Page 7 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 7

zifesini  Encümen  yapar.  Belediye Başkanlığının  bo­  hüküm  de  üçde  iki olarak  değiştirilmiştir.  Hissi  v?
        şalması  halinde  İdarenin  Başkan  vekili  tayin  ede­  partizan  sebeplerle  ve  esaslı  bir  lüzum  ve  zarurete
        ceği  hakkında  mevcnt  kayıt  maddeden  çıkardmı:;  dayanmadan,  tek  derece  seçilmiş  Belediye  Baş­
        ve bu  konu  93 cü  maddede  ele  alınmıştır.      kanlarının  düşürülmesini  önleyebilmek  için  bunu
            Eski  93  cü  maddede,  Belediye  Başkanlarıma  üye  tam  sayısının  üçte  ikisinin  kararma  bağlamak
        yeniden  seçilmeleri  icap  ederse  Vali  tarafından  kanaatımızca  yerindedir.
        Belediye  Meclisinin  toplantıya  çağırılacağı  belirtil­  Eski  hükme  göre  yetersilzik  kararının  kesin­
        miştir.  Madde,  Belediye  Başkanı  seçimini  yaptır­  leşmesi  için  I I Belediye  Başkanları  hakkında  Iç iş­
        mak  iiçn  Meclisin  bir  an  evvel  toplanmasını  sağla­  leri  Bakanlığının,  diğer  Belediyelerde  Valilerin
        mak  maksadiyle  konmuş  olduğu  halde  evvelce  bu­  tasdiki  lâzımdı.  Yeni  Kanunda  bu  tasdikin  yerini
        nun  tam  aksine  olarak  Başkan  seçimini geciktirmek   Danıştay  kararı  almıştır.
        ve  eski  sisteme  göre,  asıl  Belediye  Başkanını  seç­  Belediye  kanununun  76  cı  maddesine  göre  Be­
        meğe  yetkili  Belediye  meclisi varken,  idarece  tayin  lediye  Başkanları  Belediye  Meclisine  her  toplantı
        edilen  Başkan  vekilinin  görevini  uzun  müddet  de­  dönemi  başında.  Meclis  kararlarının  uygulanması­
        vam  ettirmek  için  kullanılmıştır.               na.  Belediyenin malî  durumuna,  aktedilmiş  ve  mev­
            Yeni  93  cü  maddeye  göre  Belediye  Başkanlı-  cut  taahhütlerinin  ifa  şekline  dair  yıllık  bir  çalış­
        ğınm  herhangi  bir  sebeple boşalması  veya  izin,  has­  ma  raporu  verir.  Bu  raporun  müzakeresi  sonunda
        talık,  işten  çektirme  gibi  hallerde  Başkan  seçimi  yetersizlik  kararı  verilebilmesi için  eski  msdde
        yapılmasına  veya  Başkanın  görevine  başlamasına  Meclis  Üye  tam  sayısının  çoğunluğunu  aramakta
        kadar  vazife  görmek  üzere  Meclis,  her  toplantı  yı­  idi.  Bu  hüküm  üye  tam  sayısının  üçte  iki çoğunlu­
        lı  başında,  içinden  bir  üyeyi  Başkan  vekili  seçer.  ğu  olarak  değiştirilmiş  olduğu  gibi  idare  Amirinin
            Görülüyorki  Kanun,  Başkan  vekili  seçimiui  tastiki  yerine  de  Danıştay  kararı  konmuştur.
        muhtar  ve  tüzel  kişiliği  haiz  Belediye  idaresinin  Uhdelerine  Belediye  Başkanlığı  verilmiş  olaa
        en  büyük  organı  olan  Belediye  meclisine  bırakmış­  Vali  ve  Kaymakamlar  ne  gensoru,  ne  de  yıllık  ra­
        tır.                                               porların  müzakeresi  yoliyle  Başkanlıktan  düşürü-
          Merkezî  idarenin  Başkan  vekili  tayin  etmesi  an­  lemezler.
        cak  Beledİ3-c  Meclisinin  de  boşalması  veya  toplanan  Yukarıdaki  sebepler  dışında  91 ci maddede ya­
        Meclisçe  üç  gün  içinde  Başkan  vekili  seçilememosi  zılı  sebeplerle  de  Belediye  Başkanları  düşebilir.  Bu
        halleriyle  kayıtlanmıştır.  Bu  yetki.  Belediyeyi Baş­  sebepler  seçilme  yeterliğinin  kaybedilmesi,  görevi
        sız  bırakmamak  maksadiyle  idareye  tanınmıştır.  kötüye  kullanma  veya  herhangi  bir  suçtan  dolayı
            B E L E D I Y E  BAŞKANLARININ                  en  az  altı  ay  hapse  mahkûm  olmaktır.
                                                                Bu  sebepler  dolayısile  Başkanlıktan  düşmek
            D Ü Ş Ü R Ü L M E S I
            Yukarıda  işaret  ettiğimiz  son  verme  halinden  için  yine Danıştay  kararı  lâzımdır.
        başka  Belediye  Başkanlarının  düşürülmesi  için iki   Belediye  Kanununun  92  ci  maddesinde,  hak­
        yol  vardır.  Belediye  Başkanları  tek  derece  ile  dört  larında  tahkikata  başlanmadan  ve  Memurin  Mu-
        yıllık  süre  için  seçilmekle  beraber  görevlerinin  ehli  hakemat  kanununa  göre,  vazifeleri  başında  kalma­
        olmadığı,  işlerinin  icaplarını  yerine  getiremediği  ve  ları  mahzurlu  olduğu  tesbit  edilmeden,  kanunî  va­
        Şehrin  ihtiyaçları  için  kendisinden  beklenenleri  ya­  zifelerini  en büyük  Mülkiye  memurunun  yazılı  teb­
        pamadığı  meydana  çıkan  başkanların,  bu  sürenin  ligatına  rağmen  ve  makbul  bir  özre  dayanmaksızın
        sonuna  kadar  is  basında  tutulmaları  hizmetlerin  yapmıyaıı  Belediye  Başkanlarının  işten  el  çektiri-
         aksamasına  ve  Belde  işlerinin  zarar  görmesine  se­  lebileceği  kabul  edilmişti.  307  saydı  Kanun  bu
        bep  olurdu.                                        maddeyi  kaldırmıştır.  Ancak  Belediye  Kanununun
             Bahis  konusu  iki voldan  birisi  gensoru,  diğeri  102  ci  maddesi  yürürlükte  kaldığından  ve  bu  mad­
         yıllık  raporların  müzakeresidir.                 de  Belediye  Başkanı  ile Belediye  memurları  ve  hiz­
             Yeni  Kamın  1580  saydı  kanunun  61 ci  madde­  metlilerinin  Memurin  Muhakematı  kanunu  hüküm­
         sine,  gensoruya  üç  gün  geçtikten  sonra  cevap  veri­  lerine  tâbi  olduklarım  belirtmiş  bulunduğundan
         lebileceği  kaydını  eklemiştir.                   aynı  Kanunun  işten  el  çektirmeye  ait  hükümleri­
             Verilen  cevabın  yeter  görülmemesi  için.  Mec­  nin  Belediye  Başkanları  için  de  uygulanabileceği
         lis  Üyeleri  tam  sayısının  çoğunluğunu  ariyan  eski  tabiidir.


                                                                                                        485
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12