Page 4 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 4

Devlet,  gecekondu   problemlerini  çözme      tür.  Belki,  uzun  süre  ile  kiralama,  daha  isa­
              çabalarına  katılmakla,  bir  bakıma  kendi ihma­  betli olurdu.
              li  ve  basiretsizliği  sebebiyle  doğmasına  sebep
             olduğu  büyük  bir problemi, belediyelerin  omuz­       Tasan,    gecekondu   bölgelerindeki  veya
              larında  bırakmamış  ve  sorumluluğun  sonuçla­    ucuz  konut  yapılmasına  karar  verilen  bölge­
              rını  paylaşmış  olacaktır.                        lerdeki  arazi  ve  arsaların,  belediyelerce  kamu-
                                                                 laştırılabileceğini  de  öngörmektedir.  Bundan

                  //.  Yeni  Gecekondu Kanunu    Tasartst        maksat,  gecekondu  inşa  edilmiş  bulunan  özel
                                                                 mülkiyetteki  arsaların  anlaşmazlık  konusu  ol­
                  Bugünlerde  Büyük   Milelt  Mecisinde  görü­   maktan   çıkarılmasıdır.  Ancak,  kamulaştırma,
              şülmekte  olan  gecekondu  kanunu  tasarısı,  bu   bir  para  ve  bedel  ödeme  işidir.  Bu sebeple,  he­
              barınaklarda   yaşıyan  bir  buçuk  milyondan      le  de  gecekondu  semtleri  pek  çok  bulunan bü­
              fazla  insanı  olduğu  kadar,  Türk  kamu  oyunu   yük   şehir  belediyelerimizin,  bu  tasarıdaki
              da  yakından  ilgilendirmektedir.  İmar  ve  İskân  amaçlar  için  yapacakları  kamulaştırma  bedel­
              Bakanlığında  kurulan  bir  komisyon   tarafın­    lerini  bulmakta  güçlükle  karşılaşmaları  bek­
              dan  çok  kısa  bir  süre  içinde  hazırlanmış  ol­  lenebilir.
              masına  rağmen,  tasarının  aceleye  getirilmiş
              olduğunu  söylemek  kolay  değildir.  Çünkü,  ta­      Belediyeler,  bu  yollarla  ellerine  geçecek
              sarının  hazırlanmasında,  birkaç  yıldanberi  bu  olan  arsaları,  ucuz  konut  yapımına  ayıracak­
              alanda  yapılmış  olan  çalışmalardan  da  yarar­  lardır.  Ancak,  değeri  yüksek  olup,  ucuz  konut
              lanıldığı  anlaşılmaktadır.  Bu  yazıda,  tasarının  yapımına  ayrılması  uygun  görülmeyenlerin,
              belediyelerimizi  en  çok  ilgilendiren  önemli  il­  belediyeler  tarafından  kiraya  verilmesi  veya
              keleri  üzerinde  kısaca  durmak  ve  görüşlerimi­  satılması  da,  tasarının  hükümleri  arasındadır.
              zi  belirtmek  istiyoruz.                          Buradaki,  satışa  imkân  veren  hükmün  de,  çağ­
                                                                 daş  arsa  politikası  esaslarına  uygun  düşmediği
                  1)  Arsa konusu                                söylenebilir.  Bunlardan  başka,  bu  arsalardan
                  Gecekondularla    ilgili  çeşitli  kanunlar    bir  kısmının,  dükkân,  fırın,  sinema  ve  garaj
              (5218,  6188,  7367),  belli  şartlar  altında,  ge­  gibi,  konut  dışında  kalan  genel  ihtiyaçlarla  il­
              cekondu  yapımını  önlemek  üzere,  Devlete,  Özel  gili  özel  tesislere  ayrılabileceği  de  öngörül­
              İdarelere  ve  daha  başka  bazı  kuruluşlara  ait  müş  bulunmaktadır.
              arsaların,  belediyelerin  mülkiyetine  geçmesini      Tasarıya  göre,  arsalar,  öncelikle,  gecekon­
              emretmişlerdir.  Yeni  tasarı,  arsa  devredecek   duların  islâhı  ve  tasfiyesi  sebebiyle  açıkta ka­
              olan  kuruluşlara.  Vakıflar  İdaresi  dışta  kal­  lanlara  ve  diğer  konutsuz  vatandaşlara  veri­
              mak  üzere,  katma  bütçeli  idareleri  de katmak­  lecektir.  Arsa  yardımlarından  yararlanacak
              ta  ve  belediyelerin  bu arsaları,  herhangibir be­  olan  kimselerin,  yoksul  ve  dar gelirli insanlar
              del  ödemeksizin  devralmasını  âmir  bulunmak­    olmaları  da  gerekmektedir.
              tadır.  Bu  genel  hükme  rağmen,  tasarıda,  ge­
              cekondu  bölgeleri  içinde  kalıp.  Vakıflar  Genel    Arsalar,   vatandaşlara  düşük   bedellerle
              Müdürlüğüne   ait  olan  binalı  ve  binasız  taşın­  verilecek,  yani  bu  arsaların  mülkiyeti,  sonun­
              maz  malların  mülkiyetinin  de,  kamu  hizmet­    da  belediyelerin  elinden  çıkmış  olacaktır.  Bu­
              lerine  ayrılmış,  yada  eski  eser  niteliğinde  ol­  nun  yerine,  yukarıda  da  işaret  edildiği  gibi,
              mamak    şartiyle  belediyelere  intikal  edeceği  bunların  çok  uzak  sürelerle  ilgililere  kiralan­
              öngörülmüş  bulunmaktadır.  Demek   ki,  gece­     ması  yollarının  aranması,  belediyelerin  plânlı
              konduların  arsa  sorunlarının  çözümünde,  ta­    çalışmalardaki  elastikiyetini  arttırabilirdi.
              sarı,  kamu  kuruluşlarına  ait  arsalara  bir  can
              kurtaran  simidi  gibi  yapışmaktadır.  Fakat,  en     Tasan,   spekülâsyonu  önlemek  üzere,  ve­
             sonunda,  gecekonduda   yaşıyan   vatandaşların     rilecek  olan  arsaların  ve  bu  arsalar  üzerinde
              mülkiyetine  geçecek  olan  bu  arsaları,  nasıl   inşa  edilecek  olan  binaların  20  yıl  süre  ile  sa-
              kullanılacakları  da  kontrol  edilemiyeceğine,    tılamıyacağını  ve  kiralanamıyacağmı  da  ön­
              kamu  elinden  almak tartışılabilir  bir teşebbüs­  görmektedir.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9