Page 7 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 7

Düsseldorf           Şehrinin         Uiaştırması            Hosıi      Plânlandı


                                                                     Yazan  :  Prof.  Fehmi  YAVUZ

         ikinci  Cihan  Savaşı,  şehircilikte  etüde  ö-     işte  Düsseldorf'un  ulaştırma  plânını  ha­
     nem  verme  bakımından  da  ciddi  bir dönüm  nok­  zırlamak  için  yapılan  etüdlerle  ulaştırma  ile
     tası  teşkil  eder.  Savaşın  yıkıntılarını  çok  kısa  ilgili  bütün  hareketler  ve  olaylar  incelenmiştir.
     sayılabilecek  bir  süre  içinde,  hem  maddî  ve  Bunun  yanında  iktisadî  bünye  ve  gelişme  hak­
     hem  de  manevî  alanda  ortadan  kaldıran  mem­   kında  da  bügi  sahibi  olmak,  şehrin  çevresi  ile
     leketler,  bu  başarılarını  büyük  ölçüde  her  işi  olan  münasebetini  incelemek  de  gerekli  bulu­
     ciddi  ve  tarafsız  etüdlere  dayandırmakla  sağ­  nuyordu.  Bütün  bu  ihtiyaçları  karşılamak  için
     lamışlardır.  Alman  mucizesini  bir  bakıma  bi­  1954  ile  1959  yıllan  arasında  insan,  eşya  nak'
     lerek  iş  yapmanın,  hislere,  tesadüflere  değil,  liyatı,  kamu  sektörünün  ve  özel  sektörün  bu
     rakama,  hesaba,  araştırmaya  dayanmanın  bir     alandaki  rolleri,  yaya  trafiği...  hakkında  tür­
     âbidesi  saymak  gerekir.                          lü  sayımlar  yapılmış,  istatistikler  hazırlanmış­
         Savaştan  çok  ağır  zararlarla  çıkmış  olan  tır.
     şehirler  arasında  Düsseldorf  da  vardı.  Bu  şeh­   Bütün   bu  araştırmalarla  aşağıdaki  prob­
     rin  yalnız  ulaştırması  için  yapılmış  ve  beş  cilt­  lemlerin  çözülmesi  ve  cevaplandırılması  isteni­
     te  toplanmış  olan  etüdlerden  faydalanarak  bu  yordu  :
     alandaki  çalışmaların  önemini  belirtmeğe  ça­       1  —  Düsseldorf'da  bugün  ve  yarın  karşı­
     lışacağız.                                         lanması  gerekmekte  olan  trafik  hacmi,
         1950  de  Düsseldorf'da  25  kişiye  bir  mo­      2  —  Münferit  ulaştırma  sistemlerinin  ba­
     torlu  taşıt,  60  kişiye  de  bir  hususî  araba  düş­  şarabileceği  işler,
     mekte  idi.  1960  da  sırası  ile  bu  rakamlar  7,3  3  —  Plânlanan  işleri  gerçekleştirmek  tek­
     ve  10  olmuştur.  Son  yıllarda  Almanya'da  or­  nik  bakımdan  mümkün    müdür?
     talama  her  yıl bir  milyondan fazla  hususî  ara­    4 —   Yapılacak  işler  şehircilik  bakımından
     ba  hizmete  girmektedir.  Başka  yerlerde  yapı­  savunulabüir  mi?
     lan  hesap  ve  etüdlerden  de  faydalanılarak  iş­    5  —   Yapılacak  işler  iktisadî  bakımdan
     ba  (doyma)  noktasının  beher  nüfusa  üç  mo­    savunulabilir  mi?
     torlu  taşıt  olduğu  ve  Düsseldorf  şehrinin  20-25  6  —  Bütün  bu  işlerin  ortaya  çıkaracağı
     yıl  sonra  bu  amaca  ulaşacağı  kabul  edilmek­  malî  yük  nedir?
     tedir.
                                                             7  —  Teknik,  işletmecilik  ve  malî  yönleri
         Motorlu  taşıtların  sayısı  kadar  gördükle­  gözönünde  bulundurularak  hazırlanacak  zaman
     ri  işler,  taşıma  kapasiteleri,  durmaları  veya  plânı  iktisadî  gelişmeye  ayak  uydurabilecek
     hareket  halinde  olmaları  da  plânlamaya  etki­  mi?
     li  olmaktadır.  Öte yandan  raya  bağlı  olan  ulaş­  Herhangi   bir  konuda  olursa  olsun,  prob­
     tırma  araçları  da  vardır.  Bunlar  yer  altında  lemin  olduğu  gibi  ve  bütün  yönleri  ile  görül­
     veya  yer  üstünde  hareket  ederler.  Bunlardan   memesi   anarşi  yaratır.  Düsseldorf  şehrinin
     yer  altından  ve  yer  üstünden  kesintili  olarak  ulaştırma  işlerinin  plânlanmasmda  da  ekonomi
     faydalananlar  da  vardır.  Düsseldorf  şehrinin   prensiplerinden,  tekniğin,  matematik  ve  fizik
     ulaştırması  plânlanırken  Avrupa'nın  en  önem­   ilimlerinin  verilerinden  faydalanmak  suretiyle,
     li  ulaştırma  yollarından  biri  olan  Ren nehrinin   böyle  bir  tehlikeli  duruma  düşmemek  için  el­
     kıyısında  bulunması  da  şüphesiz  ihmal  edile­  den  gelen  yapılmıştır.
     mezdi.                                                  Sağduyunun   bu  alandaki   rolü  de  ihmal
         Taşıttan  faydalananlar  yolculuklarının  ba­  edilemez.  Ancak   modern  ulaştırma   tesisleri
     şında  veya  sonunda  yaya  olarak  da  yollardan  çok  büyük   yatırımlarla  meydana   getirildiği,
     faydalanırlar.  Aynca  yerine  ve  zamanına  gö­   insan  hayatına  büyük  ölçüde  tesir  ettiği  için
     re,  hiç  taşıta  başvurmadan  yollardan  faydala­  burada  baş  sorumluluğu  ilmin  ve  tekniğin  yük­
     nanlar  da  az  veya  çok  olacaktır.              lenmesi  gerekmektedir.   Böyle  olmazsa  tamir


                                                                                                   125
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12