Page 7 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 7

Bu  kaynaktan  nasıl  faydalanüır?             ifası  çin yapacakları  teklifleri  inceliyerek  hazır­
                                                       layacakları  1  yıllık  program  dairesinde  Mahal­
        232  sayılı  kanunla  vücut  bulan  Müşterek
    Trafik  Fonu'ndan nasıl  yararlanılacağı  6085 sa­  lî  idareler  Genel  Müdürlüğünün  teklifi  ile  İçiş­
    yılı  Karayolları  Trafik  Kanununun  sözü  geçen  leri  Bakanının  tasdiki  ile  ilgili  belediyeler  ve  İl
                                                       Özel
                                                                               olunur.
                                                                        tahsis
                                                            İdarelerine
    9.  maddesinde  ve  bu  kanuna  232  sayılı  kanunla
    eklenen  geçici  10.  maddeye  göre  hazırlanan  ve    Bu  paralar  adı  geçen  Mahallî  İdarelerce
    17/4/1961  gün,  5/1102  sayılı  Bakanlar  Kurulu  hiç  bir şekilde  tahsis  maksadı  dışında  kullanıla­
    kararı  ile  jdirürlüğe  konulan  Karayoları  Trafik  maz.)
    Tüzüğü'nün  12.  maddesinde  belirtilmişti.  Aynı
    hükümler  197  sayılı  kanunun  17.  maddesinde        Uygulamada,   bu Fon'dan yararlanmak iste­
    genişlik  ve  açıklık  kazanarak şu  muhtevayı  al­  yen  idareler  17.  madde  muhtevasına  verdikleri
    dı  :                                              mânaya  göre  hazırladıkları  teklif  müracaatları­
                                                       nı  içişleri  Bakanlığına  yapmışlar;  ilgili  komis­
        (Madde   17  —  Bu  kanun  gereğince  alman    yon  bunları  değerlendirerek  dağıtımları  yapa-
    motorlu  kara  taşıtları  vergisi  ile  Karayolları  gelmiştir.  Ancak  bu  safhada  ortaya  çıkan  teza­
    Trafik  Kanununa  göre  trafik  zabıtasınca  tahsil  hürler  göstermiştir  ki  yılda  10-12  milyon  civa­
    olunan  cezaların  yıllık  tahmini  üzerinden  %  11  rında  olan  ödenekle  istekleri  karşılamak  kabil
   nisbetinde  belediyelere,  %  3  nisbetinde  îl  özel  olmadığı  gibi  vâki  tahsislerin  sonucunu  kovala­
   idarelerine,  %  19  nisbetinde  Müşterek  Trafik   mak  bir  zarurettir;  müessesenin  kendisinden
    Fonuna  verilmek  üzere  Maliye  Bakanlığı  bütçe­  beklenen  hizmeti  görebilmesi  için  az politik  - çok
    sine  ödenek  kaydolunur.                          teknik  bir  muhteva'ya  erişmesi  lüzumludur;
                                                       kolayca  para  istihsal  etmek  ümidi  içinde  ilgili
        Yıl  sonunda  sağlanan  gelir  bütçeye  konulan  idarelerin  alelacele  ve  muhtemelen  büyük  mad­
    ödeneklerden  fazla  veya  eksik  olduğu  takdirde  dî  fedakârlıklar  bahasına  yaptırdıkları  plân,
    keyfiyet  ertesi  yıl  ödeneklerinin  hesabında  na­  proje  ve  keşifler  esasında  yetersizdir.  Vs... Bu
    zara  alınır.                                      itibarla  "Trafik  mevzuu  ile  ilgili  hizmetler"  adı
        Belediyelere,  İl  Özel  İdarelerine  ve  Müşte­  altında  kanunda  kasdedilen  hizmetlerin  neler­
    rek  Trafik  Fonuna ait  ödeneklerin  her  ay  sonun  den  ibaret  olduğu  ve  tekliflerde  prensip  olarak
   da  eşit  taksitler  halinde  ve bir önceki  yılın  hası­  hangi  belgelerin  aranacağının  komisyonu  teşkil
   lat  fazlası  ertesi  yılın  birinci  ayı  sonunda  top­  eden  Mahallî  İdareler,  Karayoları  ve  Emniyet
   tan  içişleri  Bakanlığı  emrine  ayrı  ayrı  üç  hesa­  Genel  Müdürlükleri  temsilcileri  arasında  proto-
   ba  kaydedümek   üzere  İller  Bankasına  tediye    kollarla  tesbit  edilmesi  zarureti doğmuş  ve  Fon
   olunur.                                             un  dağıtımına  ait  esasları  gösterir  bir  yönetme­
                                                       lik  tasarısı  hazırlanmakla  beraber  bu tasarı  hu­
        İller  Bankasında  İçişleri  Bakanlığı  emrinde  kukî  değer  kazanıncaya  kadar protokollarla tes­
    her  ay  toplanan  bu  paralardan :                bit  edilen  esaslara  bağlı  kalmak şart  görülmüş­
        1  —  Belediyelere  ve  İl  Özel  İdarelerine  ait  tür.
    olanları  bankaca  en geç ertesi  ayın  15  ine kadar   Hemen  ifade  edelim  ki  bu  protokoUar  tem­
    Belediyelerin  ve  illerin  son  genel  nüfus  sayımın  silcilerin  gerçekten  mesleklerinin  gereklerine
    daki  nüfus  miktarlarına  göre  kendilerine  dağı­  hakkıyle  vakıf  olmalarının  tabiî  bir sonucu  ola­
    tılır.                                             rak  bir  "uzlaşma  formülü"  halindedir.  Meselâ
                                                       Karayolları  Genel  Müdürlüğü  temsilcisi  mate-
        Bu paylar belediyeler  ve İl Özel  İdarelerinin  matikî  tesbitlere  dayanan  bir  kesinlikle  ancak
    borçlarına  mahsup  edilmez.
                                                       trafik  yoğunluğunun  çok yüksek  olduğu  mahal­
        2  —  Müşterek  Trafik  Fonuna  ait  olanları.  lerde  trafik  hizmetlerinin  söz  konusu  olabilece­
    Mahallî  İdareler,  Emniyet  ve  Karayolları  Ge­  ğini  ileri  sürerken  Emniyet  Genel  Müdürlüğü­
    nel  Müdürlüğünce  seçilen  birer  şahıstan  teşek­  nün  kazalar  üzerindeki  hassas  temsilcisi  kaza
    kül  edecek  bir  komisyonun.  Belediyelerin  ve II   sayısının  çok  olduğu  yerlerde  bu  hizmetlere  ön­
    Özel  İdarelerinin  bizzat  başarma  imkânı  bula­  celik  tanımak  gerektiğini  savunmakta,  ıssız
    madıkları  trafik  mevzuu  ile  ilgili  hizmetlerin  yurt  köşelerindeki  bahtsız  ve  her  şeyden  yok-


                                                                                                  245
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12