Page 6 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 6

işleri  Bakanlığında  ayrı  teşkilât  kurulması  yo­  sının  6  ncı  maddesinde  (Mahallî  idarelerin  fis-
            luna  gidilemiyeceğine  göre  sözü  geçen  Bakan­   kal  gelirleri,  devlet  ve  mahallî  idareler  arasın­
            lığın  rolü  daha  ziyade  sembolik  veya  koordinas­  da  gelirlerin /bölüşülmesi  düzeni  içinde  özel  ka­
            yon  sağlayıcı  olmaktan  ileri  gidemiyecektir.    nunlara  göre  bu  idarelere  tahsis  edilen  vergi,
                                                                harç  ve  benzerleri  ile  genel  bütçeye  giren  Dev­
                 Köylerle  belediyelere  ait  mevzuatın  aynı   let  vergi  hasılatı  toplamından  bu  kanuna  göre
            hak  ve  imtiyazlar  çerçevesinde  birleştirilmesini  ayrılarak  mahallî  idareleri  devredilen  paylar­
            istemekle  köy  işleri  için  ayrı  bir  Bakanhk ku­  dan  terekküp  eder)  denmektedir.
            rulmasını  savunmak  da  çatışıyor.
                                                                    Kanunun   6  ncı  maddesi  mahallî  idarelere
                 içişleri  Bakanlığında  bütün  mahallî  idare­
            lerin  işleriyle  uğraşan  bir  Genel  Müdürlüğün   aşağıda  yazılı  gelir  kaynaklarından  pay  alına­
            mevcut  olmakta  devam  edişinde  de  aynı  çatış­  cağını  belirtmektedir.
            mayı  görmek   mümkündür.                               1  —  Gelir  vergisi.,

                 Kitapta  belediye  ve  köy  idarelerinin  hak      2  —  Kurumlar  vergisi.
            ve  yetkUeri  arasındaki  eşitsizlikler  birer  birer   3  —  Veraset  ve  intikal  vergisi.
            gösterilmiştir.                                         4  —  Emlâk  alım  vergisi.
                 Köylerin  kalkmması  için  yapılacak  pek  çok     5  —  Motörlü  kara  taşıtları  vergisi.
            şeylere  ihtiyaç  olduğu  bir  gerçek  olmakla  be­     6  —  Gider  vergileri  (Tekel  gelirleri  dâhil)
            raber  bunun  sağlanması  köylerin  özellikleri,  ni-   7  —  Gümrük  vergisi  (Belediye  payı  dâhü)
            teUkleri  ve  imkânlarının  darlığı  da  gözönünde      8  —  Damga  vergisi.
            bulundurularak  ihtiyaçlarını  karşılayacak  te­        Halbuki  içişleri  Bakanlığının  belediye  ge­
            sislerle  bunları  gerçekleştirecek  kaynakların  ve  lirleri  için  hazırladığı  tasanda  belli  gelir  kay­
            teknik  teşkilâtın  meydana  getirilmesine  bağlı­  nakları  yerine  bütçenin  tamamından  pay  ayrıl­
            dır.
                                                               ması  sistemi  ön  görülmektedir  ki  şimdikinden
                 Köy  ve  belediye  gelirleri  arasındaki  eşitsiz­  fazla  bir gelir  sağlamıyan  Maliye tasarısına  nis-
            lik  kitapta  ayrı  bir  bölüm  içinde  inceleme  konu­  betle  belediyelerimizin  daha  lehinedir.  Maliye
            su  yapılmış  ve  aynı  mahallî  hizmetleri  görmek­  tasarısı  belediyelerimizin  içinde  bulunduğu  sı­
            le  vazifeli  bu  iki  idarenin  gelir  kaynaklarındaki  kıntıları  giderici  bir  imkân  sağlamamaktadır.
            önemli  farklar  belirtilmiştir.                    Şurasını  da  belirtelim  ki  gerek  Maliye  tasarısı,
                                                               gerek  içişleri  tasarısı  Devlet  gelirlerinden  pay
                Yazar,  gelirler  konusunda  aşağıdaki  tek­   ayrılması  konusunda  köyleri  hesaba  katmakta,
            lifleri  öne  sürmüştür  :                         değildir.  Maliye  tasarısı  yalınız  arazi  vergisinin
                 1  —  Tek  bir  mahallî  idareler  gelir  kanımu  belediye  sınırları  dışmda  ve  il  sınırları  içindeki
            çıkarılması.                                        %  de  noksanını  iller  Bankasında  açılacak  iller
                2  —  Hemşerilik  vergisi  ihdası.             arası  müşterek  bir  fona  ayırdıktan  sonra  bu­
                3  —  imecenin  vergi  borçlarını  para  ola­  nun  yüzde  ellisini  köylere  tahsis  etmektedir.
            rak  ödeyemiyeceklere  münhasır  tutulması.             Geri  kalan  yüzde  onlar,  giderlerini  karşıla-
                4  —  Bütün  tahsilatın  Devletçe  tek  elden  mıyacak   durumda    bulunan  il  özel  idarelerine
            yapılması.                                         yapılacak  yardımlar  için  kullanılacaktır.
                 5  —  Mahallî  idarelere  yüklenen  payların
            kaldırılması.                                           Hemşerilik  vergisi  meselesi,  vatandaşların
                                                               oturdukları  yerlerin  mahallî  hizmetlerine  gelir­
                Gelirler  için  tek  kanun  çıkarılması  gelir
            kaynaklarının  hepsinin  millî  gelirden  elde edü-  leri  nisbetinde  katılmalarını  sağlamak  için  öte­
                                                               den
                                                                        düşünülmekte
                                                                    beri
                                                                                       idi.
            mesi  ve  vergi  gelirlerinin  hizmetlerin  genişliği
            ölçüsünde  Devletçe  mahallî  idareler  arasında,       Bu  konu  oturma  vergileri  grubu  içinde  ko­
            bir  bölüşmeye  tabi  tutulması  esasına  dayanır.  nut  vergisi  ve  geçici  oturma  vergisi  ile  iş  yeri
            Buna  malî  tevzin  denir.  Nitekim  Maliye  Bakan­  vergisi  olmak  üzere  içişleri  Bakanlığı  tasarı­
            lığınca  hazırlanan  malî  tevzin  kanunu  tasarı­  sında  üç  esas  altında  yer  almıştır.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11