Page 6 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 6

ikinci  fondan  da,  birinciden  olduğu  gibi,  arsa  ta  gerekli  bütün  şartlar  sağlanamadığından,
           satmalma   veya  kamulaştırma,  gecekondu  böl­    sonuç  almak  mümkün    olmamıştır.  Yeni  tasa­
           gelerinin  kamu  tesislerinin  yapılması,  halk    rının  başarısı,  getirdiği  mekanizmanın,  tatbi­
           konutu  veya  nüve  konut  yapımına  yardım  edil­  katta  nasıl  işleyeceğine  bağlı  kalmaktadır.
           mesi  gibi  konularda  yararlanılacağı  tasanda
           belirtilmektedir.
                                                                   in.  Sonuç.
               Görüldüğü   gibi,  her  iki  fonun  kaynakları      Büjöik   Millet  Meclisinde  görüşülmekte
           arasında  az  çok  farklar  bulımmasma  rağmen,    olan  Gecekondu  Kanunu  Tasarısına  hâkim  bu­
           kullanılacakları  yerler  ve  kullanılama  şekilleri  lunan  ilkeler,  gecekondu  probleminin  çözümün­
           hemen  hemen   birbirinin  aynidir.  Tatbikatta,
           böyle  iki  ayn  fon  bulunmasından  bazı  güçlük­  de,  mahallî  idareler  kadar,  devlete  de  ağır  so­
           lerin  doğması  beklenebileceği  gibi,  yakında    rumluluklar  düştüğünü  kabul  eden  bir  görüş­
           Meclise  gönderilmek  üzere  Başbakanlığa  veril­  ten  kaynak  almaktadır.  Bu yazıda  işaret  etmig
           miş  bulunan  konut  Kanunu  Tasarısının  kur­     olduğ-.ımuz  bazı  noktalardaki  prensip  hatala­
           mayı  öngördüğü  fon  ile,  şimdi  söz  konusu  et­  rına  meydan  verilmezse,  tasarının  kanunlaş­
           tiğimiz  fonun  kajmaklan  arasında  içiçe  gir­   ması,  olumlu  uygulamalara   yol  açabilir.  Fa­
           meler  olduğunu  biliyoruz.                        kat,  unutmamak  gerekir  ki,  şehirlere  olan nü­
                                                              fus  akınlarının  hızı,  bugünkü  gibi  devam  ede­
                                                              cek  olursa,  gecekonduların,  mahallî  idarelerin
               Jf. Diğer  Yardımlar  ve  înşa  Mecburiyeti    sırtında,  taşınması  güç  bir  yük  olarak kalma­

               Gecekondusunu   islâh  edecek  olanlara  da,   ğa  devam  etmesi  normaldir. Bu  sebeple,  yuka­
           yeniden  konut  yaptıracak  olanlara  olduğu  gi­  rıda  söz  konusu  ettiğimiz  "önleme"  tedbirle­
           bi.  Bakanlık  ve  belediyeler  tarafından  teknik  rinin,  amaçlarını  gerçekleştirmeye  yetmemesi
           ve  aynî  yardım  yapılması,  tasarıda  öngörül­   tehlikesi  her zaman vardır.  Tasarı,  "önlemeyi",
           mektedir.  Arsa  ve  kredi  yardımlarına  ek  ola­  yeniden  yaptırılacak  gecekonduların  yıktırıl­
           rak,  bu  çeşit  yardımları  da  elde  eden  vatan­  masından  ibaret  saydığı  görülmektedir.  Oysa,
           daşların,  kredi  ve  arsa  tahsis  tarihlerinden  bunun  daha  geniş  bir  şekilde  anlaşılmasına
           itibaren  bir  yıl  içinde  konut  yaptırmaya  baş­  ihtiyaç  vardır.  Çünkü,  gecekondu  probleminin
           lamaları  ve  konutlarının  en  geç  iki  yıl  içinde  bağlı  bulunduğu  başka  önemli  değişkenler  de
           tamamlamaları   mecburiyeti  getirilmektedir.      vardır.  Nüfus  hareketlerinin  yurt  içinde  den­
                                                              geli  bir  biçimde  dağılması  ve  ucuz  halk  ko­
               Arsa,  kredi  ve  inşa  mecburiyeti,  başarılı  nulan  yapımının  hızlandıniması   bunlardan,
           bir  konut  politikasının  ayrılmaz  ımsurlarıdır.  önemli  bazılandır.
           Yenimahalle  gibi  bazı  başarılı  toplu  yapı  ör­
           nekleri,  bu  üç  unsurun,  birlikte  sağlanması       öte  yandan,  vatandaşlara  da,   evlerinin
           sonucunda  ortaya  çıkmıştır.  Hâlen  yürürlük­    yapımında,  güç birliği  yapma  imkân  ve  sorum­
           te  bulunan  gecekondu  ve  konut  yapımını  teş­  luluğunun  tanınması  gerekir.  Emeğin  nispeten
           vik  mevzuatında  da,  inşa  mecburiyeti  ve  arsa  ucuz  olduğu  Türkiye  gibi  ülkelerde,  bu güç bir
           yardımı  yer  almış  olmasına  rağmen,  tatbikat­  iş  sayılmayabilir.


















          52
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11