Page 4 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 4

Gerek  bu  konular  üzerinde  münferit  ola­   al  olmalarım  beklemek  herhalde  mümkün   de­
           rak,  gerekse  genel  olarak  mahallî  idarelerin  ğildir.
           kültürel  sorumlulukları  konusunda  yapılan  gö­      Bu   gözlem,  Avrupa  Konseyine  üye  bulu­
           rüşmeler,  seminerin  bir  gününü  almıştır.  Ge­  nan  ülkelerden  bazıları  için  de  doğrudur.  Çün­
           nel  görüşmeler  sırasında  söz  alan  delegasyonu­  kü  Avrupa  Konsejd  bünyesinde,  gelişmelerinin
           muz  ana  hatları  aşağıda  yer  alan  konuşma  ile  çeşitli  kademelerinde  bulunan  ülkeler  vardır.
           seminere  katılanların  dikkatini  bir  noktaya    Az  gelişmiş  olanlar  ile  gelişmiş  olanların,  ma­
           çekmek  istemiştir  :                              hallî  idarelerinin  fülî  durumları  arasmda  büyük
               "Mahallî  idarelerin,  sadece  personel  ve    farklılıklar  olduğu  göze  çarpmaktadır.  Malî  im­
           sair  bakımlardan  değil,  malî  imkânlar  açısından  kânsızlıklar,  az  gelişmiş  ülkelerdeki  mahallî  ida­
           da  Türkiye'de  kuweth  organizmalar   olmayı­     relerin  ortak  özelliğini  teşkU  etmektedir.  Bu
           şı,  tarihsel  gelişimi  içinde,  merkezi  idareye  sebeple  bu  ülkelerin  durumunu  ayn  olarak  ele
           mahallî  idareler  üzerinde  geniş  vesayet  yetki­  almak,  ve  bunlarda  merkezî  idarenin  kültürle
           leri  tanımak  zorunluğunu  doğurmuştur.   1923    ilgili  yardım  ve müdahdelerinin  şekil, kapsam  ve
           yılında  Cumhuriyetin  ilânından  sonra  bu  a-    sınırına  üeriki  tarihlerde  bu  korkularda  yapıla­
           landa  birtakım  gelişmeler  meydana  gelmiş  ol­  cak  toplantıların  gündemlerinde  ayrı  bir  yer
           masına  rağmen,  bu  idarî  reform  hareketleri    vermek  uygun  olacaktır."
           mahallî  idarelerin  büyük  ölçüde  gelişmesini  sağ-   Daha  sonra,  seminerde  varılan  sonuçlar,
           lıyamamamıştır.  Kamu   hizmetleri  ve  gelirleri,  raportörlerce  hazırlanan  bir  karar  sureti  hâli­
           merkezî  idare  Ue  mahallî  idareler  arasında  bi­  ne  getirilmiş  ve  bu  karar  suretinin  her  maddesi
           limsel  ve  rasyonel  bir  şekUde  dağıtılmamış,   ayrı  ayn  tartışılarak  kabul  edilmiştir.  Metni
           pragmatik  esaslara  göre  düzenlenmiştir.         aşağıda  yer  alan  karar  Avrupa  Konseyinin  U-
               Hukukî   yetkiler  açısından  bakıldığı  takdir­  gili  organlarının  tasvibine  sunulacak  ve  üye
           de,  kültür  alanında  çeşiüi  mahallî  idare  birim­  ülkelere  Milletlerarası  kuruluşlara  ve  mahallî
           lerine  önemli  görevler  yüklendiği  görülmesine  idarelere  iletilecektir.
           rağmen,  fiiliyatta,  kültür  ile  ilgili  görevlerden
           önemli  bir  kısmımn  ya  tamamen  ve  doğrudan                        KAEAB
           doğruya  merkezî  idare  tarafından  görüldüğü,
           ya  da  diğer  kademedeki  idarelerle  paylaşıldığı     isviçre  Hükümetinin  dâveti  üzerine  Avru­
           görülmektedir.  Örneğin,  halk  eğitimi  ve  anıt­  pa  Konseyi  himayesinde  9-13  Mayıs  1966  ta­
           ların  korunması  görevleri  merkezi  idarenindir.  rihleri  arasında  Cenevre  Belediyesi  tarafından
           Tiyatro,  opera,  müze  ve  kitaplıklar  açılması  ve  düzenlenen  "Mahallî  İdarelerin  Kültür  Alanın­
           bunların  işletilmesi  gibi  fonksiyonların  ise,  ma­  daki  Sorumluluk  ve  Ka3makları"  konulu  sem­
           lî  imkânsızlıklar  sebebiyle  sadece  çok  az  sayı­  pozyuma  kaülanlar  aşağıdaki  hususları  gözö­
           da  belediye  tarafından  yerine  getirilebildiğini  nünde  bulundurmuşlardır  :
           söylemek  gerçeğe  uygun  düşer.   Bu  şekliyle,        A)   İsviçre  Hükümeti  ve  Cenevre  Beledi­
           Türkiye'de  fiihyatta  "resmileşmiş"  ya  da  "mer-  yesi;  Avrupa  hükümetleri  arasında  ilk  olarak
           kezileşmiş"  bir  kültürden  söz  etmek  yanlış  ol­  mahallî  seviyede  kültürel  faaliyetlerden  sorum­
           maz.                                                lu  olanların  biraraya  gelmesmi sağladıkları  için
                Türkiye'de  kişi  başına  düşen  belediye  ge­  tebrik  edilmelidirler.
           lirlerinin  miktarı  gözönünde  bulundurulduğu          —  Büyük  şekil  farklılıklarına  rağmen,  Av­
           takdirde,  mahallî  idarelerin  kültür  faaliyetleri­  rupa  uygarlığı  bir  bütündür  ve  bu  ortak  kül­
           ne   gereği  kadar  yer  ayıramadığı   kolayca      türel  mirasın  tanıtılmasım  sağlamak  üzere  ted­
           anlaşılır.  Belediye  bütçeleri  içinde  personel  ve  birler  ahnmalıdır.
           genel  idare  giderleri  en  önemli  kalemi  teşkil  et­  —  Bütün  san'at  ve  kültür  değerlerinden
           mektedir.  Belediyelerin;  su,  elektrik,  kanalizas­  eşit  olarak  yararlanabilmek,  sosyal  ilerlemenin
           yon,  sağlık  ve  temizlik  gibi  temel hizmetleri  da­  bir  amacıdır.
           hi  yerine  getirdiklerini  söylemek  kolay  değil­     —  Eğitimin  amacı,  insanları,  modern  dün-
            dir.  Bu  temel  hizmetlerini  gereği  gibi  karşılıya-  yamn  kültürel  faaliyetlerine,  aktif  olarak  ka­
            mıyan  mahallî  idarelerden  kültür  alamnda  fa­  tılmaya  hazırlamaktır.


           290
   1   2   3   4   5   6   7   8   9