Page 6 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 6

3659  sayılı  bankalar ve  devlet  müesseseleri  denilmiş  ve  yine  içişleri  Bakanlığının  İ/10/İ965
           memurları  aylıklarının  tevhit  ve  teadülü  hak­  gün  ve  622-407-19/18665  sayıh  emirlerinde  de
           kındaki  kanunun  4621  sayıh  kanunla değişik  13  "Belediyenize  bağlı  elektrik  işletmesinde  istih­
           üncü  maddesinin  (C)  fıkrası  "Her sene  3460 sa­  dam  edilen  memur ve  hizmethlere  belediye  mec­
           yıh  kanunun  42  nci  maddesi  hükümleri  dahihn-  lisinden geçirilmek  suretiyle  440  sayıh  kanunun
           de  temettü  kaydıyle  mukayyet  olmak  ve  bir ay­  geçici  7  nci  maddesi  ile  7244 sayıh  kanun  esas­
           lık  istihkakı  geçmemek  şartıyle  ikramiye  veri­  ları  dahilinde prim ve ikramiye verilmesi bakan­
           lebileceği  gibi,  fevkalade  faaliyet  ve  gayretleri  lığımızca da uygun mütalâa  edilmektedir." denil­
           görülenlere  temettü  kaydıyle  mukayyet  olmak­   mekle  işletmelerdeki  hizmetlilerin  de  ikramiye
           sızın  ayrıca  bir aylık  tutarına  kadar idare  mec­  ve  pirim  alabileceklerini  kabul  etmelerine  rağ­
           lisleri  kararıyle  fevkalâde  ikramiye  dahi  veri­  men  bu defa  damştay  genel  kurulunun 8/11/1968
           lebilir."  hükmünü  taşımaktadır.                  tarih  ve  esas  965/250,  karar  965/260  sayıh  ka­
                                                              rarı  ile  onanan  3  üncü  daire  E . 293  K.  328  ka­
                Bu  hükme  göre  ikramiyenin  verilmesi  için  rarında  "3659 sayılı  kanunun 4621  sayıh kanun­
           işletmenin  karlılığı  ve  personelin  fevkalade  faa­  la  değişik  13  üncü  maddesinin C,  E , G  bentleri
           liyet  ve  gayretlerinin  görülmesi  şartlarımn  bu­  440  sayılı  kanunun 36  ncı maddesiyle  kaldırılmış
           lunması  gerekecektir.  Kaldıki;  idareye ikramiye   ise  de aym kanunun geçici  7 nci maddesinde  ye­
           verihp  verilmemesi  hususunda  kanun  vazıının    niden  düzenlenerek  personel  rejimleri  yürürlü­
           taktir  hakkı  behşetmiş  olduğu  da  muhakkak­    ğe  girinceye  kadar,  bu  gibi  işletmelerde  7244
           tır.                                               sayılı  kanunun esasları  dahilinde ikramiye, pirim
                13  üncü  maddesinin  1  inci  fıkrası  "Bu mü­  ve  temettü  ödenmesine  devam  olunacağı  hükme
           esseselerin  memurlarına  (idare  meclisi  reis  ve  bağlanmış  olduğu  cihetle  Manisa  belediyesine
           azaları  hariç)  alm,akta  oldukları  ayhklanndan  bağh  elektrik,  su,  otobüs  işletmesi  personelin­
           başka."  hükmünü   taşıdığından,  3659  sayılı  ka­  den  3659  sayılı  kanuna tabi  olarak  çalışıp  aym
           nunun  10  uncu  maddesiyle  3659  sayılı  kanuna  kanunun   10  uncu  maddesi  hükmüne  girmeyen
           tabi  olmadıkları  sarahatla belirtilen  ve  işbu mü­  personel  ile,  3008  sayılı  iş  kanununun  kapsamı­
           esseselerde  ekseriyeti  teşkil  eden  hizmetlilerin  na  giren  işçilere  6772  sayılı  kanun  hükümlerine
           yukarıda  bahsi  geçen  avantajlardan   istifade   göre  bahis  konusu  ikramiyelerin 7244  sayılı ka­
           edecekleri  de  şüphelidir.  Nitekim  MaUye  Bakan-  nun  dairesinde  ödenmesinde  kanunî  aykırılık
           hğımn  27/4/962  gün  ve  115517—133—6302   sa­    yoktur."  denilmekle  3659  sayıh  kanunun  10 un­
           yılı  buyruklarında  "7244  sayılı  kanunun  5  inci  cu  maddesinde  tadat  olunan  hizmetlilere  ikra­
           maddesinin  4 üncü  fıkrasında  memurlar için ka­  miye  verilmiyeceği  kabul olunmuştur.
           nunen  tamnmamış   hak  ve  menfaatlar  hizmetli­
           ler  için  de  kabül  edilmez  denilmektedir.           Yukarıda  yaptığımız  açıklamalardan  sonra
                                                              birçok  şartların  tahakkuku  ve  en  sonunda  be­
                Bu  hükmün   mefhumu    muhalifinden  me­     lediye  meclislerinin  bir  atifeti  gereğince  verile­
           murlara  kanunlarla tamnmış   olan  hak  ve  men   cek  ikramiye  ve  pirimlerin, 3659  sayılı  kanuna
           faatların  aynı esas ve nisbetler  dahüinde  hizmet­  tabi  elektrik  ve  su  işletmesi  memurlarına  bir
           lilere  de  teşmilinin  mümkün  bulunduğu  anlaşıl­  avantaj  olarak  kabulü  de  yanhş  bir teşhis  ola­
           maktadır.                                          caktır.  Kaldı  ki  bu  güne  dek  Türkiyede  birkaç
                                                              büjöik  işletme  hariç  hiçbir  elektrik  ve  su  işlet­
                Bu  itibarla  belediyemize  bağlı  Elektrik,
           su  ve  otobüs  işletmesi  memurlarma  3659  sayılı  mesi  personeline  bu  atifeti  de  yapmamıştır.
           kanunun 4621  sayılı  kanunla tadil edilen  13  üncü    NETİCE:   Her  ne  sebeple  olursa  olsun  be­
           maddesinin  C  ve  E  fıkraları  7244  sayılı  kanu­  lediye  memurlarına  avans  suretiyle  ödeme  ya­
           nun  3 üncü  maddesi  hükümlerine  tevfikan  veril­  pılmasına  dair 1069  sayılı  kanunun  kapsamı  dı­
           mekte  olan  pirim,  temettü  ve  ikramiyelerin aynı   şında  kalıp,  cidden  mağdur  edilmiş  binlerce  me­
           esas  ve  nisbetler  dahüinde,  mezkûr  işletmede  mur  ve  ailelerinin  haklı  şikâyet  ve  ızdırapları
           3659  sayıh  kanunun  10  uncu  maddesine  müste­  her  yıl  belediye  meclislerinin atifetini  beklemek­
           niden  istihdam  olunan  hizmetlilere  de  ödenme­  le  değil  kendilerine  tanınacak  kanunî  hak  ile
           sinde  kanunî  bir  mahzur  bulunmamaktadır."      dinecektir.

           52
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11