Page 8 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 8

ve  telâfisi  hiçbir  zaman  mümkün  olmıyan  so­  kadar  park  yerini  de  özel  teşebbüsün  sağlama­
             nuçlar  ortaya  çıkabilir.                         sı  gerekiyor.
                 Beş  ciltte  yajnnlanmış  olan  Düsseldorf          Yapılan  hesaplar  ve  başka  yerlerdeki  uy­
             ulaştırma  etüdleri  grafik,  harita  ve  tablolarla  gulamalar  bir  arabayı  park  etmek  için  gerekli
             zenginleştirilerek  anlaşılması  kolay  bir  hale  bulunan  sahanın  ortalama   maliyeti  hakkında
             getirilmiştir.  Bunların  fazla  ayrıntılarına  gir­  fikir  veriyor.
             meden,  şehirciliğimiz  bakımından  çok  önemli        Park  yeri  ihtiyacını  karşılamak  üzere  ya­
             olabileceğini  düşündüğümüz,  oto  park  yeri  ih­  pılması  bahis  konusu  olan  binalar  iki  gruba
             tiyacı  hakkında  bazı  örnekler  vermekle  yetine­  ayrılır  :
             ceğiz.                                  I              a)   Asansör  tertibatı  olanlar,
                 Federal  Almanya    Garajlar   Kanunu'nun          b)   Asansör  tertibatı  olmıyanlar.
             koyduğu  normlar,  Almanya'nın  ve  diğer  Batı        Asansör   tertibatı  olan  binalarda  bir  ara­
             memleketleri   büyük  şehirlerinin  çahşmaları     ba  park  yerinin  maliyeti  2.000  ile  13.000  Mark
             gözönünde  bulundurularak    Düsseldorf  şehri­    arasında  değişiyor.  Asansör  tertibatı  olmıyan-
             nin  oto  park  yeri  ihtiyacının  tespitinde  aşağı­  larda  ise  bu  rakam  2.000-8.000  Marktır.  Düs­
             daki  ölçüler  kabul  edilmiştir.                  seldorf  belediyesi  beher  park  yeri  için  ortala-

                             Düssoldrof  şehrinin  merkezinde  türlü  maksatlar  için  park  yeri  ihtiyacı  oranları

                         Bürolarda                120 m2  brüt  kat  alanı  için            bir  park  yeri
                         Büyük  mağazalarda        90
                         Mağazalarda               60
                         Sanayi  ve  el  san.     120
                         Depolarda           "    120
                         Tiyatro  ve  kon.  s.     15 koltuk  için
                         Sinemalarda               20
                         Basit  gazino,  lokan.    50       "   veya  100  m2
                         tyice  gazino,  lokan.    20                40
                         En  iyi  gazino,  lokan.  10   "    "   "   20  "
                         Otellerde                 3 yatak  için
                         Hastsınelerde             6  -  tf  İt
                 Konut,  münferit                  1 konut  veya  100  m^  için
                 Konut,  sıra  evler               2        "   250  "  "
                 Konut,  bloklar          .        5        "   350  "  "

                 Yapılan  çok  ince,  ayrıntılı  hesaplardan  ve  ma  5.000  Mark   kabul  etmiş   ve  böylece
            araştırmalardan    sonra,  Düsseldorf  şehrinin     (5.000X10.000)  50  milyon  rakamı  elde  edilmiş­
            merkezinde  24.583  vasıtaya  park  yeri  sağla­    tir.
            mak   gerektiği  tespit  edilmiştir.  Bugün  ise  bu    Sonuç  :
            ihtiyacın  ancak  yarısından  azı  karşılanabiliyor.    Prof.  Tamms'm  dediği  gibi,  ulaştırma  gü­
            Halen  bu  şehirde  arsalardan  faydalanmak  su­    nümüzün    problemi  değildir.  O  geçmişte  de
            retiyle  4.628  arabaya,  park  yeri  sağlamak      önemli  olmuştur.  Fakat  motorun    keşfinden
            mümkün    olmakta,  7.153  park  yeri  de  caddele­  sonra  ulaştırma,  caddelerimizde  beklenmiyen
            rin  kenarlarında  bulunmaktadır.  Karşılanama­     bir  hızla  artmış  bulunuyor.  Öte  yandan  çok
            yan  ihtiyaç,  yani  açık  ise  12.802  dir.        büyük  iskân  alanlarının  teşekkülü,  artan  nü­
                 Malî  yön  :                                  fus  kesafeti,  yükselen  millî  gelir  insan  ve  eş­
                 İhtiyacın  tümü  için  yalnız  inşa  masrafı   ya  nakliyatının  da  çoğalması  sonucunu  doğur­
            olarak  62  milyon  Mark  sarfetmek  gerekiyor.    muştur.
            10.000  park  yeri  20  binada  sağlanacak  ve  bu      Eski  yüzyıllardan  kalan  caddeler  genel  ola­
            maksatla  50  milyon  Mark  harcanacaktır.  2.400  rak  şehirlerin  merkezlerine  yönelmiştir.  Toplu

            126
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13