Page 6 - İller ve Belediyeler Dergisi
P. 6

leri  için  bahis  konusu  olabilir.  Zira  Belediye  Baş­  Yeni  Kanunda  Encümen  üyeliği  yerine  Genel  Mec­
      kanlığı  seçiminde  Partilerin  değil  doğrudan  doğru­  lisi  üyeliği  kaydı  konmuştur.  Bu kayıt  daimî  encü­
      ya  adayların  aldıkları  oylar  tesbit  edilir.  Nitekim  men  üyelerini  de içine  almaktadır.  Bundan  başka
      bunu  takip  eden  ek 9 eu madde,  siyasî  partilere ve­  Oumhnriyet  Senatosu  üyeliği  ile  Köy Muhtarlığı
      rilen  oyların  hesaplanması  konusunda  (Belediye  da  diğerleri  gibi  hem  Belediye  Meclisi  üyeliği,  hem
      Meclisi  Üye  sayısı)  kaydını  koymuştur.         de  Belediye  Başkanlığı  ile  birleşemiyeeektir.
          BELEDİYE    MECLlSİ    YEDEK                       BELEDİYE     MECİ.İSLERİNİN     FESHİ,
          ÜYELİKLERİ                                         ENCÜMENLERİN       MECLİS    GÖREVİNİ
          Ek  9 maddenin  D  işaretli  bendine  göre  siyasi  YAPMASİ   VE BAŞKAN-     VEKİLLİĞİ
      Partiler  asıl  üye adayı  sayısınca  yedek  aday  da  Belediye  Kanununun  53 cü maddesi  Anayasa­
      göstermek  zorundadır.                             mızın  116 eı  maddesindeki  esasa  uygun  olarak de­
          6424  sayılı  Kanun  Belediye  seçimlerinde  ço­  ğiştirilmiştir.  Bu maddede  Belediye  Meclislerinin
      ğunluk  esasının  uygulandığı  zaman  da  aynı  esası  Kanunla  gösterilen  olağan  ve  olağan  üstü  toplan­
      kabul  etmiş  ve  asıl  üyelik  için  aday  gösterilenler­  tılardan  başka  toplantı  yapması,  Kanunla  belli  yer­
      den  fazla  oy  alsa  bile  yedek  adaylarının  yedekte  den  gayri  mevkide  toplanması,  siyasî  müzakere  ve
      kalacağını  belirtmiştir.  Bu, aynı  Partiye  mensup  temennilerde  bulunması  takdirinde  Bakanlar  Ku­
      adayların  asıl  üyelikte  yer alabilmek  için  birbirini  rulunun  karariyle  fesh  edileceği  hükmü  vardı.
      silmeleri  gibi  sabotaj  hareketlerini  önlemek  ihtiya­  Madde,  mahallî  idarelerin  seçilmiş  organları­
      cından  doğmuştur.                                 nın  bu sıfatlarını  ancak  yargı  yoliyle  kaybedecek­
          Nisbî  temsil  sisteminde  aynı  Partiye  mensup  leri  hakkındaki  Anayasa  emrine  aykırı  idi. Bu  se­
      adayların  birbirini  çizmeleri  esasen  mümkün  de­  beple  yeni  Kanun  Belediye  meclislerinin  feshini
      ğildir.  Zira  parti  listeleri  çizilmiş  ve bu  listeler  Danıştay  kararma  bağlı  tutmuştur.
      üzerinde  değişiklik  yapılmış  olsa  bile  olduğu  gibi  İhtilâl  ile devrilen  iktidar  bu yetkisini  Malat­
      kullanılmış  sayılır.                               ya  ve Gümüşhane  ile diğer  bazı  Belediyelerde ya­
          Maddenin  E  fıkrasnıa  göer  Siyasî  Partilerin  pıldığı  gibi  Partizan  maksatla  ve keyfi  şekilde  kul­
      kazandıkları  yedek  üyeler,  asıl  üyeliğe  seçilenler­  lanmış  olduğundan  seçilmiş  organların  durumu te­
      den  sonra  gelen  adtan  itibaren  tesbit  edilir.  Bn  minatsız  bir duruma  düşmüştü.
      duruma  göre  asıl  üyelik  için  aday  gösterilip  te se-  Kanunla  kendisine  verilen  görevleri  yapmıyan
      çilcmiyenlerin  sırasiyle  yedek  üye listesinin  başnı-  ve  bu  yüzden  Belediye  Meclisine  ait  işleri  aksak­
      da  yer almaları  lâzım  gelecektir.                lığa  veya  gecikmeye  uğratan  Belediye  Meclisleri­
          Diğer  taraftan  nisbî  temsile  yedek  üyeler  için  nin  feshi  yetkisi  ise yeni  Kanunda  olduğu  gibi  es­
      tek  liste  değil,  her siyasi  parti  ve bağımsız  adaylar  kiden  de Danıştaya  aitdi.
      için  ayrı  listeler  hazırlanır.  Üyelik  hangi  siyasal  Yeni  hükme  göre  İç İşleri  Bakanlığı  fesih ka­
      partiden  açılmışsa  o  siyasî  partinin  yedek  listesi­  rarı  verilinceye  kadar  Belediye  Meclislerinin  top­
      nin  başında  olan,  asıl  üyeliğe  çağırılır.      lantısını  geciktirmek  için  de Danıştaydan  karar is-
          Bir  veya  bir kaç üyenin  tutanaklarnıın  iptal  1 ivebilir.  Böyle  bir  talebin  ancak  memleketin bü­
      edilmesinde  de  aynı  esas  uygulanır.             tünlüğüne  ve emniyetine  aykırı  siyasî  faaliyetlerle
           BELEDİYE    ŞUBELERİNDE       SEÇİLECEK        karşılaşılması  gibi  vahim  hallerde  öne sürülebile­
           ÜYE  SAYISI                                    ceği  düşüncesindeyiz.
           Belediye  şubelerine  ayrılan  yerlerde  üye sayı­  Belediye  Başkanı  tek  derece  ile  seçildiği  için
       sı  için  eski  kanunun  22 ci  maddesindeki  hüküm  maddeye  yukarıda  yazılı  hallerde  Başkanların  da
      esas  tutulmuştur.  Ancak  üye sayısını  tesbit  yetki­  Danıştay  karariyle  görevlerine  son  verilebileceği
       si  evvelce en büyük  mülkiye  memuruna  ait iken bn   hakkında  bir hüküm  eklenmiştir.
       görev  yani  Kanunla  İl  Seçim  Kuruluna  verilmiştir.  Danıştay  Belediye  Meclisi  toplantılarının  tehi­
           BELEDİYE    BAŞKANLIĞI     VE BELEDİYE         rine  karar  verirse  Belediye  Meclisinin  görevlerini
           MECLİSİ   ÜYELİĞİ    İLE  BİRLBŞEMİYE-         Encümen  yapacaktır.
           CEK  GÖREVLER                                      Belediye  Meclislerinin,  dönem  sonundan  evvel
           Belediye  kanununun,  26 cı maddesinde  Beledi­  herhangi  bir  sebeple  boşalması  veya,  yedekler  de
       ye  üyeliği  ile birleşemiyecek  görevler  JVIillet  vekilli­  getirildiği  halde  üye sayısının  yarıya  düşmesi  tak­
       ği  ve daimî  Encümen  üyeliği  olarak  belirtilmişt'.  dirinde  yeni  seçim  yapılıncaya  kadar  da Meclis va-

       484
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11