Page 4 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 4

soru  önergesinin  de  görüşebileceği  tabiidir. An­    B  —  Belediyelerin  malî  durumu,
            cak  bunun  için  konunun  önemli  olması  ve  ace­
            le  bir  nitelik  taşıması  gerekir.  Bu  konuda  mad­  C  —  Taahhütlerinin  ifa  şekli
            denin,  üyelerden  üçte  birinin  gerekçeli  teklifi
            ile  de  meclislerin  olağan  üstü  toplantıya  çağrı-  D A N ı Ş T A Y ı M  E M S A L  K A R A R L A R ı
            labileceği  hakkındaki  hükümden  yararlanılabi­        Damştay   6  ncı  Dairesinin  30.9.1963  tarih-
            lir.                                               h  ve  E  53/1029  ve  K  53/1799  sayılı  kararında:
                                                                (Yetersizlik  kararın'a  mesnet  olan  iddiaların
                 Y ı L L ı K  Ç A L ı Ş M A  R A P O R U       tevsik  edilmesi  zorunluluğu)  belirtilmiştir.
                Belediye  Kanununun 307  sayılı  kanunla  de­      Aynı  dairenin 25.3.1954 tarihli  ve  E  53/1175
            ğişik  76  ncı  maddesine  göre  belediye  başkan­  ve  K  54/765  sayılı  kararında:  (Yıllık  raporlar
            ları  belediye  meclisine  her  toplantı  dönemi  ba­  Meclis  kararlarının  uygulanmasını,  belediyenin
            şında  meclis  kararlarının  uygulanmasma,  be­    malî  durumunu ve  taahhütlerin  ifa  şekhni  kap­
            lediyenin  malî  durumuna,  akdedilmiş  ve  mev­    sayacağı  cihetle  belediye  kanununun  76  ncı
            cut  taahhütlerinin ifa  şekline  dair  yılhk  bir ça­  maddesine  göre  verilecek  yetersizlik  kararları­
            lışma  raporu verir.  Belediye  meclislerinin  dene­  nın  bunlara  inhisar  etmesi  lâzım  geleceğinden
            tim  yollarından  biri  de  budur.                  belediye  başkanının  bazı  icraatının  şekil  bakı­
                 Meclis,  rapordaki  açıklamaları,  üye  tam    mından  noksanlığım  veya  ceza  tahkik  ve  taki­
            sayısının  üçte  iki çoğunluğu  ile  yeterli  görmez­  bini  gerektirdiği  öne  sürülerek  yetersizlik  ka­
            se,  yetersizlik  kararı  ile  müzakereleri  kapsayan  rarı  verilmesinin  kanunun  maksat  ve  amacına
            tutanak  aynen  meclis  birinci  başkan  vekili,  o  uymayacağı)  görüşü  benimsenmiştir.
            yoksa  ikinci  başkan  vekili  tarafından  en  büyük    Belediye  başkanının  yıllık  çalışma  raporu­
            Mülkiye  Amirine  gönderilir.                       nu  vermemiş  olması  halinde  de  yetersizlik  ka­
                 Vali,  dosyayı  il  merkezi  olmayan  yerlerd'^'  rarı  alınabilir.  (Danıştay  6  ncı  Dairesinin
            kaymakamın,   il  merkezi  yerlerde  kendisinin  ge­  24.5.1951  tarihli  ve  E  50/1782,  K  51/1291  nu­
            rekçeli  mütalâa  ve  kanaati  ile  Danıştaya  gön­  maralı  kararı  ile  3  ncü dâiresinin  21.5.1965  ta­
            derir.                                              rihli  ve  E  1965/150  ve  K  1965/121  sayılı  ka­
                                                                rarı)
                 Danıştayca  yetersizlik  kararı  onaylamrsa
            başkan  düşer.                                          Bu  kararların  bir  kısmı  hernekadar  76  ncı
                                                                maddenin  307  sayılı  kanunla  değiştirilmesinden
                 Y E T E R S I Z L I K  K A R A R ı             önceki  zamana  ait  isede  yetersizlik  kararının
                 M Ü E S S E S E S I                            nedenlerinde  değişiklik  yapılmış  olmayıp  sade­
                 Seçimle  hem  hak  ve  yetki  kazanılmakta,    ce  yeni  Anayasamızın  116  ncı  maddesinin,  Ma­
            hem  de  sorumluluk  yüklenilmektedir.  Sorumlu­    hallî  İdarelerin  seçilmiş  organlarının,  organlık
            luğun  gerekleri  mevzuatın  hükümlerine  ve  ih­   sıfatını  kaybetmeleri  ile  ilgili  hükümlerine  uy­
            tiyaçlara  uygun  olarak  yerine  getirilmezse  ka­  gun  olarak  Danıştayın  tasdikine  bağlı  tutulmuş
            mu   hizmeti  aksar.  Kamu  hizmetini  aksamak­     olmasından  başka  maddenin  eski  ve  yeni  me­
            tan  kurtarmak  için  sorumlulukların  gerekleri­   tinleri  arasında  bir  fark  bulunmadığından  yu­
            ni  layikile  yapmayanların  ellerinden  hak  ve    karda  belirtilen  Danıştay  kararlarındaki  gö­
             yetkileri  alınır.  Yetersizlik  kararlarına  vücud  rüşlerin  bugün  için  de  değerini  muhafaza  ettik­
            veren  ihtiyaç  buradan  doğmuştur.                 lerinde  şüphe  yoktur.
                 Yıllık  çalışma  raporunun  görüşülmesi  mü-
            nasebetile  ahnacak  yetersizlik  kararları  çalış­     Y E T E R S I Z L I K  K A R A R ı N ı N  D A N ı Ş ­
            ma  raporunun  kapsamı  dışındaki  nedenlere  da­       T A Y ı N  O N A Y ı N A  B A Ğ L ı  T U T U L M A S ı
            yanamaz.  Raporun   kapsamı  maddede  şöyle  be­        Evvelce  yetersizUk  kararları  belediye  baş-
            lirtilmiştir:                                       kanlarımn  açacakları  iptal  dâvası  üzerine  ka-
                 A  —  Belediye  meclisi  kararlarının  uygu­   zaî  nitelikte  olarak  Danıştayca  karara  bağla­
             lanması.                                           nırdı.  Şimdi  belediye meclisi  kararlarının  hüküm

             386
   1   2   3   4   5   6   7   8   9