Page 8 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 8

konudur.  Bugün  için  mevcut  mevzuat  yalnız     fus  kesafeti,  fazla  arazi  ve  arsa  fiatları,  alt
           hazineden  6188  e  ve  ona  ek  çıkan  kanuna gö­  yapı  fiatlarınm  çok  yüksek  olduğu  batı  ve
           re  intikal  etmiş  olan  arsaların  artırmasız  ih­  Marmara  bölgesine  büyük  bir sanayi  yığılmak­
           tiyaç  sahiplerine  kur'a  ile  tevziine  imkân  ver­  tadır.  Bu  yığılma  karşısında  da  haliyle  nüfus
           mektedir.  Bunun  dışındaki  elde  ettiğimiz  ar­  oraya  akmakta   ve  sadece  gecekondu  proble­
           saları  2490  sayılı  kanuna  göre  satmak  zorun­  mi  değil,  onun  yanında  pekçok  tali  sosyal
          dayız.  Bu  da  haliyle  Belediyeleri  mesken  siya­  problemler  de  ortaya  çıkmaktadır.  Hatırladı­
          setinin  maksadından   uzaklaştırmaktadır.  Ar­     ğıma  göre  îmar  Bakanlığının  bu  konuda  ga­
          tırmaya   çıkan  bir  arsanın  sahibi,  parası  en-  yet  isabetli  çalışmaları  var.  Bazı  bölgelerin
          çok  olan  olacak,  en çok ihtiyacı  olan  hiçbir za­  plânlamaları  yapılıyor.  Bölge  plânlama  esası
           man  olmayacaktır.  Binaenaleyh,  arsa  politi­    üstünden  gidildiği  takdirde  önümüzdeki  yılla­
          kasında  şu  iki  hedefi  kısaca  tekrarlamak  sa-  rın  Türkiye'sinde  şehre  akan  nüfusun  ve  hu­
          nıyorumki   iyi  olacak.  Gelişme  sahalarında  is­  nim  ihtiyacı  olan  endüstrinin  dengeli  olarak
          timlâk  yetkisini  ihtiva  edecek  bir  hüküm  yeni  plânlanması  ve  bilhassa  sanayi  bölgelerinin
          tasarıya  konmalı  ve  bu sahalarda elde  edilecek  tesisi  için  yapılacak  olumlu  çalışmalarla  halen
          arsaların  yol  vesair  alt  tesisler  yapıldıktan  sanayi  için  cazip  olmayan  şehirlerde  sanayi
          sonra  tesbit  olunacak  maliyeti  üzerinden  ihti­  tesislerinin  kurulmasına  imkân  verecek  alt  ya­
          yaç  sahiplerine  tevzii  imkânını  temin  edecek   pı  vesair  tesislerin  temini  suretiyle  bir  reka­
          hükümler   yer  almalıdır.  Buna  mani  olan  mev­  bet,  ucuzluk  temin  edildiği  takdirde  bugün
          cut  kanunlar  değişmelidir.  İkinci  konu,  bele­  Marmara'ya,  Batı  Anadolu'ya  toplanmış  nüfu­
          diyeler  bu  haliyle  kendilerinin  başında  çörek­  sun  bölgelerdeki  belli  mihraklar  etrafında  top­
          lenmiş  bubüyük  problemi  halledecek  durumda      lanması,  nüveleşmesi  pekâlâ  mümkün  olacak­
          değildir.  Aşağı  yukarı  bütün  belediyeci  arka­  tır  ve  bu  şekilde  konu  esasından  zaten  bir hal
          daşlarım  bu  konu  üstünde  durdular.  Mesele      yoluna  girmiş  olacaktır.  Temennimiz   bölge
          malî  kaynaklara   gelmekte.  Mevcut  kanunlar      plânlamalarının  daha  sür'atli  yapılması  ve  5
          bu  konuda  da  bazı  fikirler  getirmiştir.  Mese­  yıllık  devlet  plânlarının  bu esaslara göre  nüfus
          lâ,  asker  aileleri  gelirlerinden  tahassül  eden  kesafetini  temin  edecek  birer  cazibe  merkezi
          farklar,  bakiyeler  bina  yapımı  teşvik  kanunu   halinde  olan  sanayi  kuruluşlarını  iktisadî  esas­
          hükümlerine   göre  bir  fonda  toplanmakta  ve     lar  ve  rantablite  esasları  da  nazarı  itibara
          bununla  böyle  sosyal  mesken  sahası  olarak      alınmak  kaydıyla  muhtelif  şehir  ve  merkezlere
          ayrılmış  bölgelerin  alt  yapıları  yapılmakta    dağıtılma  yoluna  doğru  gidilmesidir.  Görülü­
          ama  hangi  belediyemizde  bunlar  artıyorki.  Eli­  yor  ki, şehirleşmeyle  endüstri  başabaş  gitmek­
          mizde  bu  tasisatlarda  bakiye  olmadığı  için  bir  tedir.  Bizde  maalesef  endüstri  önden  gitmekte,
          fon  tesisi  imkânı  maalesef  mümkün  olmadı.     şehirleşme  arkadan  gelmekte,  bunu   önlemek
          Tasarıda  bahsedilen  fon  gayet  isabetli  olacak­  için  biz şehirleşmeyi  düzenler  ve  endüstriyi  da­
          tır.  Yalnız  bunun  diğer  kaynaklara,  yani  tah­  ğıtırsak,  kendiliğinden  mesele  hallolur,  ikinci
          sili  mümkün  ve  gerçekten  gelir  temin  edecek  noktaya  ben  de  işaret  edeceğim.  İstanbul  Sa­
          kaynaklara   bağlanması  şarttır.  Fon  kaynak­    nayi  Odasının  Sayın  Mümessili  çok  iyi  işaret
          ları  real  kaynaklara  dayanmaz  ise  mevcut  fon  buyurdular.  Biz  bir  korku  içerisindeyiz.  Bana
          müessesesi  gibi  hakikate  hiçbir  cevap  verme­  kalırsa   şehirlerin  nüfusunun    artmasından
          yen  nazari  bir fon  ortaya  çıkmak  ihtimali  var­  korkmamak  lâzımdır.  Belli  bir  sanayi  ve  ik­
          dır.  Keza,  bakanlık  emrindeki  fonun  da  bu  is­  tisadî  gelişme,  belli  bir  nüfus  seviyesi  üstün­
          kân  problemiyle  gecekondu  problemi  ile  kar­   de  olur.  Bugün  biz  ne  dersek  diyelim  20  -  30
          şı  karşıya  olan  belediyelere  ihtiyaçları  nisbe-  bin  nüfuslu  şehirler  ve  kasabalarda  büyük
          tinde  tevzii  elbet  isabetli  bir  yol  olur.  İstikba­  sanayi  gelişmesi  hattâ  kültür  gelişmesinin  im­
          le  muzaf  şeylere  gelince;  bu  sanıyorumki,  bi­  kânı  yoktur.  Türkiye  kalkınacaksa  büyük  şe­
          zim  ana  iskân  siyasetimizle  iligli  bir  konu  ola­  hirler  etrafında  kalkınacktır  ve  istikbalin
          caktır.  Bugün  Türkiye  sanayiinin  yerleşmesi,   Türkiye'sinde  büyük  şehirler  bugün  olduğu  gi­
          iki  arkadaşımın  da  ifade  ettiği  gibi,  maalesef  bi  4  ilâ  5  ten  ibaret  kalmıyacaktır.  Keza,  bu
          biraz  tersine  doğru  gelişmektedir.  Zaten,  nü­  konuda  gene  imar  Bakanlığının  Bölge  Plânla-



          54
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13