğmasını
   boş  bekletüen  arsalardan  daha  jmksek  vergi    engelleyememektedir.
   alınması  yoluna  gidilmemiştir.                        Yasa'nın  35.  maddesinde  iskân  alam  için­
                                                      deki gelişme  bölgesinde  yapıya  izin verilebilmesi
   D.  Parselleme   işlerinin  Denetimi  ve  Hamur    için  parselâsyon  plânının  yapılmış  bulunmasını,
       Kuralı:                                        yolun  ve  lâğımın  yapılmasını  ön  koşmakla  yeti-
       1.  Genel  Olarak:                             nümiştir.  Oysa  bu  bölgelerde  öteki  kamusal hiz­
       Kent  plânlamasına   ilişkin  yasal  tedbirler  met  ve  tesisler örneğin  meydan,  park  yeri, okul,
   arasında  en  önemlilerinden  biri  de,  toprakları  çocuk  bahçesi,  otopark  gereksinmeleri  için  yer
   plâna  en  uygun biçimde yapıya  elverişli birimler   asnnimasına,  bunların  yapımına  ilişkin  herhangi
   durumuna   getirmek  amacıyla  imar  parselâsyo-   bir  tedbir  öngörülmemiştir.  Oysa  1882  üe  1951
   nu  yapılmasıdır.  Bilindiği  gibi, 6785 sayılı  yasa­  yılları  arasında  75  yıl  süreyle  yürürlükte  kalan
   nın  45.  maddesi,  imar  ve  yol  istikamet  plânla­  eski  Ebniye  Kanunu'nda  bile  "ham  arazi,  bağ

                                                                                                 149
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12