Page 4 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 4

4  —  Ademî  merkeziyet  ükelerine  göre  ma­  şimdi  üzerinde  çalışılmakta  olduğu  gibi  bir  tek
          hallî  idarelere  yeni  görev  ve  yetkilerin  devredi-  temel  kanun  ile  bütün  kamu  personel  rejiminin
           lebilmesi  ve  vesayetin  belirli  bir  hadde  indirile­  düzenlenmesi  zorunludur.  Ancak  bu  şeküde  ma­
           bilmesi  için  mahallî  idarelerin  bu  görevleri  ka­  hallî  idareler  ehil  eleman bulabilme  ve  elde tut­
          bule  hazırlanması  ve  liyakat  kesbetmesi,        ma  imkânına  kavuşabileceklerdir.
               5  —• Halkla  yakın  teması  olmaları  dolayı-
           siyle  toplum  kalkınması  alanında  da  mahallî               EĞİTİMİN    KAPSAMI
           idarelere  önemli  görevler  düşmektedir.  Bu          Mahallî  idarelerde  eğitim  programlarının
           alanda  da  idarelerin  başarılı  ve  etkili  olması  lüzumu  kabul  edildikten  sonra  kimlerin  bu  eği­
           teşkilâtta  çalışan  her  kademedeki  personelin   time  tabi  tutulması  gerekeceği  sorusu  akla  gel­
           icraatma  ve  başarısına  bağlıdır.  Personelden   mektedir.  Devlet  İstatistik  Enstitüsünün  1964
           beklenen  randımanı  sağlamak  ise  ancak  eğitim  Eylülü  itibariyle  özel  idare  ve  belediyeler  per­
           ile  mümkün  olabUecektir.                         sonelinin  öğrenim  derecelerine  göre  dağılımım
                                                              tesbit  eden  bülteni  tetkik  edildiği  zaman  sayısı
                      EĞİTİMİN    AMAÇLARI                    onaltı  bini  geçen  özel  idareler  personelinin  beş­
                                                              te  birinin  ancak  okur  yazar,  yarısına  yakın  kıs­
               Mahallî  idareler  personelinin  eğitilmesiyle  mının  da  ilkokul  mezunu  olduğu  görülür.  Orta­
           varılması  düşünülen  hedefler  şunlardır:         dan  yukarı  eğitim  gören  personel  oram  %7  ci­

               1  —  Personeli  hizmeti  başarılı  bir  şekilde  varındadır.
           ifaya  hazırlamak  ve  657  sayılı  Devlet Memurla­     Kırkbeş  binden  fazla  personelin  çalıştığı
           rı  Kanununun  214  üncü  maddesinde  belirtildi­  belediyelerde  de  mevcudun  aşağı  yukarı  yarısı
           ği  gibi  "hizmete  yatkınlıklarım  sağlamak",     Ukokul  mezunudur.  Okur  yazar,  ilk  ve  ortaokul

               2  —  Halka  daha iyi,  verimli,  süratü  hizmet  mezunu  olanların  oranı  ise  %75'i  geçmektedir.
           götürmek  ve  bunun  için  personelin  bügisini  ol­
                                                                   Bu
                                                                      öğrenim
           duğu  kadar  görevindeki  tutum  ve  davranışım    kadar  şümullü  bir tablosu  mahallî  idarelerde  ne
                                                                                        programının
                                                                                 eğitim
                                                                                                    uygulan­
           da  geliştirmek,
                                                              ması  gerektiği  gerçeğini  ortaya  kojonaktadır.
               3  —  Yme  657   sayılı  Kanunun  214  üncü    Burada  gösterüen  personele  ilâveten  belediye
           maddesinde  sayıldığı  gibi  personeU  "daha  ile-  başkanı,  ü  genel  meclisi  ve  belediye meclisi üye­
           riki  kadrolara  hazırlamak",                      si  gibi  seçimle  işbasına  gelen  uzuvlar  için  de,
                                                              mahallî  idarelerin  millî  kalkınmadaki  rolleri
               4  —  Dördüncü  olarak  da  personele  çalış­
           makta  olduğu  kuruluşun   amaç  ve  çalışmaları   nazara  alınarak,  seminerler  uygulanması  ihti­
                                                              yaç
                                                                   olarak
                                                                         belirmektedir.
           hakkında  gerekli bilgileri  vermek,  görevinin  ku­
           ruluş  içindeki  yerini  anlamasım  sağlamak  ve  bu  Bu konuda ilk adım atümış bulunmaktadır, iç­
           suretle  kendisinde  başarısını  arttırıcı  bir  etken  işleri Bakanlığı  ve Türk  BelediyecUik Demeğinin
           olarak  tatmin  hissi  geliştirmek.                işbirliği  ile  1967  yılında  kurulan  belediyelerin
                                                              başkanları  için  bir  seri  seminer  düzenlenmiştir.
               Burada  önemli  bir  noktaya  temas etmekte    Bu  seminerlerin  gelişen  bir  şekilde  devamı  hiz­
           fayda  vardır.  O  da  mahallî  idarelerin  büyük  metlerin  verimliliğinin  artmasında  çok  faydalı
           çoğunluğunun   kâfi  derecede  yeterli  elemandan  olacaktır.
           mahrum   olduğu  vakıasıdır.  Bunda  hizmet  şart­
           lan,  maaş  baremi,  terfi,  nakil  imkânlarının  az­   Ajmca  köy  personeli  de  eğitim  bakımmdan
           lığı  gibi  çeşitli  faktörler  rol  oynamaktadır.  Bu  özellik  göstermektedir.  Geniş  bir  halk  eğitimi
           sebeple,  yukarıdaki  amaçlara,  eğitimin  tek  ba­  hareketi  olan  toplum  kalkınması  metodu  ile,
           şına  varması  mümkün   değüdir.  Eğitimin,  hiz­  köy  kalkınmasında  rollerini  gereği  gibi  ifa  et­
           met  şartlarım,  işe  ahnmayı,  terfi,  emeklilik  gi­  melerini  sağlamak  için,  köy  önderleri  ve  köy
           bi  özlük  haklarını  Devlet  Memurları  Kanununa   görevlilerinin  eğitimine  proje  bölgelerinde  de­
           paralel  bir  şekilde  düzenliyecek  mahallî  idare­  vam  edilmekte  ise  de  gerek  genel  görevleri  ge­
           ler  personel  kanunlarıyla  desteklenmesi  veya   rekse  toplum  kalkınması  ve  millî  kalkınmadaki

           482
   1   2   3   4   5   6   7   8   9