Page 5 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 5

idarelere,  aralarındaki  hizmet  dengesizliklerini  rülmektedir.  Diğer  yandan,  kasabalar  ise,  Tür­
      gidermek  üzere,  merkezden  "şartlı  yardımlar"   kiye'nin  hızla  artan  şehirli  nüfusu  içinde  dur-
      yapılması  öngörülmektedir.  Merkezî   idarece     gım  bir  nitelik  taşımakta,  birçoklarının  nüfusu
      uygulanan   vesayet  denetiminin  mahallî  giriş­  azalmaktadır  bile.  Daha  çok  kırsal  karakterde
      kenliği  önleyecek  bir  araç  olması  yerine,  öğre­  olan  ve  sorunları,  büyük  şehir  sorunlarından
      tici,  yol  gösterici  ve  yapıcı  nitelikte  olması,  farklı  yerleşmeler  olduklarından,  bunları  dü­
      merkezde  idarî  vesayet  yetkisi  kullanacak  ma­  zenleyecek  mevzuatın  da,  büyük  şehirlerle  ay­
      kamlar  arasında  bir  ahenk  sağlanması,  idareyi  ni  olmamasında  isabet  vardır.
      ve  İdarî  Metodları  Yeniden  Düzenleme  Komis­
      yonunun   tespit  ettiği  önemli  ilkelerdendir.        2.  Görevler  ve  Organlar  :
                                                              Yukarıdaki  nedenle,  büyük  şehir  belediye­
           5.  Arsa  Politikası  :                       lerinin  görevlerinin  şehircilik  ve  bölge  plancı­
          Mahallî  hizmetlerden   çoğunun,  rasyonel      lığı  ilkelerine  uygun  olarak  ele  alınması,  şehir
      bir  arsa  politikası  ile  kolayca  karşılanabilece­  belediyelerinin  görevlerinin  halkın  toplu  halde
      ğini,  gelişmiş  ülkelerden  çoğunda,  mahallî  ida-  yaşamasından  doğan   hizmet   ihtiyaçlarıyle,
      de  gelirlerinin  büyük  bir  kısmının  emlâkten   imar  plâncılığı  alanlarını  kapsaması,  son  ola­
      alındığını  hesaba  katan  Komisyon,  bir  yan­    rak  kasaba   belediyelerinin  görevlerinin  ise,
      dan  arsa  fiyatı  artışlarının  kontrol  altında  bu­  bu  yerlerin  kırsal  karakteri  dikkate  alınarak,
      lundurulmasını,  diğer  yandan  da,  arsa  piyasa-  toplum  kalkınması  ilkeleri  içinde  görülmesi,
      sım  düzenlemek   amacıyle  mahallî  idarelerin    Komisyonunun    sunduğu  teklifler  arasında  yer
      kamulaştırma   imkânlarını  çoğaltacak   fonlar     almaktadır.
      kurulmasını  teklif  etmiş  bulunmaktadır.  Ka­         Malî  imkânları  elverişli  belediyelerin  yü­
      mulaştırma   bedelinin  tespitinde,  gerçek  de­   rütme   organlarında  uzmanlık  ve  teknik  bilgi­
      ğer  esa,s  alınmakla  beraber,  bu  değerin  hesa­  den  yararlanmağa  imkân  verecek  esasların  ha­
      bının  rayiç  değerden  daha tarafsız  ölçülere  da­  zırlanması,  bu  arada  halk  tarafından  geçilen
      yanması   gereği  de,  düzenleme  tedbirleri  ara­  belediye  başkanlarının  yanında  teknik  ve  idarî
      sındadır.                                          bilgisi  kuvvetli  elemanların  bulunmasının  sağ­
                                                         lanması  teklif  edilmektedir.  Böylece,  çoğu  za­
           Bunlardan  başka,  Komisyon,   bütün  ma­
      hallî  idareleri  ilgilendiren  personel,  İller  Ban­  man,  politik  bir  kişi  olan  belediye  ba§kanmın
      kası  ve  işletmecilik  konularında  da  bazı  genel  teknik  konulardaki  yalnızlığı  giderilmiş  ola­
      esaslar  tespit  etmiştir.                          caktır.  Kasaba  belediyelerinin  yürütme  organ­
                                                          larında,  toplum  kalkınması  çalışmalarında  ba­
                                                          şarı  göstermiş  elemanların  istihdamı  imkân­
              III.  Belediyelerle  İlgili  Esaslar        larının  araştırılması  da  tavsiyeye  değer  bu­
                                                          lunmuştur.

           1.  Sınıflandırma  :
                                                              S.  Vesayet  Denetimi  :
                                                  i
           Yeniden  düzenleme  tedbirleriyle  ilgüi l­
      kelerden  biri  de,  belediyelerin,  a)  büyük  şehir,  Yeniden  Düzenleme    Komisyonu    merkezî
      b)  §ehir  ve  c)  kasaba  olarak  üçlü  bir  ayırıma  idarenin  belediyeler  üzerindeki  vesayet  yetki­
      konu  yapılmasıdır.  Bilindiği  gibi,  böyle  bir  sı­  lerini  gereksiz  bulan,  mahallî  idareler  araştır­
      nıflandırma  1924  tarihli  köy  kanunu  tasarı­    masının  sonuçlarına  katılmış  ve  bımlann  kal­
      sında  yer  almış,  fakat  kanuna  girmemişti.  Bu­  dırılmasını  tavsiye  etmiştir.  Bımlar,  belediye
      güne  kadarki  denemeler,  dünyanın  her  yanın­    meclisinin,  mahalle  kurulması  ve  kaldırılması
      da,  büyük  şehirlerin  (metropoliten  şehirlerin)  ve  belediye  şubeleri  kurulması  hakkındaki  ka­
      diğer  belediyelerden  farklı  şekillerde  örgüt­   rarlarının  en  büyük  mülkiye  âmirince  onay­
      lendiklerini,  bunu  yapmadıkça  verimli  ve  et­   lanması  ve  valinin  belediye  meclisinin  olağan
      kili  çalışmalarına  imkân  olmadığmı  göster­
                                                                                                      De­
                                                             (4)
      miştir^.  Bu  çeşit  idarelere  özgü  örgütlerin  son  veloping  Harold  F .  Alderfer,  Local  Goverment  in  1964,
                                                                                          Ne§
                                                                                              York,
                                                                                    Hill,
                                                                  Countries,
                                                                           McGraw
      yıllarda  geliştiği,  sayılarının  çok  arttığı  gö­  s.  229-233.
                                                                                                       3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10