Page 9 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 9

ma  Dairesinin  hazırladığı  çok  önemli  bazı  ra­  kazanmaya  matuf  çalışmaları  yapan  belediye­
    porlar  var.                                       lere  bina  vergilerinin  devri  zarureti  vardır. Bi­
                                                       na  vergilerinin  devri  suretiyle  zaten  mülkün
        Benim   ıttılaımda  olan,  Profesör  Jurkat'ın  kıymetine  müesir  hizmetleri  yapan,  tesisleri
    hazırladığı  bazı  raporlara  göre  20  sene  sonra­  kuran  belediyeler  büyük  bir  gelişme  imkânı
    sının  Türkiye'sinde  25  ten  fazla  nüfusu  300  bulacaklardıki,  bahsettiğim  kanun  tasarısının
    binin  üstünde  şehir  olacaktır.  Ve  sanayide,  en­  en  önemli  maddesi  de  budur.  Yani  bina  vergi­
    düstride,  kültürde  haliyle  bu  nüvelerde  mihrak-
    laşacaktır.  Biz,  binaenaleyh,  nüfus  artışından  lerini  Özel  idarelerden  alarak  Belediye  hudut­
    korkmamalıyız.  Nüfus   artışı  şehirlerimize  ha­  ları  dahilinde  Belediyelere  devretmektir,  içiş­
    reket,  san'at,  endüstri  ve  kültür  getirecektir.  leri  Bakanlığının  hazırladığı  Belediye  Gelirle­
    Bımu   böylece  kabul  etmeliyiz.  Ancak,  bugü­    ri  Kanunun  tasarısı  kanunlaştığı  takdirde  Be­
    nün  toplantısının  konusu  olduğu  veçhile  bu     lediyelerimizin  bugünkü  gelirleri  takriben  4
    gelecek   nüfusu  daha  iyi  yerleştirme,  daha     misli  artmış  olacaktır.  Muhterem   Belediye
    iyi  imkânlar  bulma  çarelerini  bulmalıyız.  Top­  Reisi  arkadaşlarıma  bugünkü  bütçelerini  4  le
    lantıda  konu  daha  ziyade  merkeziyetçilik  ve    zarp  ettikleri  takdirde  halk  hizmetlerini  gör­
    imar  Bakanlığı  ile  Belediyeler  konusu  arasın­  mekte  ne  kadar  kolaylığa  mazhar  olacakları­
    da  bazı  çatışmalar  şeklinde  de  müşahadeler  ve  nı  ve  gecekondu  ve  iskân  siyasetinde  bu  malî
    bazı  vakıalarda  ortaya  kondu.  Bugünün   şe­     imkânlar  içerisinde  ne  kadar  kolay  halledile­
    hirciliği,  hepimiz  tasdik  zorundayızki,  bir  ih­  bileceğini  herhalde  izaha  ihtiyaç  yoktur,  ikin­
                                                                             Emlâk
                                                                        şu:
                                                                                            Bankasının
                                                                                     Kredi
                                                                     da
                                                        ci
                                                           bir
                                                               konu
    tisas  işidir.  Ve  Türkiye'de  zaten  şehirci  pek  mesken  politikasındaki  tutumunun  değiştiril­
    mahduttur.   Bakanlıktan  bu  konuda   ricamız,     mesi  lâzımdır.  Bugün  Emlâk  Kredi  Bankası­
    İmar   plânlarının  bir  an  evvel  yapılması  için  nın  siyaseti  maalesef  zengini  dah  zengin  et­
    gerekecek  halihazır  harita,  kadastro  ve  şehir  mekte  ve  zengine  daha  konforlu  binalar  temin
    plânlarının  daha  sür'atli  yapılmasını  temin     etmekten  öteye  gidemedi.  Emlâk  Kredi  Banka­
     edecek - imkânları  sağlamasını  rica  etmek  ol­  sının  hakiki  mesken  ihtiyacına  matuf  bir  si­
    malı.  Ve  en  önemli  konuya  geliyoruz.  Konu     yaset  içerisine  girmesi  ve  hayali  sosyal  mes­
     dönüp,  dolaşıyor  belediyelerin  sırtında  patlı­  kenler' değil  de,  hakiki  en  alt  seviyedeki  va­
     yor.  Bir  devlet  siyaseti  olmuş  olmasına  rağ­  tandaşın  ihtiyacını  karşılayacak  asgari  kredi
     men  bu  büyük  yükü  bizler,  belediyeler  çeke­  imkânlarını  en  çabuk  vermek  yollarını  bulması
     ceğiz.  Binaenaleyh,  bugün  halihazır  şehirleri­  tavsiyeye  şayandır.  Sözlerimi  daha  fazla  uzat-
     mizin  pekçok  mahalle  ve  semtlerinde  âmme      mıyacağım.  Konu  hepimizin  müşterek  ve  aşağı
     hizmetlerini  gördüğümüzü   sanıyorum    iddia
     edemeyiz.  En  güzel  en  büyük  belediyemiz  is­  yukarı  aynı  karakteri  haiz  bir  önemli  mesele­
     tanbul'da  bile  kanalizasyon  projesi  halâ  pro­  mizdir.  Şunu  da  ilâve  etmeden  geçemiyeceğim.
     je  safhasında  sürünür  bulunmaktadır.  Gece­     Vatandaşla  karşı  karşıya  bulunan   belediye­
     kondu  bölgeleriyle  beraber  merkezi  bölgeleri   lerin  en  fazla  muhatap  olduğu  problem  olan
     de  kalkındırmak   asgarî  sosyal  ihtiyaçlarla    gecekondu   veya  böyle  gayri  nizami  gelişmiş
     karşı  karşıya  bırakmamak  zorundayız.  Bina­     mahallerin  sosyal  ihtiyaçlarının  karşılanması­
     enaleyh,  belediyelerin  gelirlerini  artıracak  ted­  na  muhatap  olan  Belediyelere  gecekondu  ve
     birlere  gitmemiz  lâzımdır.  Bu  da  2  senedenberi  diğer  mesken  siyasetinin  tanzim  ve  tertibinde
     Meclis  ve  Bakanlıklar  arasında  süi-üncemde     büyük  yetkilerin  verilmesi  gerekmektedir.  Bu­
     kalmış  bulunan  bir  tasarının  kanunlaşmasıyla   nu  merkezi  bir  idarenin  insiyatifine  ve  imkân­
     tahakkuk  etmiş  olacaktır.  Bu  tasarı  içişleri  larına  bırakırsak,  tatbikatın  başarılı  olmıya-
     Bakanlığınca  hazırlanmış  olan  Belediye  Gelir­  cağını  ve  ihtiyaçlarımıza  cevap  veremiyeceği-
                                                                   etmekteyiz.
                                                        ni
                                                           tahmin
     leri  Kanunu  tasarısıdır.  Bugün  hepimizin  bil­
     diği  gibi  pek  fonksiyonu  kalmamış  olan  özel       Sözlerimi  burada  bitirirken  hepinizi  hür­
     idarelerden  gayrimenkullerin  bütün  kıymetini    metle  selâmlarım.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14