Page 10 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 10

yısı  157'i  bulmaktadır.  Bu,  ilçelerden  yaklaşık  ne  ve  Kayseri'de, pilot  bölge  olmıyan  Kırklare-
          olarak  dörtte  birinin normal  büyüklük  smırları  linde  araç,  taşıt  ve  gereçlerden  birlikte  yarar­
          altında  ya  da  üstünde  bulunduklarım  göster­   lanmayı  mümkün    kılan  usullerin  kabul  edilme­
          mektedir.                                          si  müşterek  programlar  düzenlenmesi  burada
                                                             kaydedilmeğe  değer  örneklerdir.
              Ücelerin  normal  büyükliük  sımrlarma  so­
          kulması  için  idarede  köklü  değişiklikler  yapma-
          mn  güçlükleri  açıktır.  Fakat  bu  arada  çok  a-     E.  ticenin  Personel  Durumu :
          normal  durumların  da  düzeltilmesi  gereklidir.       GenelUkle  ilçelerde  köye  hizmet  götüren
          Yanyana   bulunan  iki  küçük  ilçenin  birleştiril­  kuruluşlardan  çoğunun  personeli  vardır.  Ken­
          mesi,  bir büyük  ilçeden  komşu  küçük  ilçeye  ek­  disine  ait  bölgesel  kuruluşları  bulunan  genel
          lenerek  ikisinin  de  normal  duruma  getirilmesi,  müdürlüklerin  ve  bazı  teknik  hizmetlerin,  örne­
          çok  büyük  bir  ilçenin  ikiye  bölünerek  anormal  ğin  Toprak  -  Su,  Devlet  Su  İşleri,  Köy  Yollan
          durumun giderilmesi  mümkündür.                    ve  îçme  Sulan  Dairelerinin ilçede  ve  kaymaka­
                                                             mın  nezdinde personeü  bulunmamaktadır.  (7)
               D —   Araç  ve  Taşıt  İhtiyacı  Bakmıındajı
          tice:                                                   Personel  bakımından  en  önemli  nokta,  baş­
                                                             ta  kaymakam   olmak  üzere  çeşitli  komu  görev­
              Toplum   kalkınması  bakımından  olduğu ka­    lilerine  ait  kadroların  önemli  bir  oram  "mün­
          dar  dairelerin  kendi  çalışma  programları  ba­  hal"  bulunmaktadır.  1965  yılı  başlannda,  82 il­
          kımından  da  yeteri  kadar  araç,  ve  taşıt  sahi­  çede,  kaymakam  bulunmuyordu.  (8)  Kayma­
          bi  bulundukları  söylenemez.  Köyle  ve  köylüler­  kamlardan,  toplum  kalkınması  alanında,  takım
          le  daha  sıkı  bir bağlantı  kurulmasını  gerektiren  kaptanı  olarak,  önemli  bir  önderlik  ve  koordi­
          toplum  kalkınması  çalışmaları  için  yeteri  ka­  natörlük  görevi  beklenmektedir.
          dar  araç,  gereç  ve  taşıtın  ilce  emrinde  bulun­
          durulması  en  ideal  durumdur. Bu gün için  pilot      Çeşitli  nedenlerle  memurların  köyleri  is­
          ilçelerde  dahi  bu  eksiklik  giderilmiş  değildir.  tenildiği  sıklıkla  ziyaret  edemedikleri  anlaşıl­
          Bu  konudaki  ihtiyaçlar  özellikle  şu  noktalarda  maktadır.  Bunda, personel  darlığı  kadar  köyle­
          toplanmaktadır.                                    rin  çokluğu,  işlerin  hacmi,  taşıt  imkânlarının
                                                             da  etkisi  büyüktür.  Sözü  edUen  F.  Frey  araş-
              1.  Eğitim  ve  yayım  çalışmaları  için  göze  tırmasımn  ön sonuçlan  bu  durumu  açıkça  koy­
          kulağa  hitab  eden  araç  ve  gereçler  nicelik  ve  maktadır  (9).
          nitelik  bakımından  yeterli  değildir.
                                                                  ilçedeki  münhallerin  doldurulması  için  et­
              2.  Yol ve  yapı  işlerinde  kullamlan iş  ma­  kili  bir  personel  politikası  yamnda  bu  konuda
          kinelerinden ilce  emrinde  hemen hemen hiç yok­   alınacak  başka  tedbirler  de  vardır.  Toplum kal­
          tur  denilebilir.  Bu  alanda  devamh  ihtiyaç  du­  kınması  bakımmdan  ilçenin  daha  etkili  olabil­
          yulan  greyder,  damperli  kamyon,  v.b.  makine­  mesi  için  daha  başka  elemanlara  ihtiyaç  duyul-
          ler  için  ilçelerde  makine  ve  bakım  parkları  ku­
          rulması  imkânları  araştmlmahdır.
                                                                 (7)  Üçede  hangi  örgütlere  ait  kuruluşlar  bulunduğa
              3.  Köy  gezilerini  kolaylaştıracak  sayıda­  hakkmda  daha  geniş  bilgi  için  bkz:  PAYASLIOĞLU,
                                                                    tdarenin
                                                                           Taşra
          ki  motorlü  taşıt  toplum  kalkınması  kurullarının  Merkezi  1963  (Teksir),  s  Teşkilâtı  Üzerinde  Bir  înceleme,
                                                             Ankara
                                                                                 : 43
          emrine  verilmelidir.
                                                                 (8)  PAYASLIOĞLU,  aynı  eser,  S.  42-43
              Uzun  süreli  tedbirler  alınıncaya  kadar, ça­    (9)  Toplum  Kalkınması  Pilot  Bölgelerinde,  memur
                                                                                                       başla­
                                                                                 daha
                                                                           köyleri
          lışmaların  etkisini,  verimini  arttırmak  amacıy­  ve  yöneticilerin  değerlendirme  sık  ziyaret  etmeğe  anlaşıl­
                                                                   yapılan
                                                                                       araştırmalarından
                                                             dıkları
          la  eldeki  araç,  gereç  ve  taşıtlardan  en  akıllı şe­  maktadır.  Daha  geniş  bilgi  için  :  Yücel  AYASLI,  Toplum
          kilde  yararlanmamn  usulleri  geliştirilmelidir.  Kalkınm.ısı  Pitot  Projeleri  Değerlendirme  Raporu,  Bünyan
          Birlikte  düzenlenen  köy  gezileri,  eğitim  çialış-  (Kayseri)  ve  Terme  (Samsun),  Köy  İşleri  Bakanlığı,  1965
          malan,  yayım  ve  demonstrasyonlar  bu  yönde     (Memeograf)
          atıirmş  olumlu  adımlardır.  Pilot  bölge  çalış­    Toplum  Kalkmması  Pilot  Projeleri  Değerlend:rme  Ro-
          maları . yapılan  yerlerde,  özellikle  Hatay,  Edirr  plorları,  Edirne  (Merkez)  KorkuteU  (Antalya),  1955
                                                             (Mimeograf)
         296
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15