Page 9 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 9

Yukarıda  kısaca   belirtmeğe   çalıştığımız   hizmetlerin  bütününü  kapsayacak  şekilde  (Ya­
       karar,  görüş  ve  hususları  birleştirip  özetlersek  pı  ruhsat  ve  denetleme)  harcı  alınmış  oldu­
       HARC'ı  "Kanunla  konulan,  nevi  ve  mikdarı  da  ğundan,  5237  sayılı  kanunun  39.  maddesinin
       kanunla  belli  edilen,  kamu  hukuku  esaslarına  l/B  fıkrasını  ve  atıf  yapılan  Belediye  Kanunu­
       tabi  olan,  millî  ve  mahallî  menfaat  yanında  fert­  nun  hükümlerini  geniş  şekilde  yorumlama  ve
       lerin  menfaati  de  kısmen  belli  olan,  hizmetin  uygulamanın  mümkün  bulunmadığı  yolunda  Da­
       formalite  ve  kırtasiye  masraflarını  karşılamak  nıştay  kararları  bulunduğundan  (Danıştay  9.  D.
       için  alınan,  vergiye  benzer  bir  gelir  nev'idir.  6.1.1966 gün  ve  E.  965/1951,  K.  966/6  sayılı  ka­
       ÜCRET'i   ise  "Kanun  hükmüne    dayanmadan,      rar)  HARÇ  olarak  gelir  temini  mümkün  görül­
       iktisadî  ve  ticarî  usullere göre  yetkili  organlarca  memektedir.
       düzenlenen  tarifeler  dahilinde,  kanunla  verilmiş
       görevler  dışında,  bir  hizmet  karşılığı  ve  ihtiyarî  Sonuç:  Belediyelerce  yapı  kullanma  izni
       olarak  alman  bir  gelir  nev'idir."  şeklinde  tarif  verilirken  harç  veya  ücret  adı  altında  gelir  te­
       edebiliriz.                                        mini  mümkün   görülmemekte,  bu  konudaki  uy­
                                                          gulama  mevzuat  hükümlerinin  amaç  ve  ruhuna
           Bu  tarif  ve  sonuca  vardıktan  sonra,  vergi  aykırı  bulunmaktadır.
       ve  resimler dışında,  belediyelerce alınmakta  olan
       gelirlerin  ücret  veya  harç  kapsamına  girip  gir­  4  —  ÎMAR    DURUMU       (ÎMAR    ÇAPI)
       mediği  kolayca  incelenebilir.  Alınmakta  olan             HARÇ   V E Y A  ÜCRETt:
       gelir.  Harç  veya  ücret  kavramlarının  vasıf  ve
       şartlarına  uymuyorsa,   tahakkuk   ve  tahsili        inşaat  işlerinde  ilk  işlem,  inşaat  sahibinin
       mümkün   değildir,  bu  kabil  uygulama  mevzuat   belediyelerden  veya  müstakü  imar  Müdürlükle­
       hükümlerine  aykırı  olur.                         rinden  imar  durumunu  belirten  imar  çapının  is-
                                                          tenilmesidir.  imar  çapının  verilmesi  sırasında
           3  —  YAPI  KULLANMA      ÎZNÎ  HARÇ  V E ­    ilgililerden  harç  veya ücret  adı  ile tahsilatta  bu­
                 YA  ÜCRETÎ:                              lunulmaktadır.

           Belediyelerce  verilen  yapı  kullanma  izni       6785 sayılı imar  Kanununun  4.  maddesinde
                                                                 r
       dolayisile  harç  veya  ücret  alınıp  ahnmıyacağı  inşaat uhsatı  almak  için  belediyeye imar  çapını
       daha  önce  tarafımızdan  inceleme  konusu  yapıl­  ibrazı  hakkında  bir  hüküm  yoktur.  Ancak  imar
       mış,  ÎUer  ve  Belediyer  Dergisinde  neşredilmiştir  Nizamnamesinin  4.  maddesinde  "Yapı  ruhsati­
       (Sayı:  263).                                      yesi  almak  için  belediyeye  verilecek  dilekçeye,
           Daha  sonra  belediyelerce  benzer  mahiyette  vaziyet  plânı,  belirli  ölçekte  mimarî  plân,  statik
       başka  gelirler  de  tahsil  edildiği  tesbit  edilmiş  ve  hesaplar,  tesisat  resim  ve  hesapları  gibi  vesika,
       inceleme genişletilerek  bu  yazımızla  hepsi birlik­  plân,  proje  ve  hesaplardan  hngilerinin  eklen­
       te  açıklanmağa  çalışılmıştır.                    mesi  lâzım  geldiği  ve  bunların  haiz  olacağı  va-
                                                          .sıflar  imar  Kanununun  57.  maddesine  göre  tan­
           Bu  yazımızda,  yapı  kullanma  izni  ile  ilgili
       olarak,  «vvelki  incelememizi  tekrar  etmiyece-  zim  edUecek  talimatnamelerde  belirtilir."  denil­
       ğiz.  Gerekli  gördüğümüzden,  harç  ve  ücret  kav­  mektedir.  Belediyeler  genellikle  imar  talimatna­
       ramları  ile  ilgili  olarak  değişik  biçimde  bir  tek­  melerinde,  dilekçeye  eklenecek  belgeler  arasm-
       rar  yapmış  olduk.  Ancak  evvelki  inceleme  so­  da  imar  durumu  (imar  çapı)  m  zikretmişlerdir.
       nunda  vardığımız  sonucu  burada  kısaca  belirt­  Bu bakımdan  imar  çapının,  inşat  dosyasında  bu­
       mekte  fayda  mülâhaza  ediyoruz.                  lunması  zarurî  hale  gelmektedir.
           Belediyelere  kanunla  verilmiş  bir  görevin      imar  çapı  inşaat  sahibine  belediye  veya
       ifası  bahis  konusu  olduğundan,  bu  işlemin  uy­  müstakil  imar  müdürlüğü  tarafından  verilecek­
       gulamasında  ihtiyarîlik  söz  konusu  olamıyaca-  tir.  Kısaca  ifade  etmek  gerekirse  imar  çapı,
       ğından,  yapı  kullanma  izni  verilirken  ÜCRET   imar  plânının  inşaat  sahibinin  arsasının  bulun­
       adı  altında  gelir  temin  edilemiyeceği,  bu  konu­  duğu  kısmın  kopyasıdır,  imar  plânından  o  kıs­
       da  gelir  temini  için  mevzuatımızda  sarih  hüküm  mın  kopyasının  çıkanlarak  Ugiliye  verilmesi  sı­
       bulunmadığından,  inşaata  başlanırken  yapı  ruh­  rasında  belediyelerce  genellikle  harç  olarak,  ha­
       sat  harcı  değil,  inşaat  işleri  ile  ilgili  işlem  ve  zan  da  ücret  adı  ile tahsilatta  bulunulmaktadır.


                                                                                                     247
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14