Page 5 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 5

2.  îslâh,,  Tasfiye  ve  önleme                   Ancak,  bu  sosyal  düşüncenin,  sadece  bir
                                                            gecekondusu  bulunanlara  uygulanma     imkânı
             îslâh,  tasfiye  ve  önleme  tedbirleri,  gece­  vardır.  Yani,  bir  kimsenin  birden  fazla  gece­
        kondu  edebiyatımıza  birkaç  yıldanberi  ve  Kal­  kondusu  varsa,  bu  vatandaşın,  oturduğu  gece­
        kınma   Plânının  bir  tavsiyesi  olarak  girmiştir.
                                                            kondu   dışında,  diğerlerinin  yıkılmasını  dur­
        Buna   göre;  yeniden  gecekondu  yapılması  ön­    durmaya   veya  geciktirmeye  hakkı  olmıyacak-
        lenecek,  İslahı  mümkün  olan  gecekondular  İs­   tır.  Böylece,  gecekondu  ticaretinin  koruna-
        lah  edilecek  ve  içinde  oturulamıyacak  derece­  mayacağı  da  belirtilmiş  olmaktadır.
        de  kötü  şartlar  içinde  bulunan  gecekondular
        da,  içinde  oturanlara  yer  gösterilmek  şartiyle     Tasarıda  yer  alan  önemli  hükümlerden  bi­
        yıktırılacaktır.  Memleketimizde,  3-4  yıldanbe­   ri  de,  gecekondu  bölgelerindeki  bütün  yapı  ve
        ri  uygulanmakta   olan  politikanın  esasları  kı­  arsa  sahiplerine,  kamu  hizmet  ve  tesisleri  için
        saca  bımlardır.                                    yapılacak  harcamaların   tamamına.   Belediye
                                                            Gelirleri  Kanununda gösterilen  şekil  ve  ölçüler
             Yeni  tasarının  da,  bu  esaslardan  hareket  de  katılma  mecburiyeti  yükleyen  hükümdür.
        etmekte  olduğunu  görmekteyiz.  Bir kere,  tasa­   Bu  suretle,  gecekondu  da ve  dolayısıyle  şehirde
        rı,  yeniden  gecekondu  yapılmasına  son  ver­     yaşamanın,  bedeli  ve  fiyatı  olmıyan  bir  imti­
        mek  istemekte  ve  yapılacak  gecekonduların  her  yaz  olmaktan  çıkarıldığını  da  görmekteyiz.
        imkândan   yararlanarak  yıktırılacağım  öngör­
        mektedir.  Eski,  yani  bugünkü  mevzuattakin-          3.  Malî  İmkânlar
        den  farklı  olarak,  gecekondu  yıkma  işi,  sade­
        ce  belediye  zabıtasının  omuzlarında  bırakıl-        Gecekondu   Kanunu  Tasarısı,  yapılmak  is­
        mamaktadır.   Belediyelerin,  ihtiyaç  duydukları   tenen   işlerin  kolaylıkla  gerçekleştirilmesini
        takdirde,  yardım  için,  mülkiye  âmirlerine  baş­  sağlamak  üzere,  iki  ayn  fon  kurulmasını  ön­
        vurabilecekleri  ve  Devlet  ve  belediye  zabıtala­  görmektedir.  Birinci  fonun  kaynakları  arasın­
        rının  işbirliği  yapmaları  imkânı  sağlanmakta­   da;  belediyelerin  arsa  ve  arazi  satış  ve  kira
        dır.  Bu, adı  geçen  idarelere,  bir  imkân  olduğu  hâsılatı,  gecekondu  bölgelerinde  oturanlarm
        kadar,  ayni  zamanda  bir  vecibe  ve  sorumluluk  hizmet  harcamalarına   katılma  payları,  bele­
        olarak  yüklenmektedir.                             diye  bütçelerinden  ayrılacak  % 1  1er  ve  diğer
                                                            bazı  gelirler  vardır.  Bu  fondan,  gecekondu
             Gecekondu   islâh  bölgelerinde  bulunan  ge­  bölgelerinin  kamu  hizmet  ve  tesislerinin  yapıl­
        cekonduların  sahiplerine  ,gösterilecek  esaslar   masında,   arsa  sağlanmasında,  halk  konutu
        dairesinde,  gecekondusunu  2  yıl  için  de  islâh  veya  nüve  konut  yapılmasında,  ilgililere  yar­
        etmesi  mecburiyeti  konmaktadır.  Tasarıya  gö­    dım  etmek  için  yararlanılacağı  anlaşılmakta­
        re,  belediyeler,  verilmiş  olan  bu  süre  içinde,  dır.
        islâh  edilmeyen  gecekonduları  yıkmaya  yetki­
        li  olacaklardır.                                       Diğer  yandan,  tasarı,  daha  çok  merkez­
                                                            deki kaynaklardan  beslenen  ikinci  bir fon  daha
             İçinde  oturulamıyacak  durumda   bulunan      öngörmektedir.  Bu  fonun  gelirleri;  İmar  ve
        gecekonduların  yıktırılması  da,  iki  şarta  bağ­  İskân  Bakanlığı  bütçesinden  ayrılacak  ödenek­
        lanmaktadır.  Bir  kere,  gecekonduda  yaşayan      ler.  Emlâk  Kredi  Bankasının,  Sosyal  Sigor­
        kimse,  gecekondunun   sahibi  ise,  kendisine  ar­  talar  kurumunun.   Emekli    Sandığının   ve
        sa  ve  kredi  yardımı  yapılıp  konut  inşa  ettir­  kamu  kaynaklı  konut  kredisi  veren  kurumla­
        mesi  sağlanmadıkça;  eğer  gecekondunun  sahi­     rın  bütçelerinde  konut  kredisi  olarak  ayrılan
        bi  değilse,  yine  konut  sahibi  oluncaya  kadar,  meblağların  belli  bir  oranı,  kredi  alacakların
        oturmakta   olduğu  kecekondunun  yıktırılmama-     kredi  ortaklık  payları  ile  ödeyecekleri  taksit
        sı  öngörülmektedir.  Görüldüğü  gibi,  tasarı,  ge­  ve  fazilerden  ve  diğer  bazı  gelirlerden  ibaret­
         cekondu  problemini,  içinde  oturan  vatandaşla­  tir.  Fonlardan,  her  ikisinden  yapılacak  yar­
        rın  güç şartlar  içinde  kalmalarına  meydan  ver­  dımların  da  % 5  faizli  ve  20  yıl  vâdeli  olduğu
         meden  çözerek  bir  sosyal  amaca  hizmet  etmek  görülmektedir.   Bunların    kuUamlışlarmdaki
         istemektedir.                                      amaçlar  birbirine  çok  benzemektedir.  Nitekim,


                                                                                                        51
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10