Page 4 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 4

gelir  tahmin  etmiştir.  1610  sayılı  Kanunla  bu  tahrirler  ve  ferdî  tadilâtlarla  gelirleri  arttır­
            tahminin  %50'si  yok  olmuştur.  Elde  edilen  ge­  mak  mümkün  idi.  Bu  uygulamanın  sonuçları
            lirden  7o35'inin  İl  Özel  idarelerine  verileceğini  1970  ve  1971  yılları  içinde  alınmıştır.  1969  yı­
            gözönüne  alırsak  daha önce  bina  ve  arazi  vergi­  lında  344  milyon  lira  olan  toplam  bina  ve  arazi
            lerinden  elde  edilen  toplam  gelirin  %60  mın  îl  vergileri  gelir  ve  cezaları  1970  yılında  480  mil­
            Özel  İdarelerine  intikal  edeceğini  ve  bu  idarele­  yona  1971  yılında  ise  540  miyon  liraya  ulaşmış­
            rimizin  yıl  içinde  büyük  açıklarla  karşılaşacak­  tır.  Hâlen  itiraz  komisyonlarında  bulunan  eski
            larını  anlarız.  Bunun  sonucu l  özel  idarelemiz  dosyaların  vergi  tahsüâtını  durdurmaması  ge
                                          i
            hazineye el açan  birer kuruluş  haline gelecekler­  rekirken  büyük  şehirlerimizde  tahsilâtın  kesil­
            dir.  Bu  kaçınılması  imkânsız  bir  gerçektir.  Be­  mesi  1971  yılı  rakamının  daha  da  yükselmesini
            lediyeler bir  siyasî  baskı  unsuru  olabilmektedir­  engellemiştir.  "İnsan parasız  kalınca  eski  defter­
                I
            ler. l  Özel İdarelerinin  başında  bulunan  Valile­  leri karıştırırmış."  misâli  bu  idarelerimiz  geç  de
            rin  genel idarenin birer  ajanı  olması  bu  idarele­  olsa  itirazlı  alacaklarını  şimdi  tahsil  edecekler­
            rimizi  birer  baskı  unsuru  haline  getirmemekte­  dir  kanısındajnm.
            dir. Biz burada sayın parlamenterlerimizin seçim
            bölgelerine  yapılacak  yol,  su  ve  elektrik  gibi    Altı  ay  ertelenen  Emlâk  Vergisi  Beyanna­
            hizmetlerin  yapılabilmesi  için  bu  idarelerimize  me  süresinin  yıl  içinde  ajn-ılacak  payın  miktarı­
            gereken ilgiyi  göstermelerini  istemekle yetinece­  nı öğrenmemizi  engellediğini  yukarıda  belirtmiş­
            ğiz.                                               tim.  Fakat  buna rağmen  bu  miktarın  yıl  sonun­
                                                               da  hiçbir  zaman  Maliye  Bakanlığı'nca  saptanan
                Il  Özel  idarelerimiz  bugün  bütçelerinden   seviyeye  ulaşamıyacağım   rahathkla  söylemek
            büyük  miktarda  paylar  ayırmakta  ve  merkezi    mümkündür.
            idarenin görmesi  lâzım  gelen bazı  hizmetleri  ifâ
            etmektedirler. Örneğin ilköğretim  Devlet hizme­       1972  Malî  Yıh Bütçe  Kanunu  ile bu  idarele­
            tidir.  Fakat  ilkokul  müstahdemlerinin  maaşları  rimize  ayrılacak  paydan  400  milyon  lirasının
            Il  Özel  İdareleri  bütçelerinden  ödenir.        Hazineye  irat  kaydedileceğinin  hükme  bağlan­
                                                               mış  olması  ve  1610  sayılı  Kanuna  rağmen  bu
                Yine  kamu  görevlilerinin  emeklilik  hakları  maddenin  yürürlükten   kaldırılmaması l  özel
                                                                                                       i
            Emekli  Sandığınca  teminat  altına  alındığı  hal­  idareler  yönünden  ve  hattâ  Belediyeler  yönün­
            de,  4500  civarındaki  emekli,  dul  ve  yetimin  ay­  den  endişe  vericidir.
            lıklarını  ödiyen  Zat  Maaşları  Sandığı'mn  malî
                                                                                              i
            kaynağını  îl  Özel  idareleri  finansı  etmektedir­   Emlâk   Vergisi  hasılâtının l  özel  idareleri­
            ler.  Maliye  Bakanlığı  nedense bu  konu ile ilgilen­  mize  yeni  olanaklar  getiremiyeceği  bilâkis  eski
            memektedir,  bu  yıl  bu  Sandığın  ödeme  imkân­  olanaklarını  da  kısıtlayıcı  bir  sonuç  yarattığı
            sızlığı  ile  karşılaştığını  müşahade  etmekteyiz.  gerçeğini  kabul  etmek zorunluluğu  ile karşı  kar­
            Bu  örnekleri  çoğaltmak  mümkündür.               şıya  gelinmiş  bulunmaktadır.  Bu  nedenle  yeni
                                                               gelir  kaynakları  aramaksızın  iki kanunla verilen
                                                               payların  yeterli  olabileceğini  göstermeye  çalı­
            EMLÂK    VEKGÎSÎ   HÎSSESl:                        şalım.

                1972  malî  yılı  içinde  Emlâk  Vergisi  hasılâ-
            tından  il özel  idare  payı  olarak  660  milyon  lira­  6802 ve  197  Sayılı  Kanuna  Göre Ayrılan  Paylar:
            lık  bir  gelirin  elde  edileceği  tahmin  edilmiştir.  6802 sayılı  kanunun  66.  cı  ve  197  sayılı  Ka­
            Bunun  saptanmasında  Maliye  Bakanlığı'nın  gö­   nunun  17.  maddesiyle  il  özel  idarelerimize  ay­
            rüşü  esas alınmıştır.  1610  sayılı  Kanundan  son­  rılması  gereken  payların  üzerinde  önemle  dur­
            ra  bu  tahminin  ancak  350  milyon  lirası  gerçek­  mak  zorundayız.  İl  özel  idarelerimiz  kendilerine
            leşecektir. Arazi  ve  bina vergileri  bakiyeleri An­  verilen  hizmetleri  yapamazken  her  yıl bütçe  ka­
            kara,  İstanbul  ve  izmir  illeri  dışında  yok  dene­  nunlarında  yer  alan  hükümlerle  bu  iki  hissede
            cek  seviyededir.  İl  Özel  İdarelerinin  kendi  ola­  yapılan  kısıntılar  mahallî  idareler esprisine ters
            nakları  üe  bu  geliri  arttırmaları  söz  konusu  de­  düşmektedir.  Hiç  olmazsa  1973  yılında  Kanunla
            ğildir.  Arazi  ve  bina  vergileri  kanunlarının  yü­  öngörülen  payların  mahallî  idarelere  intikaline
            rürlükte  bulunduğu  süre  içinde  yapılan  mevzi  olanak  sağlanmalıdır.


            98
   1   2   3   4   5   6   7   8   9